Gastronomie

Escapade pe toate gusturile. Ce evenimente premium au loc periodic în Bucureşti, acest oraş care nu-şi încetează niciodată freamătul?

19 feb 2024 220 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Pentru gurmanzi, pentru melomani, pentru creativi, pentru cei cu o slăbiciune pentru licoarea lui Bacchus – Bucureştiul are un eveniment premium care atinge sufletul fiecăruia. După Afaceri Premium a făcut o selecţie a întâlnirilor felurite care au loc periodic în acest oraş care nu-şi încetează niciodată freamătul, arătând astfel că aici nu există loc pentru plictiseală. Citiţi şi inspiraţi-vă!

 

Umami Brunch

Comunitatea gurmanzilor din Bucureşti se desfată din când în când cu un brunch dospit în jurul unei tematici gastronomice alese de Adelina Maria, cea care şi organizează aceste întâlniri culinare, sub umbrela Umami Brunch. Este „foodie traveller de zece ani şi îndrăgostită de mâncare de când se ştie“. Aventura ei în lumea gastronomiei a început odată cu primele preparate gătite pentru ea şi soţul ei, apoi pentru prieteni, iar când masa din living nu a mai fost suficientă, a închiriat alte spaţii, a întins mese lungi şi a început întâlnirile Umami Brunch.

„Avanpremiera a avut loc fix acum cinci ani, când, după un weekend gurmand în Tel Aviv, mi-am invitat gaşca extinsă de prieteni la ziua mea, care avea să fie exact formatul actual de eveniment“, îşi aminteşte Adelina.

Înainte de Umami şi o vreme în paralel cu acest proiect, a fost community catalyst în cadrul fundaţiei Leaders, după ce în trecut ocupase funcţia de director strategic. A fondat şi coordonat programe de leadership expe­rienţial şi a fost trainer de leadership şi comunicare. La finalul anului 2023, a lansat Cook and Travel, o platformă dedicată pasionaţilor de gătit şi călătorit, care include eBook-uri cu reţete călătoare, experienţe de gătit online şi offline şi retreaturi în destinaţii gastronomice.

„După ce am făcut pauză de aproape doi ani când am născut-o pe fiica mea Lia, am reluat proiectul, iar Latif Stoica, un prieten vechi, antreprenor şi totodată pasionat de bucătărie, s-a alăturat ca partener. Latif a dezvoltat mai multe businessuri în domenii diverse, iar în prezent activează şi în domeniul sailingului.“

Cei doi se dedică integral proiectului Umami Brunch, colaborând cu brutăria Grain Trip din zona Timpuri Noi, pentru pâinile şi produsele de patiserie alese în funcţie de tematica brunch-ului, şi cu Atelier Interesart, pentru amenajarea spaţiului la fiecare ediţie. Umami este un eveniment dedicat pasionaţilor de mâncare bună şi organizat în jurul unui tasting table pe care se regăsesc gusturi specifice diverselor locuri din lume.

„Mi-am dorit să creez un cadru în care oameni care împărtăşesc pasiunea pentru călătorii şi mâncare să (re)descopere lumea prin intermediul papilelor, alături de cafea, un pahar de bule şi muzică bună. De fiecare dată alegem bucătăria altei ţări, întotdeauna bucătării pe care eu le-am explorat la ele acasă.“

Meniul include cele mai reprezentative 15-20 de preparate sărate şi dulci, puse pe platouri încăpătoare de unde oamenii se servesc, iar Adelina şi Latif stau în jurul mesei ca să spună povestea lor – de unde vin, cum se mănâncă la ele acasă. Evenimentele au loc în Bucureşti într-un spaţiu neconvenţional – Doro 16 (Calea Dorobanţi nr. 16) şi adună 50 de participanţi la fiecare ediţie.

De cele mai multe ori şi ambasadele sunt partenere ale evenimentului. Printre ele s-au numărat până acum Ambasada Mexicului, Ambasada Suediei, Ambasada Israelului şi Ambasada Indoneziei.

„Clienţii Umami sunt food lovers şi totodată pasionaţi de călătorii, sunt curioşi să descopere arome noi, apreciază mâncarea de calitate (suntem foarte transparenţi cu ce punem în farfurii) şi compania celorlalţi participanţi. Avem mulţi clienţi care şi-au făcut un ritual din a descoperi culturi noi alături de noi, ne oferă sugestii de teme, împărtăşim cu ei experienţele culinare pe care le avem fiecare. La fel cum, tot la sugestia comunităţii Umami, am creat vouchere-cadou şi nu cred că avem ediţie fără cel puţin un voucher oferit.“

Până acum, au avut loc 16 ediţii Umami Brunch – toate sold out – şi alte evenimente private cu format asemănător, iar Adelina a gătit mai bine de 200 de preparate diferite. Comunitatea Umami se apropie de 1.000 de persoane. Frecvenţa brunch-urilor este de opt ediţii pe an, organizate la interval de aproximativ şase săptămâni, astfel încât să aibă timp şi pentru explorare.

