Prezenţa librăriilor Cărtureşti în malluri este modul prin care Cărtureşti răspunde aşteptărilor publicului său de a fi acolo unde acesta îşi petrece timpul liber. Spaţiile librăriilor sunt gândite pentru a-i invita pe cititori nu doar să cumpere cărţi sau să descopere idei de cadouri, ci şi să petreacă timp în linişte, doar cu ei înşişi, înconjuraţi de carte şi muzică atent curatoriate. Pentru că asta ar trebui să fie astăzi o librărie, crede Nicoleta Iordan, unul dintre cei doi fondatori care au construit ceea ce a devenit în peste două decenii un brand românesc puternic: nu un spaţiu tranzacţional, ci un spaţiu de explorare, de descoperire, o sursă de inspiraţie.
Totul a pornit cu o librărie deschisă în anul 2000 pe strada Edgar Quinet din Bucureşti, vizavi de Universitate. Nimeni nu ar fi anticipat ce va creşte din această „sămânţă“. Trei ani mai târziu, a prins contur Cărtureşti Verona, de pe bulevardul Magheru, un alt simbol al reţelei ce numără astăzi aproape şaizeci de librării.
„Pe vremea aceea, piaţa era diferită. Chiar ne-am dat seama la un moment dat că din publicul nostru fac parte astăzi oameni care nici nu erau născuţi când am început noi“, a mărturisit Nicoleta Iordan, într-un interviu acordat După Afaceri Premium, parte din seria Retail o’clock.
Uitându-se în urmă, spune că ea şi Şerban Radu, partenerul său de business, poate ar fi putut face unele lucruri mai rapid, cum ar fi să deschidă librării în ţară mai curând decât au făcut-o. Însă investiţiile necesare pentru a răspunde normelor sunt tot mai mari, amortizarea lentă şi cadrul le-gislativ nefavorabil în domeniul cărţii încurcă planurile. „Am văzut că oamenii aşteptau să ajungem şi în oraşe mai mici cu Cărtureşti, ceea ce a fost o bucurie.“
Investiţia într-o librărie diferă mult de la un oraş la altul şi se amortizează într-un interval de timp cuprins între cinci şi zece ani. În lipsa predictabilităţii, este foarte greu să duci la capăt un astfel de proiect.
Şi tot la capitolul proiecte, la începutul acestei toamne, Cărtureşti lucra de zor la mutarea depozitului său într-un spaţiu mai adaptat nevoilor şi cerinţelor actuale, în zona Pallady din Bucureşti. Dincolo de suprafaţa mai extinsă, de la 6.000 la 9.000 de metri pătraţi, depozitul este şi dotat cu cele mai noi tehnologii, elemente ce ţin de eficienţa energetică şi de optimizări pentru o şi mai bună funcţionare a businessului. Investiţia în această mutare se ridică la circa două milioane de euro, iar finalizarea ei este programat să aibă loc până la sfârşitul acestui an.
„O altă investiţie, pe care am început-o în 2023 şi care va dura probabil până în 2025, este cea pe care o facem într-un soft foarte performant de analiză a vânzărilor şi de optimizare a stocurilor, cu impact atât în eficientizare, cât şi în sustenabilitate“, spune Nicoleta Iordan.
Este vorba despre un sistem cu un grad mare de sofisticare, pentru care investiţia este de câteva sute de mii de euro în etapa iniţială, fiind urmată de costurile anuale de mentenanţă. Totul, pentru ca activitatea în cele aproximativ şaizeci de librării Cărtureşti, dintre care trei în Chişinău, să decurgă la fel de plăcut ca o lectură bună, pe gustul fiecărui cititor.
„Publicul este diferit de la o librărie la alta. Vedem, de exemplu, că librăria Cărtureşti Carusel are propriul public fidel, la fel ca în cazul Cărtureşti Verona.“
Puţine sunt librăriile amplasate în spaţii stradale, iar acest lucru este cauzat de lipsa unei culturi a retailului stradal la nivelul întregii ţări. Ca o compensaţie, mallul a preluat sarcina găzduirii magazinelor de carte, devenind, de fapt, mai mult decât un centru comercial.
„Avantajul prezenţei în malluri are şi o puternică componentă sustenabilă, cu grijă faţă de mediu. Fiind o comunitate de retaileri şi având de urmărit nişte standarde comune, este mai uşor să implementăm constant măsuri de eficientizare energetică sau unele care să aibă în prim-plan un grad înalt de reciclare, de exemplu. Lucrurile se fac mai bine în echipe de sute de oameni decât pe cont propriu.“
Prin prezenţa în mall, Cărtureşti este un spaţiu intens vizitat de tineri, acesta fiind şi rolul unei librării, spune Nicoleta Iordan, să aducă împreună oameni cât mai diverşi, la fel ca volumele de pe rafturi.
