Style

Cine găteşte cel mai bun borş de peşte şi cea mai bună saramură? Răspunde Gabriel Comănescu, omul care controlează grupul Upetrom

28 iul 2014 1726 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Gabriel Comănescu, omul care controlează Grup Ser­vicii Petroliere, compania de foraj marin din grupul Upe­trom, şi-a făcut studiile la ma­lul mării, şi-a construit nucleul afacerilor tot acolo şi tot marea este locul în care-şi practică pasiunile, dincolo de muncă.

În 2010, Co­mă­nescu decide să investească într-un velier, Adornate, „o piesă“ construită în 1961, ini­ţial ca pescador, ulterior fiind transformată în goeletă (navă cu pânze - n.red.) în 1997.

„Prima întâlnire cu Adornate a fost pe un site de vânzări de nave cu vele, pe care îl vizitam din când în când, mai mult pentru a ma delecta şi a vedea ce mai este nou pe această piaţă. Nava mi-a placut din primul moment, aşă că nu am stat foarte mult pe gânduri, am contactat armatorul olandez şi am stabilit întâlnirea, care urma să aibă loc în Benicarlo, un orăşel spaniol, pe coasta Mediteranei, cam la 150 de kilometri de Valencia“, îşi aminteşte Gabriel Comănescu prima întâlnire cu velierul.

Adornate nu era bine, stătea pe un doc uscat, dar sub hainele ponosite omul de afaceri a văzut potenţialul. Armatorul nu a vrut să negocieze iniţial, dar după câteva zile şi-a dat seamă că vânzarea era cel mai bun lucru pe care-l putea face pentru el, dar şi pentru Adornate.

„Aşa că a acceptat oferta mea“, spune el.

Ajunsă în Constanţa, nava a trecut printr-un proces amplu de modernizare. „Tot acest proces de renovare a fost un real succes, pentru care ţin să îi mulţumesc lui Mihai Geantău, nea Mihai, cum îi spun eu, fost nostrom (şef de echipaj - n.red.) timp de 30 de ani pe Bricul Mircea, actualmente pensionar şi administratorul Adornate.

El a avut grijă de Adornate ca de propriul său copil, încă de când a ajuns în şantier. A supervizat toate lucrările de recondiţionare, ştie fiecare colţişor al navei şi se ocupă în continuare ca Adornate să fie întreţinut ca la carte. În plus, e un maestru în bucătărie, face un borş de peşte şi o saramură pe care nu le găseşti în altă parte“, spune el.

Odată recondiţionat, nu doar omul de afaceri s-a bucurat de Adornate, ci şi turiştii veniţi pe litoralul românesc care au vrut să încerce o experienţă inedită. Mai mult, velierul a început să-şi construiască un nume de unul singur participând la evenimente maritime din Marea Mediterană şi aducând acasă premii.

„O navă cu vele are o eleganţă aparte, păstrează spiritul de aventură al unor vremuri îndepărtate“, menţionează Co­mănescu.

Atunci când este însă la bordul Adornate, Comă­nescu nu mai este omul de afaceri care deţine acest velier, ci un membru al echipajului.

„Pe mare, fiecare zi este diferită. Recunosc că mie îmi place să mă implic în procesul de navigaţie, aşa că atunci când merg pe Adornate, programul meu seamănă mai degrabă cu cel al echipajului decât cu cel al pasagerilor: dorm puţin, aleg rute, ajut la ridicarea velelor. Şi nu pentru că nu aş avea încredere în echipaj, e vorba de pasiune sau poate e un defect profesional de pe vremea când eram navigator“, spune Comănescu.

Omul de afaceri nu are acum un plan de concediu, dar Adornate este pe lista sa pentru momentele de timp liber.

„La capitolul experienţe inedite, de departe Regata Mării Negre din mai anul acesta a fost o mare realizare. Multe nave cu vele, unele dintre ele de dimensiuni impresionante, au ajuns în Portul Constanţa la sfârşitul primăverii, unde au fost vizitate de peste 100.000 persoane. M-am bucurat că am reuşit să găzduim un astfel de eveniment în România şi sper să fie primul dintr-un lung şir. Iar rezultatele obţinute de Ador­nate au fost foarte bune pentru clasa sa, reuşind să termine cursa pe locul doi.“

Dacă nu este Adornate şi ale sale vele, atunci în concediile omului de afaceri îşi fac loc alte sporturi, nautice sau de iarnă, ciclismul fiind un exerciţiu zilnic.

Citiţi mai multe in noua ediţie printată a După Afaceri Premium care a apărut pe 25 iulie.