„Procesul nostru, dacă avem o ediţie dedicată unei bucătării noi, să luăm exemplu Asia de Sud-Est, înseamnă: research online, o primă întâlnire cu Ambasada Indoneziei din România, degustări multe în Ubud (Bali), gătit câteva ore unu-la-unu cu un chef din Indonezia, a doua întâlnire cu ambasada şi apoi teste, teste, teste. Şi la fel pentru fiecare bucătărie.“

Pentru 2024, Adelina Maria plănuieşte deja cele opt ediţii Umami Brunch cu câteva bucătării care se vor repeta – precum cele din Sicilia, Franţa sau Israel -, dar şi cu unele noi.

Bucătăria portugheză va fi una dintre noutăţi, după ce va petrece două săptămâni în Madeira şi Lisabona.

„Pregătim şi câteva concepte noi de cină, un Pintxos Party ca în Ţara Bascilor, un Sweet Dinner Menu în luna martie şi un Umami Kids – vrem să expunem şi copiii la aromele lumii, dar şi să creăm un cadru în care părinţii pot să se bucure în tihnă de Umami în timp ce copiii se joacă.“

 

DiWine

O serie de evenimente închinate vinului şi celor care îi sunt devotaţi a căpătat contur anul trecut sub denumirea DiWine şi în organizarea asociaţiei Interesting Times Bureau. Întâlnirile continuă şi în 2024, urmând să ia anul acesta forma vizitelor cultural-educative la diferite crame din România, pe listă fiind deja trecute nume precum Crama Ferdi din regiunea viticolă Dealu Mare, vizită combinată cu un tur al oraşului Ploieşti, şi Crama Rasova din Cernavodă, combinată cu vizită ghidată la Adamclisi, unde există o foarte veche statuie a lui Bacchus, chiar zeul viţei-de-vie.

„Se mai pregătesc un tur cultural pe Şoseaua Viilor din Bucureşti şi o plimbare printr-o mahala bucureşteană, combinată cu un şpriţ într-o terasă de mahala. Datele nu sunt încă stabilite, aşa că cel mai bine este să ne urmăriţi pagina de Facebook şi site-ul“, spune Anita Sterea, coordonatoarea ONG-ului Interesting Times Bureau.

Aceste evenimente se alătură tururilor culturale ghidate zilnice pe care asociaţia le face deja de câţiva ani prin zone mai puţin turistice ale Bucureştiului.

„În fiecare dimineaţă, de la ora 10, avem turul Bohemian Bucharest, care este un food tour ce îmbină partea istorică şi arhitecturală cu cea gastronomică. Este turul care merge prin mahalalele bucureştene, dar şi prin piaţa Obor. Şi este cel mai cerut tur al nostru.“

Tot zilnic, de la ora 11, are loc Alternative and Street art tour, care prezintă oraşul cu ajutorul artei murale, dar şi turul Discovery Bucharest – o introducere în povestea urbei. Acesta din urmă este cel mai cerut de companii pentru invitaţii lor din afara ţării.

„Turul Darkside este organizat zilnic la ora 15 şi este un tur care include o vizită în Cimitirul Bellu, dar şi poveşti despre calamităţi naturale, perioada comunistă, mineriade sau chiar Colectiv.“ Indiferent de scop aşadar, există un tur pentru fiecare turist sau chiar localnic dornic să exploreze mai mult din ce înseamnă Bucureştiul.

 

Seratele Aici a stat

De câţiva ani deja, Ana Rubeli răscoleşte Bucureştiul şi ţara în lung şi-n lat pentru a descoperi cele mai preţioase poveşti şi bijuterii arhitecturale. Ca să le pună şi mai bine în valoare, ea a început să organizeze în interiorul acestora evenimente menite să deschidă ochii cât mai multor oameni în faţa valorii unor clădiri de-a dreptul fascinante. Aceste întâlniri - acompaniate de regulă de muzică şi poveşti - se desfăşoară sub forma unor serate cu titulatura Aici a stat.

„Una dintre metodele de promovare a patrimoniului, pe care am dezvoltat-o cu o componentă de educaţie şi de creştere a gradului de conştientizare asupra valorii sale, este îmbinarea muzicii clasice cu clădirile de patrimoniu. Am construit un concept numit «Seratele culturale #Aiciastat», prin care am itinerat în clădiri istorice, conace sau galerii de artă un cvartet de coarde cu solişti invitaţi – soprane, baritoni, oboi, chitară clasică. Am deschis uşile patrimoniului bucureştean, transformând clădiri inedite în săli alternative de concert. De fiecare dată alegem altă clădire istorică importantă şi adaptăm repertoriul muzical atât spaţiului, cât şi perioadei în care se derulează“, spune Ana Rubeli.

