Pentru cei mai mulţi oameni, Bloomberg reprezintă una dintre cele mai importante instituţii media din lume. Aceasta este însă doar o latură a unui colos multilateral dezvoltat, care adună sub acelaşi acoperiş multiple activităţi, de la servicii financiare la televiziune şi de la presă scrisă la produse software dedicate sectorului financiar. Acelaşi grup care îşi are sediul în „centrul universului“, la New York, mai are o componentă, cea filantropică, menită să dezvolte scena culturală şi artistică a lumii. Mai multe despre aceasta din urmă ne spune Alina Avasilichioaie, philanthropy & engagement coordinator la Bloomberg LP.
A plecat din ţară când avea 21 de ani, iniţial cu planul de a lucra pe timpul verii. La momentul acela, Alina Avasilichioaie era studentă la Facultatea de drept din Iaşi şi, după cum spune chiar ea, nu avea nicio intenţie să se stabilească în alt stat.
„Am văzut vacanţa de vară drept o oportunitate pentru a-mi găsi un job temporar, urmând să mă întorc apoi în România pentru a-mi continua studiile“, îşi aminteşte ea.
Lucrurile s-au schimbat la 180 de grade însă. Vacanţa de vară s-a tranformat într-o şedere prelungită, iar restul e istorie.
„După primul an în Londra, am fost fascinată de diversitatea oraşului şi de variile oportunităţi. Dar asta nu înseamnă că a fost uşor să mă integrez într-o cultură complet nouă, la o vârstă destul de fragedă.“
Şi totuşi, a rămas. La Bloomberg a ajuns acum şapte ani. Iniţial, a făcut parte din echipa care a deschis muzeul London Mithraeum Bloomberg SPACE, situat în sediul european al Bloomberg L.P. La început, s-a ocupat de crearea unei experienţe captivante pentru vizitatori, organizând tururi, evenimente şi dezvoltând programa educaţională. „În plină pandemie, am lansat un proiect digital inovator pentru şcoli, care le oferea copiilor o experienţă interactivă şi senzorială direct din clasă.“ Acest proiect a câştigat locul doi la MuseumsĂHeritage Awards, la categoria „Best Use of Digital“.
„După succesul acestei iniţiative, am avut oportunitatea să mă alătur echipei Bloomberg Connects, un proiect lansat de Bloomberg Philanthropies în 2019.“
Aplicaţia Bloomberg Connects oferă ghiduri digitale gratuite pentru muzee, galerii, grădini, artă publică, festivaluri, situri istorice şi multe altele, extinzând accesul la artă şi cultură în întreaga lume.
„În 2022, am devenit membru full-time al echipei, ocupându-mă de parteneriatele cu instituţiile membre, contribuind la creşterea platformei de la trei parteneri la peste 750 de instituţii culturale din întreaga lume.“
Alina este philanthropy & engagement coordinator la Bloomberg LP şi este strategic partnership manager pentru Bloomberg Connects.
„În rolul meu de strategic partnership manager, am oportunitatea extraordinară de a colabora cu parteneri culturali din întreaga lume, din Marea Britanie în Spania şi din Germania şi Italia în Mexic.“
Misiunea ei este să atragă noi parteneri pasionaţi. Mai departe, se asigură că fiecare îşi lansează ghidul digital cu succes, beneficiind de suportul Bloomberg Connects.
„Fiecare zi aduce întâlniri captivante cu parteneri existenţi, în care discutăm cum să îmbunătăţim ghidul lor în funcţie de programul cultural, de expoziţiile noi şi de evenimentele speciale.“
În plus, lucrează alături de potenţialii parteneri, oferindu-le consultanţă personalizată pentru a adopta aplicaţia şi a o adapta nevoilor lor.
„Este un mediu global, dinamic şi inovator“, spune Alina.
Afirmă că selectarea unor proiecte emblematice la care lucrează ori a lucrat este o provocare, având în vedere bogăţia şi diversitatea instituţiilor cu care colaborează. Totuşi, câteva se remarcă în mod special.
„Una dintre cele mai memorabile colaborări este cea cu echipa de la Venice Biennale Arte, unul dintre cele mai vechi şi prestigioase festivaluri de artă. Apoi, implicarea în São Paulo Biennale, a doua cea mai veche bienală din lume, a fost o oportunitate incredibilă, la fel ca experienţa cu Frieze Sculpture, un proiect de artă publică de renume mondial.“
A avut şi privilegiul de a colabora cu festivaluri emblematice, precum Fringe şi Edinburgh International Festival, fiecare cu energia sa unică şi atmosfera vibrantă. Un alt proiect local care îi este drag este Fourth Plinth în Trafalgar Square, unde următoarea ediţie va aduce în prim-plan un artist român, pe Andra Ursuţa. Mai exact, în inima Londrei, Andra Ursuţa va expune pe un soclu care a găzduit de-a lungul timpului artişti mari din întreaga lume.
„Fiecare dintre aceste evenimente şi instituţii are o poveste fascinantă.“
Despre scena culturală din România, Alina spune că a făcut paşi importanţi în ultimii ani, cu proiecte inovative şi artişti tot mai prezenţi pe harta culturală internaţională.
