Style

Cum va arăta universul parfumeriei de mâine? „Parfumeria are nevoie de o revoluţie, de noi ambasadori care să calce pe teritorii noi, aşa cum s-a întâmplat în trecut cu industria muzicii sau cu cea a gastronomiei haute cuisine"

20 iul 2018 519 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

A căzut recent sub ochii mei, din întâmplare, un citat al lui Charles Baudelaire, autorul Florilor Răului, care, referindu-se la lumea aromelor de tot felul, spunea că „unele parfumuri sunt înmiresmate precum pielea unui nou-născut, dulci precum plânsetul unui oboi şi mai verzi decât primăvara”. Şi m-am întrebat instantaneu dacă vreunul din parfumierii zilelor noastre, în procesul de găsire a inspiraţiei, mai alocă suficient timp pentru asemenea comparaţii desprinse din cărţi cu figuri de stil meşterite cu grijă. Aşa că i-am luat la întrebări pe unii dintre oamenii care au un cuvânt greu de spus în lumea de azi a parfumeriei şi le-am cerut nu doar să ne spună de unde se inspiră ei acum, ci şi cum arată universul parfumeriei de mâine. Vă vând un pont! E vorba despre chimie.

„Aşadar, parfumurile vor fi cocktailuri puternice din esenţe sintetice“, conchid Andrea şi Chiara Valdo, la finalul unei pledoarii în care explică ce mult s-a schimbat în ultimii ani lumea în care activează ei. „Inovaţia şi creativitatea au mers pe o pantă descendentă în aproape orice domeniu în ultimele zeci de ani. Design, artă, muzică - toate au avut perioada lor de glorie între anii ’60 şi ’70, iar acum este greu să găseşti ceva nou şi diferit. La fel putem spune şi despre parfumerie, care a avut vârfurile de inovaţie la sfârşitul secolului al XX-lea, însă acum este un domeniu mai degrabă plat“, spun cei doi fraţi fondatori ai casei italieneşti Jusbox, o parfumerie la baza căreia se află muzica, după cum o sugerează atât numele, cât şi grafica ambalajelor, pe care stă desenat un disc de vinil ascuns în mapa de protecţie.

Pielea, labdanumul (răşină gumată obţinută din ramurile unei plante ce se găseşte preponderent în Europa de Sud - n. red.) şi tabacul sunt ingredientele care definesc casa de parfumuri Jusbox, evident, cu variaţii de la un parfum la altul, în care aceleaşi ingrediente, în proporţii diferite, se pot împleti cu altele, care fie le potenţează, fie le estompează. Cum arată însă viitorul?

„Sentimentul nostru este că vor fi dezvoltate din ce în ce mai mult parfumurile sintetice şi moleculare, iar în laboratoare vor fi create arome noi, incredibile şi persistente“, spun la unison Andrea şi Chiara Valdo.

Ei pariază pe esenţele lemnoase şi florale care vor urca pe scena preferinţelor, fiind scutite de riscul demodării. „Sunt parte a tradiţiei olfactive şi vor fi folosite totdeauna“, cred cei doi. Înaintând mai profund în gama de ingrediente, Andrea şi Chiara Valdo spun că vor rămâne nemuritoare aromele de patchouli şi cele de iasomie.

Când vine vorba de lumea parfumeriei, inovaţia nu a stat pe loc însă, astfel că noile generaţii de parfumieri au ales să reinterpreteze variante testate în trecut de maeştri cu renume. La fel ca o mobilă vintage care şi-a arătat valoarea demult, iar acum este scoasă la lumină. Doar că, nu identică, ci cu un twist.

„Inovaţia vine din educarea noilor «nasuri», din noile experimente şi noile modalităţi de a purta parfumurile“, spune Philippe di Méo, fondatorul casei Liquides Imaginaires, cu sediul în Paris. Numele parfumeriei sugerează ideea părăsirii lumii materiale pentru o lume imaterială, imaginară, susţinând ideea că parfumeria este, şi ea, o formă de evadare.

„Dacă vorbim despre inovaţii, cred că, în viitor, va fi posibil să folosim doar chimia în procesul de creare a parfumurilor. Moleculele sintetice sunt considerate în continuare de către consumatori ca fiind ceva rău, însă acestea sunt singurele care pot aduce inovaţie şi modernitate pe această piaţă“, este de părere Philippe di Méo.

Pentru Liquides Imaginaires lucrează cinci parfumieri ai producătorului elveţian de cosmetice Gi-vaudan. Ei sunt cei care „inventează“ constant noi combinaţii de arome.

