Style

Cum s-a transformat un mic atelier vienez într-un brand global de bijuterii? "Ideile bune nu vin ca picăturile de ploaie, nu-ţi pică pur şi simplu din cer"

20 iul 2015 2197 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

„Îmi place arta, dar nu sunt un colecţionar pentru că eu cred cu tărie că acesta nu este un exerciţiu bun pentru societate. Nu cred în a cumpăra artă cu singurul obiectiv de a o ascunde în spatele unor uşi închise. Adevărata artă trebuie să fie la dispoziţia tuturor, toată lumea trebuie să se bucure de ea. Principala noastră abilitate este aceea de a transforma marea artă într-un obiect pe care-l poţi lua mereu cu tine, te poţi uita tot timpul la el.“

Acesta este secretul din spatele bijuteriilor FREYWILLE, brandul vienez pornit de undeva din centrul oraşului în urmă cu mai bine de 60 de ani şi transformat azi într-o poveste globală cu peste 100 de magazine la nivel mondial. Martori la această evoluţie, dar şi factori determinanţi în împlinirea ei sunt Friedrich Wille şi al său crez privind scopul marii arte.

„În urmă cu 64 de ani, Michaela Frey şi-a început munca exact în acest loc, de una singură la început, pentru ca ulterior să i se alăture câţiva prieteni. Iniţial, acest mic atelier era specializat în realizarea obiectelor de design interior. Mai departe, Michaela s-a măritat cu un englez, iar afacerea ei a devenit foarte cunoscută datorită faptului că realiza bijuterii prin arta emailării. O cunoşteam pentru că şi eu făceam parte din aceeaşi comunitate artistică, era o prietenă de-a mea. Datorită apropierii mele de această scenă culturală am decis să devin partener în afacere“, spune Friedrich Wille.

Odată întrat în această afacere, Friedrich Wille şi-a pus la lucru mai degrabă simţul practic decât cel artistic, aşa că au început să se mişte lucrurile pe partea de distribuţie şi a fost dezvoltată o echipă de vânzări.

În momentul în care Michaela Frey s-a stins din viaţă, Friedrich Wille controla jumătate din această afacere, dar încet-încet cumpără şi restul acţiunilor.

Recunoaşte şi acum, cu zâmbetul pe buze, că inspiraţia artistică este un atribut al soţiei sale, dar transformarea FREYWILLE în afacerea de azi a fost „o muncă de echipă.“

„În 1978 am început o colaborare cu Hermès în Paris. Am început să livrăm volume din ce în ce mai mari pentru ei, astfel că la un moment dat acestea au ajuns să reprezinte jumătate din vânzările noastre.“

A venit însă un moment când acest lucru nu a mai fost de ajuns, aşa că la începutul anilor ’90 vine poate cea mai importantă decizie care a dus la conturarea mărcii FREYWILLE aşa cum este ea cunoscută azi.

„În 1991 am luat decizia de a deschide propriile noastre magazine, cu brandul nostru. Un an mai târziu deschideam primul magazin în Viena. Cred că numele FREYWILLE a apărut undeva la începutul anului 2000, dar deja în 1996 noi aveam magazine în Veneţia, Berlin, Milano, Salzburg, iar acum am ajuns în mai bine de 100 de magazine la nivel global.“

România nu a lipsit de pe lista FREYWILLE, iar odată cu această exitindere şi colaborarea cu Hermès a luat sfârşit.  

Avântul luat de FREYWILLE a pornit tocmai de la crezul care l-a mânat în acest domeniu pe proprietarul companiei: arta ade­vărată trebuie ţinută aproape de oamenii care o iubesc cu ade­vărat.

Egiptul, Monet sau Klimt, toate au devenit surse de inspiraţie pentru bijuteriile FREYWILLE, fiecare posesor devenind astfel un fel de promotor al unui curent artistic.

„Pentru noi, cele mai de succes designuri au fost cele inspirate din cultura egipteană. Pentru noi, factorul artistic este cel mai important lucru în procesul de creaţie, urmat apoi de calitatea procesului de realizare.“

În medie, pentru realizarea fiecărei piese sunt necesare peste 80 de etape diferite.