„Alexandra Pirici, Adrian Ghenie şi Andra Urşuţa sunt câteva nume care îmi vin acum în minte. Ei au reuşit să atragă atenţia lumii.“
De asemenea, expoziţii importante cum ar fi cea dedicată lui Brâncuşi la Centre Pompidou în 2024 şi cea planificată la H’ART Museum din Amsterdam anul asta, tot dedicată marelui sculptor, sunt alte exemple care demonstrează impactul internaţional al artei româneşti.
Cu toate acestea, crede că în continuare există provocări în ceea ce priveşte implicarea publicului din România în viaţa culturală. „Mulţi dintre noi încă păstrăm o percepţie oarecum învechită despre ce înseamnă un muzeu şi despre arta contemporană.“
De asemenea, simte că diversele activităţi culturale ar putea fi mai bine integrate în viaţa cotidiană a publicului larg. Totodată, e nevoie de o mai bună promovare a lor.
Este esenţial să găsim modalităţi de a face muzeele mai accesibile şi atrăgătoare, de a le transforma în spaţii dinamice de învăţare şi explorare, care să invite tinerii şi comunităţile diverse să participe activ, adaugă ea.
„Admir mereu instituţiile care reuşesc să iasă din spaţiile convenţionale ale muzeelor, implicându-se activ în comunităţi, lucrând cu grupuri defavorizate sau mergând în şcoli pentru a stârni dragostea pentru artă încă din primii ani de viaţă.“
Astfel de iniţiative sunt fundamentale pentru construirea unei culturi vibrante şi participative. România are un potenţial enorm de a deveni un lider în acest sens, luând in considerare tradiţiile care se pot pierde dacă nu sunt valorificate.
„În străinătate există un apetit extraordinar pentru diferite forme artistice.“ Oamenii caută oportunităţi pentru a participa la lecţii de olărit, pictură ori alte tipuri de activităţi. „Iar noi, în România, nu ducem lipsă de tradiţii, de la pictatul ouălor de Paşte la ţesut şi altele.“
Despre sine spune că încă din liceu şi-a dorit să contribuie la societatea din care face parte. Totodată, a simţit că arta, indiferent de forma sa, deschide conversaţii, ridică întrebări şi oferă perspective diferite. Tot arta adună oamenii laolaltă şi le oferă oportunitatea de a lucra împreună.
„O activitate artistică nu ţine cont de rasă, religie sau limbă. Este important doar să fii prezent şi să fii deschis să participi.“
Când vine vorba de primii săi paşi în această lume cultural-artistică, se întoarce în liceu, când a făcut parte dintr-o echipă de teatru de amatori. Tot atunci, participa la proiectele unor ONG-uri locale din Iaşi care organizau evenimente variate, inclusiv activităţi pentru şi cu copiii din medii defavorizate.
Acum, Alina revine acasă cam o dată pe an şi de fiecare dată încearcă să se bucure de ce are România de oferit pe plan cultural. Preferatele ei sunt spectacolele Teatrului Naţional din Iaşi şi plimbările pe străzile vechi ale oraşului.
„De multe ori mă gândesc să mă întorc în ţară. Cu trecerea timpului, simt nevoia să mă reconectez cu locul natal. În ultimii ani am învăţat să apreciez tot mai mult frumuseţea României, sensul de comunitate, prietenia oamenilor, tradiţiile şi cultura autohtone.“
Cel mai dor îi este de viaţa un pic mai liniştită de acasă, în contrast cu viaţa pe fugă din Londa, unde locuiesc peste 8 milioane de oameni.
„Îmi e dor de cât de uşor e să vorbeşti cu oamenii şi cum unii sunt mereu dispuşi să te ajute
într-un fel sau altul. Îmi e dor să mă plimb pe străzile Iaşiului şi să descopăr anticariate. Îmi e dor de cât de uşor e să ajungi dintr-un colţ în altul al oraşului, fie şi pe jos, dacă nu măcar fără să petreci cel puţin o oră în metrou.“
Până acum nu a avut un job de lungă durată în România, dat fiind că a plecat încă din timpul facultăţii. Spune însă că i-ar plăcea să se implice în zona culturală. Până atunci, a găsit o altă formulă.
„În curând, vom avea pe aplicaţie (Bloomberg Connects – n.red.) şi instituţii culturale din România, un lucru foarte important pentru mine“, conchide ea.
Alina Avasilichioaie, philanthropy & engagement coordinator la Bloomberg LP:
„În rolul meu de strategic partnership manager, am oportunitatea extraordinară de a colabora cu parteneri culturali din întreaga lume, din Marea Britanie în Spania şi din Germania şi Italia în Mexic.“
„Admir mereu instituţiile care reuşesc să iasă din spaţiile convenţionale ale muzeelor, implicându-se activ în comunităţi, lucrând cu grupuri defavorizate sau mergând în şcoli pentru a stârni dragostea pentru artă încă din primii ani de viaţă.“
„O activitate artistică nu ţine cont de rasă, religie sau limbă. Este important doar să fii prezent şi să fii deschis să participi.“
„Îmi e dor de cât de uşor e să vorbeşti cu oamenii şi cum unii sunt mereu dispuşi să te ajute într-un fel sau altul. Îmi e dor să mă plimb pe străzile Iaşiului şi să descopăr anticariate. Îmi e dor de cât de uşor e să ajungi dintr-un colţ în altul al oraşului, fie şi pe jos, dacă nu măcar fără să petreci cel puţin o oră în metrou.“
