Berea este una dintre cele mai longevive băuturi. Peste istoria ei s-au aşternut deja câteva milenii. În tot acest timp, s-au scris poate sute de mii de reţete şi au existat tot atâţia maeştri sau amatori care au fost dispuşi să pună umărul la realizarea acestei băuturi a cărei tehnică de fabricaţie poate fi oricând schimbată, cu condiţia păstrării elementelor de bază - apă, malţ şi hamei. „Hai la o bere!“ este pentru mulţi fraza care porneşte motorul energiei pozitive, chiar dacă o aud după o zi grea la birou sau într-un weekend fără planuri mari. Însă, în ultimii ani cei care vor să savureze în tihnă o bere nu mai trebuie să aştepte seara sau finalul de săptămână. O pot face oricând, datorită varietăţii tot mai mari de beri fără alcool care au cucerit piaţa.
Berea fără alcool, dar şi varii mixuri de bere cu sucuri au devenit încet, dar sigur, în ultimii ani, pariul principal al celor mai mari actori din industria de profil. Ce i-a determinat pe berari să îşi diversifice portofoliul în această direcţie? Pe de-o parte, au vrut să nu-i piardă pe iubitorii de bere care ar vrea să îşi completeze prânzul dintr-o zi de birou cu o licoare rece şi înspumată. Sau pe cei care, seara, după o ieşire, trebuie să se urce la volan. Pe de altă parte însă, au vrut să capitalizeze trendurile globale. Iar astăzi, peste tot în lume, într-o perioadă în care termeni precum bunăstare şi sănătate sunt pe buzele tuturor, consumul de alcool scade, atât în cantitate, cât şi în grade.
„Berea fără alcool rămâne o opţiune atât pentru ocaziile de socializare şi relaxare, cât şi pentru consum alături de mesele principale ori gustări. Este o opţiune potrivită celor care doresc să-şi modereze consumul de alcool sau, pur şi simplu, consideră că alcoolul nu se potriveşte stilului lor de viaţă în momentul actual, dar şi pentru cei care vor să conducă maşina ulterior ori se află în pauza de prânz de la birou“, spune Sharon Annette, marketing director în cadrul
HEINEKEN România, unul dintre cei mai mari producători de pe plan local. Astfel, adaugă ea, variantele fără alcool sunt, poate, opţiuni chiar mai „incluzive“ atunci când vorbim despre a fi împreună cu cei apropiaţi, oferindu-le şi persoanelor care nu consumă alcool, din diverse motive, posibilitatea de a petrece momente plăcute la o bere alături de prieteni, colegi sau familie. „În plus, vedem în rândul generaţiilor tinere (Gen Z & Gen Y) o preferinţă pentru alternativele fără alcool sau cu conţinut scăzut de alcool. Brandurile noastre ţin cont de această tendinţă, venind cu o nouă abordare“, a explicat ea.
De altfel, noile generaţii sunt într-o continuă mişcare şi într-o perpetuă căutare a alternativelor pentru ca această mişcare să nu le fie constrânsă. Iar berea fără alcool se profilează ca un răspuns la aceste căutări. În plus, tinerii sunt deschişi şi dispuşi să încerce noi şi noi variante de bere (dar nu numai), iar producătorii mari şi mici au sesizat oportunitatea şi au lansat diferite variante şi sortimente.
Sunt însă reprezentanţii Gen Z sau Gen Y singurii care optează pentru acest tip de licori?
„Observăm o tendinţă de extindere a consumului de bere fără alcool în majoritatea segmentelor demografice – deşi persoanele tinere au fost iniţial mai deschise către această categorie (mai ales când vine vorba de berea fără alcool cu arome). În prezent, berea fără alcool este consumată de toate grupele de vârstă şi a devenit o băutură general acceptată în ocaziile de socializare“, menţionează Iulia Andresoiu, vicepreşedinte marketing în cadrul Ursus Breweries, liderul pieţei locale de bere. Mai mult, adaugă executivul român, preferinţele consumatorilor se îndreaptă şi către mixurile de bere fără alcool şi limonadă. Ea menţionează că Ursus Cooler este lider în acest segment, luând în calcul cota de piaţă.