În cadrul seratelor se organizează şi tururi ghidate, poveşti ale clădirilor ale căror uşi se deschid, uneori participă chiar proprietarii sau reprezentanţi ai culturii. Seratele sunt garnisite cu gustări, pahare de vin sau cocktailuri, prezentări de cărţi, expoziţii de colaje, de ilustraţii ori de bijuterii. Inedită a fost şi o expoziţie de viori realizată de un lutier la una dintre serate. Ansamblul cameral #Aiciastat este compus din muzicieni din Orchestra Inginerilor „Petru Ghenghea“, o orchestră a breslei inginerilor cu o istorie de peste 60 de ani.

„Anul trecut am planificat organizarea a 12 serate în clădiri diferite de patrimoniu, cu un concept unic: 12 luni, 12 serate, 12 clădiri de patrimoniu, dar am ajuns să organizăm mai multe astfel de evenimente. Ce a fost absolut deosebit a fost că am reuşit să deschidem şi case abandonate, pe care le-am igienizat şi le-am curatoriat ca muzee de o zi, reconstituind vechiul «salon de muzică» de odinioară, imaginea de epocă fiind completată de antichităţi, obiecte de colecţie şi obiecte din arhiva personală.“

S-au evidenţiat astfel două poveşti diferite: una a unei familii deportate care a trebuit să fugă cu tot ce avea mai de preţ, iar cealaltă a unei familii căreia i-a fost naţionalizată casa şi care a ajuns s-o împartă cu alţi reprezentanţi ai regimului.

„Istoria a două dintre casele deschise de noi a fost descoperită datorită seratelor, fiind contactată de vechi locuitori sau proprietari ai imobilelor respective, care mi-au transmis mărturii, documente personale, fotografii: fragmente de istorie orală extrem de importante pentru reconstituirea istoriei oraşului nostru şi a relaţiei noastre afective cu el.“

Publicul care participă la seratele Aici a stat face parte din comunitatea de peste 50.000 de persoane sub această umbrelă, fiind format în principal din oameni cu pasiune pentru patrimoniu, cultură şi artă. Vârsta medie este de 35 de ani, dar de fapt publicul este de toate vârstele.

„Avem evenimente incluzive, unde permitem accesul şi cu copii, cu animale şi persoane cu dizabilităţi, cum a fost cazul în cadrul seratelor de la conace, unde am organizat şi activităţi pentru copii, în aer liber sau la serata de Crăciun de la Biserica Anglicană. Unii participanţi sunt extrem de fideli, participând la peste opt serate.“

Aici a stat reuşeşte astfel să accesibilizeze muzica clasică şi să arate că valoarea patrimoniului este mult mai mare decât valoarea terenului pe care îl ocupă.

Din planurile pentru 2024 face parte organizarea unei serate care să onoreze compozitorii germani, dar şi a uneia cu temă franţu­zească.

Evenimentele sunt anunţate cu cel mult două săptămâni înainte, pentru a păstra suspansul cât mai mult timp.

 

Mezanin Market

Antreprenori locali, artişti şi o comunitate întreagă dedicată produselor handmade se întâlnesc periodic în Bucureşti la târgurile Mezanin Market, ca să facă schimb de idei, produse şi impresii despre spiritul creativ autohton. Lansat în 2018, evenimentul s-a desfăşurat mereu într-un loc emblematic al Bucureştiului, Palatul Universul din Cartierul Creativ, cu susţinerea cafenelei Beans&Dots, aflată în aceeaşi incintă.

„Cu peste 40 de ediţii aniversate în decembrie 2023 şi peste 70.000 de vizitatori, Mezanin Market a devenit un punct de întâlnire pentru noi, cei interesaţi să descoperim produse unice, să regăsim antreprenori entuziaşti şi să simţim pulsul creativ al comunităţii locale. Principalul nostru obiectiv este de a conecta publicul cu poveştile şi produsele locale într-un mediu prietenos“, spune Silvia Floareş, organizatoarea acestor evenimente.

Pe mesele antreprenorilor se etalează, la fiecare ediţie, o gamă nebănuit de mare de produse: bijuterii, piese de design interior, ilustraţii, băuturi şi sosuri artizanale, articole de băcănie, haine pentru copii şi adulţi, produse eco-friendly, accesorii speciale, cosmetice naturale, decoraţiuni de poveste şi jucării. Fiecare weekend aduce o selecţie proaspătă de antreprenori, ceea ce face ca fiecare vizită să fie plină de surprize.

„În acest an, ne propunem să organizăm 12 weekenduri, oferind o platformă pentru aproape 300 de expozanţi, artişti şi antreprenori locali. Cu un număr estimat de 30.000 de vizitatori, evenimentul nostru continuă să crească şi să inspire. De asemenea, planificăm să extindem experienţa prin pop-up-uri în clădiri de birouri în perioadele de sărbători speciale şi să dezvoltăm serii speciale dedicate sponsorilor noştri.“

Participarea la Mezanin Market nu este doar o oportunitate de cumpărare, ci şi o şansă de a experimenta creativitatea şi inovaţia din spatele fiecărui produs local.