„Vorbim ore-n şir înainte de a alege un design, schimbăm culorile şi aşa mai departe. Uneori, procesul de producţie se poate extinde pe durata a doi ani de zile. Ideile bune nu vin ca picăturile de ploaie, nu-ţi pică pur şi simplu din cer. Trebuie să munceşti mult pentru ele. De exemplu, ne întâlnim cu egiptologi, cu oameni de ştiinţă, cu istorici pentru că în astfel de colecţii nu avem voie să facem nicio greşeală, mai ales când ne referim la o cultură atât de vastă precum cea egipteană. Totul trebuie să fie autentic şi precis din punct de vedere ştiinţific.“

Ţinând cont de procesul laborios de producţie, de pe porţile micului atelier din Viena nu ies mai mult de 100.000 de piese pe an şi acestea făcute în urma unor comenzi.

„Noi nu suntem o companie de volum. În total, avel 60 de oameni care lucrează în partea de producţie, patru designeri şi aproape 100 de magazine unde ne puteţi găsi produsele. Şi da, eu am ultimul cuvânt în fiecare colecţie pentru că dacă ceva merge rău, eu sunt cel care plăteşte. Normal că asta nu înseamnă că nu am făcut greşeli.“

Dincolo de colecţiile care sunt inspirate din opera unor artişti, FREYWILLE înseamnă şi design propriu. Nu este o muncă deloc uşoară mai ales în contextul în care consumatorul devine din ce în ce mai sofisticat.

„În Europa de Vest vedem că acum clientul a atins o anumită maturitate, trebuie ademenit pentru a achiziţiona bunuri de lux. Acelaşi lucru se întâmplă şi în România. Oamenii sunt în căutarea unor lucruri excepţionale, caută acele lucruri despre care simt la nivel emoţional că nu pot să trăiască dacă nu le au. De exemplu, dacă eşti cu adevărat pasionat de Monet, prin intermediul pieselor noastre pot să ai geniul său alături de tine mereu. La finalul zilei însă, cu toţii trebuie să acceptăm că adevăratele valori sunt tocmai acelea pe care banii nu le pot cumpăra.“

Friedrich Wille spune că deşi apetitul pentru piesele scumpe încă mai este acolo, compania se uită şi spre generaţiile mai tinere care nu au ajuns la aceeaşi maturitate financiară.

„România este de exemplu singura ţară în care, printr-un parteneriat, poţi să-ţi cumperi bijuteriile în rate, dar nouă ne place acest lucru pentru că arată cu adevărat ataşamentul faţă de brand. În general, România este o piaţă foarte bună pentru business-ul nostru.“

În acest moment, Rusia, fostele ţări sovietice şi Europa de Vest reprezintă cele mai importante pieţe pentru FREYWILLE şi la rândul său Asia nu avea cum să nu intre pe radarul companiei vieneze ale cărei vânzări sunt de circa 50 de milioane de euro.

„Lucrăm acum să dezvoltăm noi forme pentru bijuteriile noastre, dar trebuie să ascultăm ce ne spune piaţa în primul rând. La acest moment, piaţa ne indică faptul că există o cerere pentru piesele mai mici.“

Pentru a dezvolta toată această lume, Friedrich Wille a trebuit să călătorească enorm, uneori fiind pe drumuri chiar şi jumătate de an. Apoi a început să aibă mai multă încredere în oamenii pe care-i conduce aşa că acum este plecat de acasă circa 4-5 săptămâni pe an. Spune că-i plac oraşele mari, surse pentru inspiraţii mari, dar că la final unul îi place în mod deosebit.

Viena, normal, chiar punctul de plecare pentru povestea FREYWILLE.

 

Friedrich Wille: 

„Pentru noi, cele mai de succes designuri au fost cele inspirate din cultura egipteană. Factorul artistic este cel mai important lucru în procesul de creaţie, urmat apoi de calitatea procesului de realizare.“

„ Vorbim ore-n şir înainte de a alege un design, schimbăm culorile şi aşa mai departe. Uneori, procesul de producţie se poate extinde pe durata a doi ani de zile. Ideile bune nu vin ca picăturile de ploaie, nu-ţi pică pur şi simplu din cer. Trebuie să munceşti mult pentru ele.“