Gastronomie

SAGA Café n-ar fi existat dacă nu ar fi fost SAGA Kid. Iar SAGA Kid n-ar fi apărut dacă nu ar fi fost Claudia Chiru, o învăţătoare cu spirit antreprenorial care a lăsat jobul de stewardesă pentru a preda

24 apr 2023 303 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

SAGA Café n-ar fi existat dacă nu ar fi fost SAGA Kid. Iar SAGA Kid n-ar fi apărut dacă nu ar fi fost Claudia Chiru, o învăţătoare cu spirit antreprenorial care a lăsat jobul de stewardesă pentru a preda. Şi nu doar atât, ea a completat rolul de la catedră cu cel de antreprenor, de fondator al unui business pus pe picioare pe cont propriu. Şi cum orice activitate dedicată copiilor are nevoie de un spaţiu în care şi părinţii să se simtă bine, a apărut în peisaj cafeneaua de pe strada Câmpia Libertăţii, nu departe de parcul Titan din Bucureşti.

Pe Claudia Chiru cel mai probabil o găseşti printre copii, indiferent că e vorba despre cei de la afterschoolul ei SAGA Kid sau de cei cărora le predă la Şcoala de stat 195, tot din zona Titan din Capitală, unde este învăţătoare. De anul trecut, zilele ei implică, inevitabil, şi o vizită la cafeneaua pe care a deschis-o chiar la parterul afterschoolului şi care atrage nu doar părinţii care îşi lasă acolo copiii, ci şi trecătorii care pur şi simplu poftesc la o cafea bună, de specialitate.

„A fost visul meu să devin învăţătoare, mai ales că şi bunica mea a avut aceeaşi profesie în Prahova, de unde sunt originară. Tocmai de aceea, deşi am acest business, nu vreau să renunţ la jobul de la şcoală. Dacă renunţ la catedră, mi se pare că nu mai pot să cresc“, spune Claudia.

Acesta nu a fost însă singurul ei vis, pentru că dorinţa de a rămâne cu picioarele pe pământ, printre copii, s-a împletit cu cea de a zbura, aşa că, vreme de patru ani, între 2005 şi 2009, a profesat ca stewardesă, după ce experimentase deja rolul de angajat în învăţământ. În aviaţie, a lucrat pentru Air Nostrum, o companie aeriană din Spania, iar apoi pentru Emirates, transportator care îşi are bazele în Dubai.

Periplul ei în antreprenoriat a început câţiva ani mai târziu, în 2013, când a închiriat o clădire aflată nu departe de sediul actual SAGA Kid, unde, într-o suprafaţă de câteva sute de metri pătraţi, şi-a propus să găzduiască activităţi pentru cei mici. A pornit la drum cu zero copii şi cu o colegă la fel de pasionată de idee ca ea. În primul an, au strâns în jurul lor şapte copii, cu care organizau activităţi atât în interior, cât şi în afara afterschoolului.

„Apoi lucrurile au început să crească, până când am umplut trei etaje din clădire. Aveam nevoie astfel de un spaţiu mai mare şi am găsit imobilul actual, apoi i-am întrebat pe părinţi dacă sunt de acord să ne mutăm“, povesteşte Claudia.

Răspunsul lor a fost afirmativ, aşa că în iunie 2019 SAGA Kid se muta în casă nouă, dar asta după lucrări ample de renovare, dat fiind că antreprenoarea găsise o clădire deloc amenajată, unde nu existau decât pereţii şi geamurile, fiind vorba despre un imobil a cărui construcţie fusese începută cu multă vreme în urmă şi apoi abandonată. Investiţia în amenajarea ei la standardele pe care şi le-a dorit a ajuns la 80.000 de euro.

„Am realizat totul într-un stil românesc reinterpretat, pentru că am vrut să creăm legătura cu noi şi cu sistemul românesc de învăţământ, pe care ne bazăm.“

Numele a fost inspirat de ideea de la care a pornit businessul, aceea de a urma un sistem de „şcoală alternativă de gândire aplicată“, de unde a rezultat acronimul „SAGA“. La afterschool, totul se bazează pe un manual conceput de Claudia, care sintetizează cum ar trebui să arate o astfel de instituţie în România, pe baza informaţiilor asimilate de ea şi a schimburilor de experienţă pe care le-a avut la Oxford. Următorul pas a fost deschiderea unui al doilea spaţiu, în Otopeni de această dată, astfel că în prezent SAGA Kid înseamnă în total 250 de copii în ambele locuri. „Sediul din Otopeni a fost deschis în 2018, ca o franciză, care în prezent funcţionează într-un spaţiu închiriat şi care ar urma să se mute anul acesta într-o clădire proprie, tot în acelaşi oraş.“

Franciza SAGA Kid costă aproximativ 15.000 de euro şi vine la pachet cu know-how-ul pe baza căruia s-a dezvoltat businessul până acum, toată procedura de înscriere a copiilor având loc prin intermediul Cristinei Milicescu, branch manager la SAGA Kid.

