Togo este numele unuia dintre câinii care au condus în 1925 sania lui Leonhard Seppala, crescător şi antrenor de câini de sanie, în una din expediţiile sale în Alaska. Prin misiunea pe care a primit-o, a devenit sinonimul unei personalităţi care manifestă voinţă, putere şi curaj, fiind onorat şi printr-o statuie care se găseşte astăzi în New York. TOGO este în prezent şi numele unui business din Cluj-Napoca, desprins din lumea cafelei de specialitate. Care este legătura între cele două modele de curaj şi ambiţie?
„TOGO (câinele – n. red.) este valoarea majoră ce stă în spatele brandului de cafea, aşa că este stilizat pe fiecare pungă, în aşa fel încât să reprezinte fotosinteza unei plante de cafea“, povestesc Alexandru Saviţchi şi Mihaela Leahu, cei doi antreprenori care au pornit împreună în aventura gestionării unei afaceri cu gust şi cu aromă.
Ideea de a crea brandul TOGO nu a venit peste noapte, dar a avut nevoie de ceva timp apoi şi ca să se contureze. Când a mers la ambasada SUA pentru a obţine viza de călătorie, Alexandru era deja pregătit să răspundă, când avea să fie întrebat ce vrea să facă peste Ocean, că scopul lui este să revină de acolo cu o idee de business.
Era deja un mare iubitor de cafea, iar întâlnirea cu o cultură a cafelei cum e cea din Statele Unite ale Americii l-a şocat de-a dreptul. Disonanţa dintre tot ce vedea în jurul său în timp ce se plimba prin Miami şi încercările de a găsi o cafea de calitate l-au frustrat destul de mult. Îşi dorea doar să poată ieşi în oraş şi să bea o cafea de specialitate. Experienţa de acolo l-a ambiţionat să-şi ducă pasiunea la următorul nivel.
„Întorcându-ne acasă, am început să ne gândim la denumirea brandului. Ne doream ceva care să fie strâns legat de oamenii şi oraşul Cluj-Napoca, ce ne-a devenit casă, ceva asociat cu valorile lor. Căutam constant denumirea, privind şi analizând oamenii în profunzime. Ce ne-a atras cel mai mult atenţia a fost faptul că, mergând în Parcul Central din Cluj-Napoca, am observat un lucru – oamenii beau cafea în timp ce se plimbau cu câinii lor.“
De aici până la brandul ales nu a mai fost decât un pas. TOGO este astăzi aşadar un business de familie, în care Alexandru, în vârstă de 28 de ani, inginer la bază, este responsabil tot cu ceea ce ţine de management, vânzări şi dezvoltare, iar Mihaela –, de 27 de ani, cu pregătire de arhitect, se implică în marketing şi aspectele vizuale.
„Investiţia iniţială a fost de 10.000 de euro, capital propriu. Ulterior, tot investim lună de lună. Activitatea noastră a început din septembrie (2023 – n. red.), iar la nivel de rezultate, am avut o cifră de afaceri din septembrie până la finele anului 2023 estimată la 25.000 de lei. Pentru primul an de activitate estimăm o cifră de afaceri sub 130.000 lei şi o marjă de profit de 20%.“
Sunt doar ei doi cei care fac selecţia cafelelor pe care le vând în magazinul lor online, dar îşi doresc să colaboreze cu specialişti în marketing, pentru că, treptat, cumulul de sarcini poate deveni copleşitor. Momentan nu au o prăjitorie proprie, ci colaborează încă de la început cu una din Cluj-Napoca, Hotpipes Roastery, care le prăjeşte cafeaua după criteriile pe care ei le solicită.
„Vindem în toata ţara, cu livrare în aceeaşi zi de la plasarea comenzii în Cluj-Napoca şi în una-două zile lucrătoare în restul României. La Cluj-Napoca livrăm noi personal, pentru a interacţiona direct cu oamenii şi a le oferi o experienţă plăcută. Mai avem şi solicitări din Republica Moldova, dar acolo avem deocamdată un public destul de mic. Privim totuşi şi această piaţă ca pe una de viitor.“
Pentru că le plac colaborările cu businessuri locale aparte, Alexandru Saviţchi şi Mihaela Leahu au un parteneriat şi cu Geospottery, un atelier de ceramică tot din Cluj-Napoca, alături de care au lansat o colecţie de căni realizate artizanal şi imprimate cu logoul TOGO.
„Cănuţele denotă unicitate, originalitate, autenticitate şi personalitate, fiind obţinute dintr-un proces manual cu o durată de fabricare de trei săptămâni.“
Anul trecut, TOGO a bifat şi prima prezenţă la un târg de cadouri din Cluj-Napoca, organizat de Handmade Transilvania, o comunitate de artizani din inima ţării. Cu acest debut, cei doi tineri antreprenori îşi doresc mai departe să crească vizibilitatea brandului lor atât online, cât şi participând la târguri, atrăgând astfel noi clienţi, mai ales că încă nu au un spaţiu fizic al lor unde să expună paleta vastă de arome pe care o au în portofoliu.
„Clienţii noştri sunt oameni care ştiu că merită mai mult, că cea care contează este calitatea. Gustul şi aromele din alimentele sau băuturile pe care le consumăm sunt o formă de a ne oferi calitate. Cafeaua TOGO este un instrument prin care încercăm să vorbim despre nevoia oamenilor de a se respecta mai mult alegând produse calitative.“
Continuând acest „portret-robot“, Mihaela şi Alexandru spun că este vorba despre persoane cu un salariu mediu, manageri sau mici antreprenori, oameni pasionaţi de design minimalist şi de calitate maximă.
Preţurile cafelelor TOGO încep de la 56,99 lei pentru o pungă de 250 de grame, ajung la 74,99 lei pentru o cafea cu un punctaj mai mare, de calitate mai bună, la acelaşi gramaj, şi urcă chiar la 180 de lei pentru un kilogram. Produsele provin din Nicaragua, Brazilia, Kenya, Etiopia, Antigua sau Columbia, fiind înnobilate de tot soiul de arome. O cană artizanală, de asemenea disponibilă online, costă 68,99 de lei.
Deschiderea unui spaţiu fizic rămâne însă un deziderat la care lucrează, mai ales că sunt frecvent întrebaţi unde se află cafeneaua lor. Sunt pe drumul cel bun, dar e nevoie de răbdare, aşa cum au învăţat de altfel până acum.
„Din această experienţă antreprenorială cu siguranţă am învăţat că succesul nu vine peste noapte. Este nevoie de muncă asiduă, răbdare, perseverenţă şi consecvenţă.“