Info

(P) Inteligenţa Artificială – o nouă frontieră pentru educaţia românească si de ce trebuie introdusă în şcoli.

17 dec 2025 19 afişări de Publicitate
Din aceeaşi categorie

Inteligenţa Artificială nu mai este o tehnologie a viitorului, ci una care redefineşte deja prezentul. De la sisteme medicale avansate la industrie, finanţe, media sau securitate cibernetică, AI-ul devine un element structural al economiei globale. Astfel, înţelegerea şi stăpânirea acestor tehnologii devin competenţe esenţiale pentru elevii care vor intra pe piaţa muncii în următorul deceniu.

România a făcut recent un pas important introducând Olimpiada de Inteligenţă Artificială, un concurs care pune ţara noastră pe harta ţărilor ce încurajează educaţia modernă şi pregătirea tinerilor pentru profesiile de mâine. Este o mişcare firească, având în vedere tradiţia solidă în matematică şi informatică şi rezultatele extraordinare pe care elevii români le obţin constant la competiţii internaţionale.

Totuşi, în ciuda acestui potenţial uriaş, inteligenţa artificială nu este predată în şcoli, deşi reprezintă o materie fundamentală pentru economiile dezvoltate. Lacuna din sistemul educaţional lasă în urmă generaţiile actuale, într-un context în care AI-ul evoluează rapid, iar cererea de specialişti este într-o creştere explozivă.

AI: o profesie a viitorului şi una dintre cele mai greu de automatizat

Paradoxal, în timp ce IA automatizează o mulţime de joburi tradiţionale, ea generează în acelaşi timp o cerere enormă pentru ingineri şi cercetători care să: proiecteze modele, optimizeze algoritmi, analizeze date, dezvolte sisteme sigure şi robuste, etc.

Ca şi în securitatea cibernetică, rolul specialistului uman în AI rămâne esenţial, pentru că organizaţiile nu îşi pot permite să lase în mâinile unui sistem complet autonom decizii sensibile care influenţează economia, siguranţa sau vieţile oamenilor.

România, o şansă reală de a deveni un lider global în AI

Cu elevi remarcabili, cu o tradiţie puternică în performanta la olimpiadele de matematica îs informatica, România are toate ingredientele pentru a forma o nouă generaţie de ingineri AI de elită si de a deveni un hub internaţional.

Rămâne însă crucial ca sistemul educaţional să evolueze în acelaşi ritm cu lumea. Inteligenţa artificială trebuie introdusă în şcoli nu ca o opţiune, ci ca o necesitate, astfel încât elevii români să nu fie doar consumatori ai tehnologiei globale, ci creatori ai ei.