„Berea este una dintre băuturile asociate cu petrecerea unui timp plăcut alături de prieteni ori familie. În ultima perioadă, şi berea fără alcool îşi face loc la această masă şi este consumată în aceleaşi momente de socializare.“ Mai mult decât atât, ea nu trebuie să fie privită doar ca o alternativă la varianta cu alcool, ci şi ca o opţiune de sine stătătoare, adaugă ea.
Cristina Botgros, commercial director în cadrul BERGENBIER SA, spune că berile de tipul 0,0% alcool reprezintă 5% din piaţă, luând în considerare şi mixurile de bere şi suc. Mai mult decât atât, categoria se bucură de un trend ascendent constant în ultimii ani.
Un român cumpără, în medie, anual, aproximativ 95 de litri de bere, cantitate ce plasează consumatorii locali pe unul dintre primele locuri de la nivel mondial. Aceeaşi valoare confirmă totodată popularitatea acestei băuturi între toate celelalte, în condiţiile în care consumul de vin în România e de patru-cinci ori mai mic, spre exemplu. Deşi consumul total de bere a suferit în ultimii ani, în principal din cauza pandemiei, categoria berii fără alcool şi a mixurilor de bere cu suc câştigă tot mai mult teren.
„Avem parte de o nouă generaţie de tineri adulţi care caută gusturi noi şi, mai ales, doresc să îşi extindă ocaziile de consum. Noi analizăm această tendinţă deja de câţiva ani şi am făcut investiţii în portofoliu astfel încât să venim cu o paletă largă de gusturi şi experienţe“, adaugă Cristina Botgros. BERGENBIER are în portofoliu variante fără alcool ale brandurilor Bergenbier, Staropramen, Stella Artois şi Fresh.
„Atingem atât berile lager, cât şi mixurile, având o prezenţă susţinută în acest segment.“
Prima parte a anului a fost una efervescentă pentru producătorul de bere care deţine o unitate de fabricaţie la Ploieşti, bifând deja trei lansări - variantele 0,0% alcool pentru Staropramen şi Stella Artois şi extinderea de gamă pentru Fresh 0.0.
La rândul ei, Sharon Annette, marketing director în cadrul HEINEKEN România, spune că segmentul de produse fără alcool este important pentru companie, iar angajamentul grupului olandez, angajament asumat în 2021, este de a oferi cel puţin două opţiuni fără alcool în majoritatea pieţelor în care gigantul activează. Iar asta până în 2023.
„În România, am depăşit acest obiectiv, având şapte variante 0.0, sub patru dintre brandurile noastre: Heineken, Bira Moretti, Golden Brau şi Ciuc Radler.“ Acesta din urmă e disponibil în patru sortimente: Lămâie şi Lime, Zmeură şi Lămâie, Vişină şi Lămâie, Pepene şi Coacăze Negre.
„Aşadar, în segmentul de bere lager fără alcool, avem în portofoliu trei variante, două dintre ele fiind din categoria premium (Heineken 0.0 şi Birra Moretti 0.0), în timp ce în categoria Radler domină opţiunile 0.0, în acest moment existând patru versiuni de bere cu limonadă 0.0 Radler, toate sub umbrela Ciuc“, a adăugat ea.
Pe de altă parte, Ursus Breweries are în portofoliu variantele fără alcool ale brandurilor Ursus, Timişoreana şi Peroni Nastro Azzurro. De asemenea, compania deţine şi Ursus Cooler – un mix de bere fără alcool şi limonadă sau suc de fructe, cu variantele cu Lămâie, cu Grepfrut, cu Cireşe, cu Mango şi Lime sau, cel mai recent lansată, cu Rodie şi Acai.
„Prin strategia de sustenabilitate, Ursus Breweries îşi propune ca până în 2030 să comercializeze un portofoliu care să cuprindă 20% dintre produse fără alcool, oferind consumatorilor diverse opţiuni pentru diferite ocazii de consum.“
Anul trecut, compania a lansat Peroni Nastro Azzurro 0,0% alcool, iar anul acesta grupul îşi concentrează atenţia pe consolidarea mărcilor aflate în portofoliu.
Ţinând cont de toate aceste noutăţi şi iniţiative, invitaţia „hai la o bere!“ devine la fel de „deschisă“ precum „hai la o cafea!“, dat fiind că poate fi adresată în orice moment al zilei. Cu condiţia ca berea să fie fără alcool.
De altfel, producătorii de bere recomandă în general consumul moderat şi responsabil de alcool, iar dezvoltarea segmentului acesta continuă practic această misiune.