Gastronomie

Mai este ciocolata Dubai în trend? Iată cum s-au adaptat artizanii la cerinţele pentru cel mai popular desert din ultima vreme

14 feb 2025 94 afişări de Mădălina Dediu Panaete
Din aceeaşi categorie

Ciocolata Dubai este, fără doar şi poate, produsul anului 2024, cel puţin în materie de promovare online şi de adoptare în rândul producătorilor şi al consumatorilor. Însă adevăratul test al rezistenţei acestui dulce pe piaţa românească este dat chiar în aceste momente, când atenţia s-a răspândit către alte subiecte şi evenimente care ţin oamenii departe de cozile interminabile care s-au format pentru râvnitul desert. În final însă, artizanii sunt cei care au adaptat reţeta la cerinţele consumatorilor români şi tot ei sunt cei care decid dacă ciocolata Dubai va rămâne sau nu pe rafturi.

Sunt mai bine de două luni de când mediul online a fost acaparat de un desert care are la bază ciocolată, cremă de fistic şi cataif, România fiind printre ţările unde acest dulce a câştigat o notorietate covârşitoare, mai ales că toate cofetăriile s-au adaptat rapid şi au lansat produse care au atras foarte mulţi consumatori. Este vorba despre ciocolata Dubai, în cazul în care mai exista vreo urmă de îndoială, deşi puţine şanse să fie aşa.

„Ciocolata Dubai a luat amploare în ultimele luni datorită reţelelor de socializare, în special TikTok. Multe persoane publice, cu foarte mulţi urmăritori, au promovat într-un fel sau altul acest desert şi automat s-a viralizat. Iniţial nu am dorit să vin cu acest preparat. Am considerat că o tabletă plină cu cremă este destul de mult pentru un consumator“, spune Marinel Bejan, cofondator al cofetăriei Damarin din Craiova.

El a observat că, în general, ciocolata Dubai este foarte grea, o tabletă având peste 250 de grame. Ba mai mult, sunt unele care cântăresc chiar şi o jumătate de kilogram.

„În aceste condiţii, este destul de dificil pentru corpul nostru să digere atât de mult dulce. Iar la final, mulţi vor trage concluzia că este o ciocolată greţoasă.“

A doua temere a sa a fost preţul mare. „Dacă folosesc ingrediente de calitate şi nu arome sau înlocuitori ai fisticului ori ciocolatei nu am cum să scot un preţ mic.“ Este imposibil să vinzi o tabletă Dubai de 200 de grame cu 25 de lei, în condiţiile în care nu există pastă de fistic 100% sub 300 de lei per kilogram sau ciocolată bună sub 50 de lei per kilogram, explică Marinel Bejan.

 

 

Aşadar, a luat decizia de a face ciocolată Dubai, dar în stilul propriu. „Am readaptat-o şi am făcut bomboane de ciocolată cu umplutura tipică. Le-am dus la un alt nivel, atât din punct de vedere vizual, cât şi al gustului şi texturii.“ Acestea au câte 10 grame fiecare, sunt uşor de mâncat, uşor de împărţit şi, pe deasupra, pot fi plăcerea vinovată într-o seară târzie.

„Aşa cum folosesc în toate deserturile pe care le fac cele mai bune ingrediente, aşa am decis să fac şi cu ciocolata Dubai“, a mai povestit Marinel Bejan, care este considerat şi unul dintre cei mai talentaţi ciocolatieri din regiune, după ce a câştigat competiţia World Chocolate Masters - etapa pe regiune şi va partipa în 2025 la finala mondială.

Crede că acest trend va mai ţine o perioadă şi mai este loc de îmbunătăţiri în reţetă.

„Mă gândesc cum să dezvolt această idee şi să lansez colecţii noi, care să ofere mai mult decât o ciocolată. Îmi doresc să fie o experienţă de neuitat atunci când o persoană consumă deserturile pregătite de mine“, a punctat el.

Dorian Lungu, proprietarul Luado Chocolate, un producător de ciocolată artizanală din Braşov, consideră că România este ţara unde ciocolata Dubai s-a viralizat cel mai mult. De asemenea, el a observat clienţii acestui desert şi i-a structurat în trei categorii.

Prima este cea a clienţilor fideli şi a pasionaţilor de ciocolată, care sunt astfel deschişi la noutăţi şi sunt dispuşi să încerce aşa ceva. A doua categorie este cea a curioşilor, a persoanelor care nu iubesc neapărat ciocolata, dar vor să vadă cum este acest produs. Iar a treia categorie este cea a oamenilor care o doresc pentru numele ei, care nu ştiu mare lucru despre ea, decât că provine din Dubai şi că este scumpă.