Înscrierea la afterschool costă 323 de lei, apoi lunar părinţii plătesc între 2.000 şi 2.300 de lei, în funcţie de activităţile incluse în programul celor mici, de nevoia de transport de la şcoală la afterschool şi de mesele prevăzute, la care se adaugă partea de consiliere psihopedagogică. Cei mai mari copii care pot merge la SAGA Kid sunt cei de clasa a patra, iar timpul petrecut în medie la afterschool este de şapte-opt ore pe zi.

„Avem în total doisprezece profesori, la care se adaugă alţi opt angajaţi care fac parte din personalul administrativ. Profesorii au un rol complex, deoarece ei însoţesc copiii pe toată perioada şederii lor la afterschool. La SAGA nu facem predare propriu-zisă, ci ne bazăm pe învăţarea experienţială“, spune Cristina Milicescu.

Pentru a se integra cât mai bine în mediul afterschoolului, cei care „candidează“ la poziţia de profesor petrec două zile chiar la faţa locului pentru a vedea care este ritmul, cum funcţionează lucrurile şi ce ar avea de făcut. Media de vârstă a celor care sunt deja parte din echipă este de 25-30 de ani.

„Imediat ce ajung aici, după orele de la şcoală, copiii iau masa, apoi au un interval de timp pentru joaca liberă, fiecare cum doreşte. Profesorii ies apoi cu ei în parc, după care urmează două-trei ore dedicate temelor, iar restul timpului este pentru activităţi opţionale.“

Matematica, tehnologia, activităţile creative sunt câteva dintre experienţele zilnice de la SAGA Kid. În weekend, au acces la ele şi copiii care nu sunt înscrişi la afterschool, dar care se pot integra în module a câte trei sâmbete, în schimbul unui preţ de 400 de lei.

Clădirea SAGA Kid este compusă din trei etaje şi, pe măsură ce urci, creşte şi vârsta copiilor grupaţi să petreacă timpul împreună. Parterul a fost completat anul trecut şi cu o cafenea gândită ca o oază de relaxare pentru părinţi, atunci când îşi lasă sau îşi iau copiii de la activităţile de după şcoală.

„Am avut în minte acest spaţiu de socializare încă de la început şi am ales să-l deschidem după ce pandemia a mai trecut, într-un moment în care oamenii erau avizi de comunicare. Acum vin la noi şi oameni din afară, care nu au legătură cu afterschoolul, ei reprezintă cam jumătate dintre cei care ne vizitează. Ne-am format chiar o comunitate de clienţi fideli.“ Au acces în cafenea şi copiii înscrişi la SAGA Kid, ca să vadă ce se întâmplă aici şi să-şi satisfacă curiozitatea, spune Cristina Milicescu.

Furnizorul de cafea este Meron, un business pornit în Cluj-Napoca ce constă într-o reţea de cafenele şi o prăjitorie proprie. Sursa de provenienţă a boabelor este Etiopia.

„Am fost la un curs de barista chiar la Cluj-Napoca, la Meron, împreună cu cel care prepară astăzi cafeaua de la SAGA, am mers în prăjitorie şi am înţeles ce înseamnă acest domeniu.“

Investiţia iniţială pentru deschiderea cafenelei a fost de 20.000 de euro, iar de amenajare s-a ocupat Alina Alexe, designerul care deţine atelierul Decoraktiva. Alina este mama unui fost elev al Claudiei Chiru şi şi-a făcut o adevărată semnătură din stilul tradiţional românesc reinterpretat, pe care l-a inserat şi în această cafenea, unde pereţii găzduiesc o galerie de artă. Locul este potrivit şi pentru relaxare, şi pentru studiu, şi chiar pentru organizarea unor evenimente precum traininguri, workshopuri sau ateliere de lectură.

Acum, că a transpus în realitate visul de a avea şi o cafenea integrată în afterschool, următorul plan al Claudiei Chiru este să pună bazele unei academii pentru profesori, în care să dea mai departe cunoştinţele pe care ea le-a acumulat de-a lungul timpului în acest domeniu nobil.


După Afaceri Premium a pornit la „vânătoare“ de cafea bună în locuri cool din Bucureşti şi îşi propune să spună lunar povestea cafenelelor care dau o nouă vibraţie oraşului, intrând în conversaţie cu oamenii din spatele conceptelor. Ideea ne-a venit după mai multe întâlniri cu astfel de antreprenori care ne-au vorbit despre cum au ales să transforme pofta de cafea în business. Şi toţi spun acelaşi lucru, că Bucureştiul se află în cea mai bună perioadă a sa din punctul de vedere al efervescenţei în domeniul cafelei de specialitate, concurând cot la cot şi chiar depăşind marile capitale europene la acest capitol.