Gastronomie

Tribut pentru vin şi gastronomie: O serie de evenimente având în centrul lor licoarea lui Bacchus a pus parteneriatul dintre Ramona Enache şi Laura Chiriac pe harta experienţelor care trebuie trăite cel puţin o dată în viaţă

18 iun 2024 120 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Ramona Enache şi Laura Chiriac au ajuns în lumea vinului în momente diferite ale vieţii lor şi tot vinul a fost cel care le-a adus împreună în urmă cu ceva mai bine de doi ani, fiind punctul de pornire pentru o colaborare care creşte şi tot creşte. O serie de evenimente având în centrul lor licoarea lui Bacchus a pus deja parteneriatul lor pe harta experienţelor care trebuie trăite cel puţin o dată în viaţă.

La bază, Ramona Enache este arhitect şi designer de produs. Creativitatea şi o serie de experienţe la picnicurile pe care le organiza pe vremea studenţiei au condus-o către o idee de business şi un concept inedit: paharul de vin pentru picnic, plajă sau pârtie, iar de aici s-a născut Pointer, un nume care defineşte paharele de vin care pot fi înfipte în pământ, nisip sau zăpadă, astfel încât să nu se răstoarne.

Businessul a luat naştere în Olanda, în timp ce ea era studentă acolo, iar producţia a fost realizată încă de la început în România. Proiectul a făcut primii paşi în 2014, iar în 2015 s-a dezvoltat cu o finanţare primită prin platforma de crowdfunding Kickstarter. Pentru o vreme, Pointer a fost doar o activitate secundară pentru Ramona, însă din octombrie 2021 a ales să i se dedice complet.

La rândul său, pe Laura Chiriac vinul o pasionează de mai mulţi ani, iar atunci când a început să studieze poveştile din spatele acestei băuturi, s-a documentat mult şi în ceea ce priveşte paharele adecvate şi a atras-o din prima complexitatea lor. Nu a trecut mult până când a răsărit ideea să-şi încerce şi ea măiestria în modelarea sticlei, dar nu oricum, aşa că a pornit la treabă, începând să producă pahare din cioburi provenite din alte obiecte similare sau decantoare. Brandul pe care îl poartă piesele este Laura & Wine.

Aceasta nu este însă prima aventură de antreprenoriat pentru Laura Chiriac. Înainte de pandemie, ea fondase, împreună cu o prietenă, Sorina Istrate, un business de evenimente corporate prin care promovau ideea de responsabilitate socială. Anterior, a mai avut încercări cu un business de producţie de pijamale şi unul de lenjerie intimă. Nu a dat skip nici statutului de angajat, având în spate o experienţă de 13 ani în multinaţionale, în roluri de customer service, manager şi project manager.

Ei bine, cu aceste experienţe ale Ramonei şi ale Laurei la pachet, avea să se nască o colaborare care să facă vinul să curgă în pahare.

„În decembrie 2021, am cerut pe pagina personală de Instagram o recomandare pentru cineva care ar putea face social media pentru Pointer. Am primit două răspunsuri şi ambele au fost «Laura Chiriac». Laura era deja activă pe piaţa vinurilor, ocupându-se de social media pentru Wineful (winebar din Bucureşti – n. red.). Totodată, vindea deja paharele din sticlă reciclată şi străbătea România pentru a degusta vinuri. It was love at first like“, povesteşte Ramona Enache.

Au început relativ simultan să găzduiască degustări de vinuri – Ramona în Berlin, unde şi locuieşte, cu focus exclusiv pe vi-nuri româneşti, iar Laura în Bucureşti, dar nu numai, axându-se pe vinuri româneşti, dar şi pe mâncare.

După ce mai multă lume a întrebat-o unde poate savura preparate cu specific românesc în Berlin, Ramona a decis să încerce să organizeze chiar ea cine pop-up în capitala Germaniei, pentru care a început să colaboreze cu bucătarii români care lucraseră deja cu Laura. Şi aşa s-a născut şi o serie de test-dinners (cine-test, un fel de repetiţii premergătoare), în Bucureşti şi împrejurimi, pe care astăzi le organizează împreună.

„Laura organizează evenimente din 2022, iar locaţiile au fost foarte diverse: în vie, pe plajă, în restaurante ori wine baruri. În ultimele luni şi-a restrâns activitatea la Uplift Society, un spaţiu-con­cept în inima oraşului.“

În ceea ce priveşte test-dinners, cele două pasionate de vin şi gastronomie au început seria la primul bucătar acasă şi au continuat în localuri pentru evenimente private sau la restaurantele unde lucrează chefii. De fiecare dată, descoperă împreună locuri noi în Bucureşti. Practic, aceste test-dinners din Bucureşti sunt etapa premergătoare pentru cinele care au loc în Berlin.