„Multe din trendurile de pe plan local sunt serios influenţate de gradul de cultură şi de mediul online. Consider că platforme precum Tik Tok şi Facebook au contribuit decisiv la gradul de viralizare (a acestui desert – n. red.) şi încă o fac. În imaginaţia unora, mirajul Dubaiului, al unei vieţi luxuriante, include şi această ciocolată, pe care chiar poţi să o ai şi să o guşti“, consideră Dorian Lungu. El spune că alături de echipa sa a studiat această tendinţă şi a încercat să vadă dacă desertul este un produs corect. „Suntem o ciocolaterie care pune accent pe calitate şi nu sunt dispus să ne adăugăm în portofoliu un produs ale cărui ingrediente nu îndeplinesc nişte condiţii anume.“ Odată trecut acest pas, echipa Luado Chocolate a făcut peste 12 teste complete, ca să vadă cum poate fi realizată ciocolata Dubai şi care este forma ei cea mai bună. „Am optat pentru o formă de tabletă şi una de baton, din considerente de gramaj, consistenţă şi preţ“, a menţionat antreprenorul.

Tableta cântăreşte 125 de grame, iar cantitatea de umplutură folosită este mai moderată. Batonul are 60 de grame şi ceva mai multă umplutură în raport cu ciocolata prezentă în el, a completat Dorian Lungu.

 

 

El afirmă că tot timpul în cadrul Luado alege ingredientele cu mare grijă, iar în acest caz a folosit fistic de Bronte şi pastă de fistic 100% din Italia, tahini de cea mai bună calitate, tăiţei conform reţetei lor originale, care se şi procură cel mai dificil datorită cererii mari din ultima perioadă, şi, evident, ciocolata cu 100% unt de cacao.

„Am lucrat în mod evident şi la prezentare şi ambalaj, aspecte importante în mica industrie a ciocolatei artizanale din România, mai ales când vorbim de produse premium. De adaptat, încă nu ne-am adaptat chiar excelent, pentru că este cerere mare în piaţă, iar noi suntem aceiaşi în ciocolaterie şi nu dorim să neglijăm celelalte produse ale noastre.“

El consideră că va dura puţin timp până când acest produs va părăsi prima ligă a deserturilor, pentru a se muta în zona de cash cows (vacă de muls – n. red.).

„Sărbătorile care se apropie şi petrecerile de Revelion vor fi motive pentru a oferi şi a consuma acest tip de ciocolată, chiar dacă preţul ei va creşte cel mai probabil, fiind influenţat de cererea substanţială din ultima perioadă a ingredientului principal: ciocolata.“

Începând din ianuarie, Dorian consideră că trendul va slăbi treptat în intensitate, dar va lăsa în urmă un anumit segment de consumatori relativ consecvenţi, care vor căuta ciocolată Dubai. De asemenea, el crede că, lăsând la o parte moda sau viralizarea, ciocolata Dubai este un produs care conţine ingrediente bune, corecte şi nu vede de ce nu ar avea fanii ei pe termen mai îndelungat.

Roxana Cionca, cofondatoarea brandului de ciocolată Chantia, care are o fabrică în Timişoara şi cinci ciocolaterii şi gelaterii, spune că având producţie proprie, are şi libertatea de a încerca reţete noi şi de le a oferi consumatorilor ceea ce este în tendinţe. Astfel, în această perioadă, Chantia are în portofoliu brăduţi de ciocolată, dar şi tablete de ciocolată Dubai.

„Am făcut ciocolata Dubai după o reţetă proprie. Mărturisesc că la început nu am gustat varianta originală. Între timp am făcut-o. N-aş vrea să fiu foarte subiectivă, pentru că mie îmi plac foarte mult produsele mele şi, în primul rând, când le fac, le fac pentru gustul meu. Recunosc, mă bucur foarte mult că sunt şi pe gustul consumatorului.“

Despre acest desert, ea spune că e o combinaţie foarte interesantă de texturi şi ingrediente, o combinaţie de crocant, de la fistic şi migdale. Iar la final rămâne un gust sărat. „E practic un mix de dulce, sărat şi crocant, care nu are cum să nu îţi placă“, a povestit Roxana.

Totuşi, deşi momentan e pe val, rămâne de văzut dacă ciocolata Dubai va rămâne în portofoliul cofetăriilor precum celebrele Amandine sau va fi fost doar un „hype“ pe moment.

Până atunci, curioşii o pot testa în nenumărate ciocolaterii din ţară.