Pentru casa Rancé 1795, altele sunt ingredientele nemuritoare ale parfumeriei. „Vedem parfumurile ca pe o combinaţie între artă, emoţie, amintiri şi visuri. Toate acestea sunt concepte infinite, care nu vor dispărea şi nu se vor demoda niciodată. Este şi cazul parfumului conceput ca artă, prin asocierea dintre parfum şi mişcările artistice contemporane“, spune Giovanni Rancé, cel care conduce acum parfumeria fondată în secolul al XVIII-lea de unul dintre strămoşii săi.

De la începutul anilor 1900, sediul Rancé se află în Milano, împreună cu un muzeu permanent, care reuneşte colecţiile speciale ale artei parfumeriei născute în regiunea Grasse din Franţa.

„Tendinţele actuale urmăresc tot mai mult crearea unei industrii a parfumeriei sustenabile, prietenoase cu mediul înconjurător. Şi noi ţintim să îmbunătăţim metodele pentru o astfel de producţie“, spune Giovanni Rancé.

Dincolo de arome şi ingrediente însă, parfumeria este şi despre oameni. Fondatorii casei Jusbox vorbesc despre Dominique Ropion ca despre unul dintre parfumierii care vor fi cap de listă în anii următori. Din portofoliul lui, fac parte atât parfumuri în serie, cât şi unele de nişă, iar Andrea şi Chiara Valdo, care au colaborat cu el în realizarea mai multor esenţe sub emblema Jusbox, îl numesc chiar un „geniu al industriei“. Cine îl va urma însă?

„După părerea noastră, Julien Rasquinet (parfumier care a lucrat, printre alţii, pentru Lancôme, Davidoff şi Va­lentino – n. red.) este viitorul Dominique Ropion. Este foarte talentat şi are o intuiţie care conferă originalitate şi o personalitate puternică parfumurilor pe care le creează“, spun fondatorii Jusbox.

Dominique Ropion şi Julien Rasquinet sunt doi dintre creatorii parfumurilor casei italieneşti Jusbox, alături de Antoine Lie. Veniţi din generaţii diferite, cei trei îşi împletesc ideile şi experienţa, împreună cu viziunile lor diferite asupra muzicii, conceptul în jurul căruia gravitează Jusbox.

„Încercăm să descoperim o nouă generaţie de «nasuri» şi sperăm că Italia va deveni un leagăn al unor noi generaţii de creatori de parfumuri legendare“, spune şi Giovanni Rancé, reprezentantul celei de-a şaptea generaţii pe mâinile căreia a ajuns casa Rancé 1795, un amestec între măiestria franţuzească în domeniul parfumurilor şi gustul italienesc pentru artă şi artizanat, după cum îi place lui Giovanni Rancé s-o descrie. De aceea, aşteptările de la cultura italienească nu sunt mici deloc.

„Cred că parfumeria are nevoie de o revoluţie, de noi ambasadori care să calce pe teritorii noi, aşa cum s-a întâmplat în trecut cu industria muzicii sau cu cea a gastronomiei haute cuisine. Cred totodată că parfumierii zilelor noastre merită o apreciere mai mare din partea publicului“, spune Philippe di Méo, de la Liquides Imaginaires.

El pariază că Serge Lutens va continua să fie o revelaţie în industrie, o personalitate cu multiple calităţi, atât în parfumerie, cât şi în domeniul modei, al artei machiajului, al fotografiei. „Toate acestea l-au ajutat să creeze un nou univers al parfumurilor, dincolo de abordarea pur şi simplu comercială“, crede Philippe di Méo.

Lumea parfumeriei este astfel nu doar în plină transformare, într-o perioadă în care tehnologia pare să facă regulile, ci şi plină de provocări. Care sunt totuşi cele mai mari?

„Să te adaptezi la viziunea pieţei. Dacă te gândeşti prea departe, e posibil să ieşi din sfera de interes a consumatorului. Creati­vitatea în parfumerie trebuie să aibă limitele ei. Îmi place să spun că ideile reprezintă doar 10% din ecuaţie, în timp ce execuţia are 90%“, sintetizează Marc Chaya, CEO şi cofondator al casei Francis Kurkdjian, una dintre cele mai influente ale zilelor noastre, care a creat zeci de parfumuri pentru marile branduri ale lumii. S-ar spune aşadar că „lupta“ se va da în viitor între cei care reuşesc să ne „ameţească“ cel mai mult şi cel mai plăcut cu formulele chimice adunate laolaltă în sticluţe de parfum.

Mai puţine ingrediente naturale, mai multe rezultate create artificial, prietenoase cu mediul. O lume adulmecând arome de laborator şi căutând în ele inovaţia. Poate că lumea personajului animat Dexter nu e chiar atât de departe de noi.

În România, aromele Liquides Imaginaires, Francis Kurkdjian, Jusbox şi Rancé 1795  se găsesc în buticurile parfumeriei de nişă Beautik Haute Parfumerie.