„În Berlin închiriez aproape de fiecare dată aceeaşi locaţie, un living room cu două mese a câte zece persoane şi o bucătărie. Vara scot mesele pe trotuar, dacă ne permite vremea (foarte berlinez), şi aranjez o masă unică pentru 18 persoane.“ Practic, ce se întâmplă este o întâlnire în grup mai mic sau mai mare – la ultima cină, de exemplu, au fost şase persoane. Bucătarul ales propune un meniu – care cuprinde carne, peşte şi o variantă vegetariană –, apoi Ramona şi Laura lucrează împreună la lista de vinuri, selectând în funcţie de ce se potriveşte cel mai bine, dar şi luând în considerare oferta dispo­nibilă în Germania sau dacă este nevoie să importe licorile respective. „Fiecare bucătar a venit până acum cu propriile idei şi ne-am mulat pe reţetele pe care chef-ii le gătesc cu drag şi care sunt legate de bucătăria românească sau de tema evenimentului. Ioana Guică de la Eat to Connect a gândit un meniu «family style», fără plating, cu farfurii date din mână în mână, şi un meniu de conversaţii. Andrei Gâlceavă a gătit mâncarea românească tradiţională cu un twist modern, dar a reuşit să atingă toate felurile clasice: salată de boeuf, sarmale, saramură, papanaşi.“

Chef Radu Dumitrescu a construit un meniu fusion România-Spania, iar Ramona Enache şi Laura Chiriac au venit cu un wine-pairing dublu: câte un vin iberic şi unul autohton pentru fiecare fel. Iar bucătarul Sorin Stoica a realizat meniul concentrându-şi atenţia pe microcomunităţile etnice din România, un concept îmbinat cu amintirile lui din copilărie.

„La test-dinners participă oameni foarte apropiaţi (familie, prieteni) şi au două scopuri: să ne conectăm cu echipa de la următoarea serie de evenimente şi să hotărâm dacă vinurile alese se potrivesc sau nu. La evenimentele din Berlin participă oameni care locuiesc aici, nu neapărat români, dar care îşi doresc să (re)descopere bucătăria românească.“

În Berlin nu există niciun restaurant cu specific românesc, spune Ramona, cu atât mai puţin cu bucătărie românească contemporană, astfel că este cu atât mai bucuroasă că a reuşit să găzduiască oameni curioşi, clienţi noi, dar şi persoane care nu au ratat niciun meniu până acum.

La evenimentele din Bucureşti, organizate de Laura şi colaboratorii săi, participă oameni dornici de experienţe culinare noi şi iubitori de vin. Mulţi clienţi şi-au creat, la fel ca în cazul Ramonei, o recurenţă. În acelaşi timp, în cadrul cinelor de anul acesta, clienţi noi i-au trecut pragul, prin prisma comunităţii Uplift. În România, Laura a pornit la drum cu evenimentele în vie şi de atunci a conturat un portofoliu cu circa 15-18 astfel de întâlniri.

Evenimentele în tandem reali-zate de cele două antreprenoare au început în iunie 2023 şi au avut invitaţi în Berlin trei bucătari români, adunându-se până acum în total 14 cine cu maximum 20 de participanţi fiecare. La ultimele două, Laura a mers şi ea la Berlin.

„A fost pentru prima dată când am «lucrat» împreună în timpul evenimentului, cot la cot. Serviciu, vinuri, hosting. A funcţionat de parcă făceam asta împreună de ani buni. Am decis spontan ca ea să prezinte vinurile româneşti, iar eu pe cele spaniole şi ne-am înţeles mai toată seara prin priviri şi zâmbete. Superb!“

Ce urmează mai departe? Ramona şi Laura ştiu sigur că vor să organizeze mai multe cine împreună.

„Laura este foarte talentată în bucătărie şi, după École Ducasse (unde s-a perfecţionat – n. red.), simţim amândouă nevoia să facem un eveniment la care să servim un meniu gândit şi preparat de ea. Visăm la cine în vie, la munte, la mare, în România şi nu numai.“

Deocamdată nu au un plan clar pentru că tot ce au făcut până acum s-a născut spontan. Nu trece zi fără să vorbească la telefon, să-şi scrie mesaje sau e-mailuri şi sunt într-un schimb continuu de idei şi vise.

„Practic, ne-am cunoscut «păhărese» şi businessurile noastre au crescut într-un mod similar, ceea ce ne împinge practic de la spate să facem ceva special pentru amândouă, împreună, pentru că suntem sigure că va ieşi ceva mi-nunat.“

Visează des împreună la cine peste mări şi ţări, în vii, pe plajă şi nu numai. Timpul va dezvălui toate secretele.