Style

Afaceri in voga

20 mai 2009 252 afişări
Din aceeaşi categorie
Nu sunt idei de afaceri noi care sa functioneze in mod miraculos pe timp de criza economica. Sunt domenii de business care in strainatate au succes de mult timp deja. Sunt afaceri mici, dar care aduc un profit stabil si care de curand au inceput sa fie „la moda" si la noi in tara.
Atelierele de arhitectura peisagistica, pensiunile pentru animale si centrele de after-school erau, pana ieri, afaceri carora niciun roman nu le dadea prea multe sanse. Au fost insa si exceptii. Iar astazi, cei cativa care au avut incredere in aceste domenii incep sa aiba succes in ciuda vremurilor de restriste.
Pensiunile pentru animale sunt printre primele afaceri de gen care au inceput sa castige teren in Romania. In parte pentru ca veniturile romanilor par sa creasca invers proportional cu timpul liber, dar si pentru ca majoritatea statiunilor de vacanta si a resorturilor nu accepta animale. Kris Trading exista pe piata de 13 ani. Cristian Vatau, proprietarul pensiunii, povesteste ca a inceput afacerea cu 3.700 metri patrati de teren in Popesti - Leordeni unde, cu o investitie de 8.000 de dolari, a acoperit costul utilitatilor si a construit zece boxe pentru animale si un teren de joaca. Apoi, cu banii castigati in vara ce a urmat, Vatau a construit inca o pensiune.
In 2005 cifra de afaceri a firmei atingea suma de 2 milioane de euro (din care 650.000 euro profit). In 2006 suma era cu 80% mai mare mai ales datorita fermei de animale de companie dezvoltata ulterior, iar in 2008 ajungea la aproximativ 2,5 milioane de euro. Profitul provenit din vanzarea de animale ii aduce lui Vatau in jur de 60.000 de euro lunar. Astfel ca in 2006 Vatau incepea constructia celei mai mari ferme de animale de companie din Romania in comuna Berceni. Complexul, care detine teren de vanatoare cu baza de dresaj, pensiune, canisa si un sector dedicat altor animale va fi inaugurat anul acesta si a presupus o investitie de peste 500.000 de euro. Preturile pentru pensiune variaza intre 10 si 25 de euro pe zi, iar o ora de „dog-keeping" costa aproximativ 5 euro in Bucuresti si 10 euro in afara capitalei.
Pentru lansarea unui business in domeniul amenajarii spatiului verde nu este nevoie de o suma mai mare de 2.000 de euro. Succesul vine de obicei o data cu primul contract important. Si, cum marile orase si imprejurimile lor sunt din ce in ce mai populate de case si vile, contractele importante nu intarzie sa apara.
A fost si cazul firmei Green Service Romania din Iasi care este deschisa din 2000 si activeaza in peisagistica din 2003. „Ne-a fost usor sa crestem pentru ca, mai ales la inceput, aproape ca nu aveam concurenta", spune Simona Waszkiewicz-Filioreanu, director executiv Green Service. Daca in 2003 cifra de afaceri a firmei era de numai 10.000 de lei, anul trecut aceasta a depasit suma de 1.500.000 lei. Probleme cu criza economica nu au avut, sustine Waszkiewicz-Filioreanu - „serviciile de arhitectura peisagistica intra in categoria serviciilor de lux si, chiar daca unii dintre clientii nostri si-au restrans bugetele, nu au renuntat complet la ceea ce le oferim".
Mai mult decat atat, pe langa clientii particulari, firma Green Service lucreaza cu domeniile publice. „In 2008, ponderea intre proiectare de spatii verzi pe domenii publice si amenajarea de gradini particulare a fost de 50%-50%. Ceea ce ne-am propus pentru 2009 este sa pastram cifra de afaceri de anul trecut, dar sa schimbam aceasta pondere. Mai exact, sa crestem la macar 65% veniturile provenite din proiectare", explica Waszkiewicz-Filioreanu, care crede ca „atata timp cat va exista industria constructiilor, va fi nevoie si de un arhitect peisagist si acesta este motivul pentru care nu cred neaparat in criza economica".
Nici centrele de after-school nu reprezentau un domeniu de business popular pana acum doi ani. Clara Kindergarten exista pe piata din 2004, dar abia din 2006 „a luat o noua forma si a cunoscut o dezvoltare spectaculoasa. Tot atunci a inaugurat si programele de after-school, before-school si educatie timpurie", spune Andreea Fatu, directoarea gradinitei Clara. Programul de after-school a inceput sa functioneze in urma cu doi ani, dupa ce a fost promovat intens. Acum merge de la sine. „La after-school copiii participa dupa ce termina cursurile. Programul consta in transport de la scoala la gradinita, dejun, efectuarea temelor, cursuri de engleza, germana, muzica, dans", spune Fatu.
Desi este un business relativ nou si mic, „nu putem spune ca am fost afectati de criza financiara. Planul nostru ramane cel pe care ni l-am stabilit in urma cu cinci ani. Tot ce am facut anul acesta a fost sa ne luam niste masuri de protectie - sa nu marim taxa lunara de 750 de lei, sa oferim si alte servicii incluse in pretul deja platit etc", explica directoarea Clara Kindergarten.