Gastronomie

Moët & Chandon a împlinit venerabila vârstă de 280 de ani, iar aniversarea a fost, cum altfel, decât spumoasă. „Avem 11% cotă de piaţă. Suntem prezenţi în 155 de ţări, suntem aproape peste tot în lume"

26 dec 2023 892 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Există puţine lucruri care vorbesc despre celebrare la fel de bine precum o face şampania. Şi există puţine şampanii în lume care să aibă notorietatea Moët & Chandon. Astfel, atunci când brandul aflat în portofoliul LVMH, cel mai important actor din industria de lifestyle şi lux, celebrează venerabila vârstă de 280 de ani, aniversarea nu poate fi altfel decât spumoasă.

„Come quickly, I am tasting the stars!“ Este o afirmaţie ce i-a fost atribuită unui călugăr benedictin în momentul în care a gustat pentru prima dată şampania. De atunci au trecut mai bine de trei secole, însă producătorii de profil caută încă cele mai strălucitoare „stele“.

Spre exemplu, grupul Moët & Chandon are o adevărată constelaţie în portofoliu, dar asta şi pentru că a avut timp, casa fiind fondată în 1743, de către Claude Moët, cel care a dat şi numele brandului. De atunci au trecut aproape trei secole, mai exact 280 de ani, iar astăzi există un adevărat imperiu sub acest nume.

„Avem 11% cotă de piaţă. Suntem brandul de şampanie cu cel mai bun brand awareness. Suntem prezenţi în 155 de ţări, suntem aproape peste tot în lume. Avem cel mai extins portofoliu.“ Aşa sună descrierea pe care Ted Lelekas, brand ambassador pentru Moët Hennessy în Europa Centrală şi de Est, o face mărcii de şampanie Moët & Chandon, în timpul unei cine gastronomice organizate la Belgrad.

De altfel, în capitala Serbiei, producătorul de şampanie şi-a celebrat cea mai recentă aniversare, în faţa a peste 350 de oaspeţi veniţi din toată regiunea, dar nu numai, dintr-un total de 15 ţări, pentru a ciocni un (sau mai multe) pahar(e) de şampanie (ce altceva?!). Astfel de evenimente au avut loc de-a lungul anilor la Sydney, New York, Tokio, Paris şi Londra. Acum a venit rândul capitalei Serbiei.

Belgrad poate părea, la prima vedere, o alegere cel puţin neobişnuită, într-o regiune unde concursurile de frumuseţe ar fi câştigate detaşat de Praga, Budapesta ori Cracovia, iar cele aferente dezvoltării economice ar avea în „pole position“ Varşovia şi Bucureşti.

Cine a fost însă la Belgrad până acum (eu mai fusesem de două ori deja, deşi acum multă vreme) ştie că oraşul aflat la vest de Bucureşti este eclectic, vibrant şi neobosit. Încă de acum aproape un deceniu, când am ajuns pentru prima dată aici, scena ospitalităţii era într-o altă ligă.

Poate are de-a face şi cu felul de-a fi al localnicilor, cu energia lor debordantă în orice aspect al vieţii, cu spiritul lor de aventură. Poate că nu. Dar chiar şi astăzi, capitala Serbiei are cu ce se mândri. Ba chiar, celebrul ghid Michelin recomandă aproape 20 de restaurante din urbe, pe când Bucureştiul, ca de altfel toată România, nu se află pe harta inspectorilor culinari.

Astfel, într-un oraş care nu doarme niciodată (nu doar New Yorkului i se potriveşte această expresie), Moët & Chandon a ales să se sărbătorească. Petrecerea a avut loc pe malul râului Sava, la Cabaret Club Lafayette, care, după cum îi spune chiar numele, este un mix de club şi cabaret, cu o componentă însă şi gastronomică. Astfel, în timp ce ospătarii serveau wagyu carpaccio (aged 10 years) sau wild perch prepared on coconut charcoal with celery lime puree (biban sălbatic cu piure de ţelină şi lime - trad.), iar şampania curgea în pahare mai rapid decât râul Sava prin faţa localului, câteva zeci de artişti şi interpreţi ofereau un spectacol de zile mari (spectacol coordonat de Milan Gromilic, art directorul Lafayette). Muzică, dans, acrobaţie, pantomimă, teatru, totul s-a întâmplat într-o singură seară. Iar după ce a căzut cortina, muzica a continuat să cânte. Nu ştiu exact până la ce oră, pentru că am plecat acasă puţin după miezul nopţii. Nu am plecat însă ca Cenuşăreasa, de teamă ca magia să nu se ducă, pentru că ştiam că nu există riscul acesta, ci pentru că şi prinţesele au nevoie de somnul de frumuseţe. Glumesc! Parţial.

Au fost multe momente memorabile, au fost multe voci incredibile (în frunte cu artista Lena Kovačević) şi multe mişcări de dans pe care le-am invidiat (mai ales pe cele de tango, dat fiind că n-am mai dansat de ceva ani), dar trebuie să recunosc că în momentul în care o acrobată a coborât din tavan şi a început să zboare, iar mai apoi să toarne şampania peste o piramidă alcătuită din câteva sute de pahare, am amuţit. Şi eu, dar şi toată sala. Singurul lucru care se mai auzea era muzica de pe fundal.

Dacă vă întrebaţi cumva ce turna în pahare, recunosc că şi eu m-am întrebat acelaşi lucru. E vorba de Moët Brut Impérial (magnum, bineînţeles), perla coroanei casei franţuzeşti.