„Nu am vrut şi nu ne-am propus să reinventăm librăria, conceptul nostru a fost de la bun început unul care era despre a avea o experienţă frumoasă cu ceilalţi şi conţinea ce ne plăcea nouă – carte, muzică, film, ceai“, povesteşte cofondatoarea Cărtureşti.
Reţeta succesului? „Să urmăreşti mai degrabă misiunea decât profitul“, dezvăluie Nicoleta Iordan. De aceea, de-a lungul anilor, unele librării Cărtureşti neprofitabile au continuat să-şi deschidă uşile pentru cititori, deşi, din punct de vedere financiar, mulţi nu ar fi ezitat să le desfiinţeze.
Totuşi, să vorbeşti despre reţete în retailul de carte este dificil. Fiecare spaţiu este diferit, la fel ca fiecare public şi cititor în parte. Totul trebuie adaptat la „măsurile“ celui care alege să intre în universul lecturii. Foarte rar se întâmplă ca 50-60% din tot ceea ce înseamnă conceptul unei librării Cărtureşti să se suprapună peste cel al altuia.
Contrar părerilor multora, tinerii nu sunt deloc duşmanii lecturilor, ba chiar dimpotrivă, statisticile arătând că generaţia tânără vine puternic din urmă, „concurând“ cu segmentul de vârstă 35-45 de ani. Acest lucru marchează o schimbare de paradigmă faţă de acum cinci ani, de pildă. Tocmai de aceea, în oferta Cărtureşti a apărut şi secţiunea intitulată „Young Adult“, care nu exista în trecut. Festivalul cu acelaşi nume are ca scop cultivarea lecturii în rândul tinerilor prin întâlniri live şi online cu scriitori internaţionali bestselling şi români. Noile generaţii de cititori au propriile nişe de care sunt interesaţi, iar pasiunile sunt susţinute prin sute de evenimente şi dezbateri, lansări, anual în librăriile din toată ţara. Tot din segmentul tinerei generaţii vin şi cei mai mulţi librari Cărtureşti, ei fiind mai degrabă cei care aleg să intre în echipă decât invers. Foarte adesea, încă de la primul interviu, chimia este evidentă.
„Vedem că oamenii sunt foarte conectaţi la tot ce apare în străinătate, se citeşte foarte mult în limba engleză, dar în general se citeşte şi foarte diferit – sunt multe nişe de interes. Pe genuri, cam 60% din publicul cititor este unul feminin, iar ca timp petrecut, în medie, un client stă cam 45-50 de minute într-o librărie.“
O altă formă de adaptare la preferinţele tinerilor a prins contur sub umbrela Raftul BookTok, constând într-o serie de recomandări de citit făcute de influenceri care şi-au ales această nişă.
„Ştii că cititul a redevenit cool atunci când îl vezi în trending pe TikTok, când fiecare carte devine un challenge între pasionaţi, când un club de lectură se transformă într-o experienţă globală distractivă. Noi avem tot ce trebuie şi suntem pregătiţi să vă antrenăm pentru duetele de pe platformă: începând de la titlurile în vogă, până la voia bună şi recomandările care vă pot ajuta să deveniţi the next best BookToker“, este descris demersul pe site-ul Cărtureşti.
Proiectul vine tot ca o pliere pe nevoia de diversitate în lumea lecturii, unde câştigă tot mai mult teren şi audiobook-urile. Nicoleta Iordan spune despre ele că sunt mai degrabă o completare pentru cărţile în format clasic, şi nu o ameninţare. De altfel, chiar lanţul Cărtureşti este investitor într-o astfel de platformă, AudioTribe.
Ce urmează pentru businessul Nicoletei Iordan şi al lui Şerban Radu? În curând, o nouă librărie generoasă, în centrul oraşului Cluj-Napoca, pentru care, la începutul lunii septembrie, compania încă se afla în proces de autorizare, o etapă dificilă, mai ales că magazinul ar urma să funcţioneze în incinta unei clădiri istorice. La fel ca în cazul tuturor librăriilor, Cărtureşti va lucra cu un arhitect în amenajare, grija şi atenţia la aceste detalii fiind parte din reţeta care a dus la ceea ce înseamnă astăzi reţeaua.
„Cărtureşti este despre ce are omenirea mai bun, despre creativitate, despre «împreună», despre comunitate“, conchide Nicoleta Iordan.
„Retail o’clock“ este un proiect derulat de După Afaceri Premium în parteneriat cu NEPI Rockcastle, care îşi propune să evidenţieze cele mai noi şi vibrante tendinţe din industria locală a retailului.