Gastronomie

Roxana şi Cosmin Cionca au creat brandul de ciocolată Chantia în Timişoara "Fiecare pralină Chantia este produsă artizanal"

27 nov 2023 1430 afişări
Din aceeaşi categorie

„Visul Chantia a luat naştere în 2019 am observat o schimbare în tendinţele consumatorului şi interesul pentru produse artizanale a început să fie în creştere. Iar asta ne-a impulsionat să aducem un plus valoare, un gând de a crea ciocolată artizanală premium”, povestesc Roxana şi Cosmin Cionca, antreprenorii din spatele brandului Chantia. Ei aveau deja o experienţă de cinci ani în domeniul ciocolatei când au luat decizia de a deschide o fabrică de ciocolată în unul dintre cele mai importante centre economice ale ţării.

Timişoara, care anul acesta îndeplineşte rolul de Capitală Culturală Europeană, este locul unde se fabrică berea Timişoreana de peste 300 de ani, unde au luat naştere branduri cu istorie precum Kandia (un brand cu o istorie de peste 130 de ani care se produce acum în Capitală) sau mai noi aşa cum sunt JOE (napolitane), Sim (lactate) sau Cupio (cosmetice). Istoria ciocolatei în zona Timişoarei începe încă din anii 1900, deci acest desert s-a împământenit în ADN-ul locuitorilor din regiune.

De altfel, Cosmin este din Timişoara şi povesteşte că în fiecare lună tatăl său cumpăra câte o tabletă de ciocolată. „N-avea multe opţiuni, dar se baza pe oferta industrială de pe piaţă. Mai târziu, am mers cu viză prin ţările Europei şi am descoperit boabele de cacao naturală care m-au făcut să visez la înălţimile Braziliei şi oazele de verdeaţă tropicală ale Africii”. Tot de la Timişoara cumpăra şi tatăl Roxanei ciocolata cu struguri pe care aceasta o prefera în copilărie. Roxana s-a născut în Lovrin, un sat de lângă Timişoara, părinţii ei fiind fermieri. „De mic copil am fost implicată în businessul familiei”, povesteşte ea.

Ce i-a atras la acest domeniu, al ciocolatei artizanale? „Ne place să fim trendsetteri. Şi, de asemenea, să avem libertatea de exprimare în arta gustului unde nu există limite”. Având acest crez, cei doi antreprenori şi-au luat inima în dinţi şi au început să lucreze la visul de a avea propria fabrică de ciocolată. Şi nu orice fabrică, ci una în care fiecare pralină este produsă artizanal după reţete autentic belgiene. Fabrica au pornit-o în 2021 după investiţie de 700.000 de euro care a inclus şi deschiderea de magazine. Astăzi, Chantia este prezentă în două oraşe, având 4 ciocolaterii şi gelaterii, are un magazin online propriu şi un total de 20 de angajaţi.

În prezent, Chantia are în portofoliu în jur de 50 de produse, iar numărul de produse se stabileşte şi in funcţie de sezon şi de piaţă, având această libertate de a crea reţete noi.

Ultimele produse lansate sunt cele din gama de creme tartinabile, de alune, fistic şi migdale.

„Materiile prime încercăm să le luăm direct de la poarta fabricii respectiv din Italia, Belgia, România, Franţa şi ne dorim să le achiziţionăm în cantităţi mai mari pentru a obţine un preţ bun ca şi clientul nostru să plătească un preţ corect. Bineînţeles există diferenţă de gust, textură, în funcţie de provenienţa materiei prime”, precizează cei doi antreprenori care adaugă faptul că materia primă este un punct de plecare al unui produs premium. De altfel, arta de a face ciocolata porneşte de la cunoaşterea principalelor ingrediente pentru desertul care cucereşte şi cel mai aprig contestatar. Unitatea de producţie Chantia rulează anual peste 10 tone de praline artizanale, conform datelor de pe site-ul propriu. „Fiecare pralină Chantia este produsă artizanal, iar ingredientele folosite sunt doar naturale, precum smântână, unt, fructe şi ciocolată belgiană de diferite origini, precum Single Origin Ghana, Madagascar, Tanzania sau San Dominique”. Prin ce se diferenţiază acestea? Prin procentajul de cacao, iar ciocolata Chantia se deosebeşte şi prin combinaţiile de gusturi pregătite în propriile reţete. Ciocolata rămâne de departe cel mai cunoscut desert, care poate fi consumat şi sub formă de băutură, dar şi să dea un gust plin de rafinament altor deserturi. Dar când este recomandat să consumăm ciocolată?

„Aş putea spune că ciocolata trebuie consumată zilnic indiferent de oră. Dimineaţa este recomandată pentru a acoperi doza zilnică de antioxidanţi, respectiv energie şi în cursul serii la o cină este un desert grozav. În prezent, consumul de ciocolată în România este de 7-8 ori mai scăzut decât în Belgia sau Franţa, drept urmare avem un potenţial fabulos de a creşte şi a dezvolta acest business”. De altfel, cei doi antreprenori îşi doresc o creştere organică, dar şi să participe la crearea culturii de ciocolată în România. Iar anul acesta, având în vedere că Timişoara este Capitală Culturală Europeană, pralinele Chantia vor fi cunoscute de oameni din toată Europa. „În următorii cinci ani ne dorim o extindere la nivel naţional în principale oraşe”. Roxana şi Cosmin Cionca amintesc că istoria ciocolatei din zona Timişoara începe în anii 1900 în Vinga, o localitate aflată la 40 de km de oraşul de pe Bega, a continuat cu fabrica de ciocolată Kandia din oraş şi în prezent sectorul ciocolatei din oraş este reprezentat de Kandia.

„Planul nostru pentru 5-10 ani este de a avea zece magazine la nivel naţional, un concept Chocolate Entertainment House Timişoara şi, de ce nu, şi în Bucureşti. De asemenea, suntem în discuţii avansate pentru export”, au conchis Roxana şi Cosmin Cionca.