„Creată în 1869, Moët Brut Impérial este şampania reprezentativă a casei Moët & Chandon, numele acesteia fiind inspirat de Napoleon (un apropiat al lui Jean-Remy Moët, unul dintre nepoţii fondatorului, căruia împăratul i-a oferit medalia Legion d’Honnneur - n. red.)“, adaugă Ted Lelekas. De altfel, legenda spune că de fiecare dată când câştiga o bătălie (şi asta nu se întâmpla deloc rar), Napoleon celebra cu şampanie Moët.

Deşi au trecut mai bine de 150 de ani de la apariţia Moët Brut Impérial, brand ambassadorul casei spune că sticla e aproape neschimbată.

Şampania în general, şi Moët & Chandon, în special este un simbol al celebrării, fie că e vorba de o aniversare, de un eveniment personal sau de unul corporate. Moët a cucerit întâi casele regale. Apoi, începând cu anii 1900, a devenit băutura servită la evenimentele de la Casa Albă şi la cele organizate de familia regală britanică. Astăzi, brandul e prezent în lumea întreagă, de la evenimente sportive la cele din lumea filmului, casa având un portofoliu ce cupride licori emblematice, de la clasicul Moët Impérial la cele din seria Grand Vintage.

„Timp de aproape trei secole, Moët & Chandon a fost şampania aleasă pentru a celebra atât evenimente istorice de talie mondială, cât şi unele private. La aniversarea de 280 de ani a casei, mesajul nostru este acesta: viaţa e plină de oportunităţi ce merită sărbătorite”, spune Nóra Szegedi, brand manager pentru Europa Centrală în cadrul Moët Henessy. De altfel, motto-ul casei este Celebrating life since 1743 (Celebrăm viaţa din 1743 - n.red.).

În acest context, aniversarea de la Lafayette, o adevărată călătorie a simţurilor, a fost încununată cu unele dintre şampaniile iconice ale casei. La debutul serii s-au deschis sticlele de Moët Brut Impérial. Au urmat cele de Grand Vintage 2015.  Nu a lipsit nici Moët & Chandon N.I.R..

Evenimentul a culminat însă cu degustarea de Grand Vintage 2004, disponibilă exclusiv în varianta de 3 litri (Jeroboam). Doar 280 de sticle de Grand Vintage 2004 au fost realizate, licoarea fiind ţinută mai bine de 15 ani în pivniţele casei (un adevărat labirint ce se întinde pe 28 de kilometri) pentru învechire, pentru ca rezultatul să fie un mix de maturitate, complexitate şi eleganţă atemporală.

Un Grand Vintage este de fapt o poveste. Este povestea anului pe care îl reprezintă şi care se remarcă prin ceva special. Sunt ani atipici, dar care totuşi dau licori deosebite.

În total, Moët & Chandon deţine aproape 1.200 de hectare de viţă-de-vie plantate cu Pinot Noir, Chardonnay şi Meunier. „Reţeta“ pentru fiecare şampanie cuprinde invariabil cele trei ingrediente. Ce diferă este contribuţia fiecăruia. Spre exemplu, structura Moët Impérial arată cam aşa: 30-40% Pinot Noir, 30-40% Meunier şi 20-30% Chardonnay. Cele trei tipuri de struguri sunt folosite de aproape toate brandurile de şampanie, o băutură a cărei istorie începe să se scrie acum aproape 500 de ani, când a fost realizat primul vin spumant şi care la rândul său a scris istorie. Timp de 280 de ani, Moët a contribuit semnificativ la această istorie.

Brandul este parte a grupului LVMH (Louis-Vuitton-Moët-Hennessy), un conglomerat ce activează în tot ce înseamnă industria de lifestyle şi lux, de la orologerie la modă şi cosmetice şi de la şampanie şi alte băuturi la hotelărie şi restaurante.

Portofoliul LVMH cuprinde un total de 75 de branduri, dintre care doar trei prezente în numele grupului. Iar Moët este unul dintre acestea. Cele mai importante trei pieţe pentru producătorul de şampanie sunt SUA, Japonia şi Franţa, potrivit lui Ted Lelekas, care în timpul unei cine de fine dining la restaurantul Salon 1905 a dezvă­luit câteva dintre „secre­tele“ casei.

Salon 1905 este unul dintre localurile emblematice din Belgrad, inclus pe lista restaurantelor recomandate de ghidul Michelin.

„Acest restaurant somptuos – unul dintre cele mai grandioase din oraş – este găzduit de un salon aflat la primul etaj al magnificei clădiri Geozavod, un salon unde tavanele boltite, coloanele de marmură şi detaliile aurite creează o atmosferă aparte”, spun inspectorii Michelin pe site-ul ghidului.

Clădirea Geozavod din centrul Belgradului, o operă de artă realizată într-un stil ce împleteşte elementele baroce cu cele art nouveau, este gazda ideală pentru un restaurant de fine dining. Aici, şi mâncarea spune, la rândul său, o poveste.

Meniul nostru a cuprins păstrăv (trout gravlax) cu sos de alge - asociat cu Moët & Chandon Impérial -, risotto cu mazăre şi scoici Saint Jacques - savurat alături de Grande Vintage 2015 - şi filet de viţel cu piure de cartofi şi sos demi glace (cu o alternativă vegetariană pentru mine, cu dovlecel, piure şi ou în crustă dulce) - cu Grande Vintage Rose 2015. Iar desertul a fost un cheesecake realizat din caimac, cu îngheţată de căpşune, servit alături de Moët & Chandon Rose Imperial.

Astfel, aniversarea de 280 de ani a Moët & Chandon a fost, de fapt, o celebrare în două acte. Dar ce sărbătoare de neuitat, vorba lui Hemingway!