Doi cumnaţi băutori avizi de cafea de specialitate, curioşi şi preocupaţi de toate laturile acestui domeniu, şi-au pus în minte în urmă cu un an să deschidă un local care să celebreze băutura lor preferată. Aveau un spaţiu, aveau o idee, ştiau ce-şi doresc să facă, aşa că, fără prea multe tergiversări, s-au apucat de treabă şi au deschis Sfinx Espresso Bar, o cafenea la parterul unei clădiri cu poveste, poziţionată pe colţ, pregătită parcă să-şi îmbrăţişeze fiecare oaspete.
Sorin Baboi şi Emanuel Deaconu administrau spaţiul de pe strada Slănic din Capitală, aşa că în loc să-l închirieze mai departe altcuiva s-au întrebat de ce să nu deschidă chiar ei o cafenea a lor. Cunoşteau bine zona şi ştiau cum să pună în valoare locul, aşa că au pornit la drum.
„Emanuel este la primul contact cu acest domeniu şi este absolvent al Facultăţii de geografie. Eu sunt absolvent al unei facultăţi de relaţii internaţionale şi al unui masterat în managementul afacerilor. Am lucrat peste zece ani în domeniul financiar şi derulez şi o afacere în domeniul ospitalităţii“, spune Sorin Baboi.
A testat, de-a lungul anilor, experienţa de antreprenor şi în alte businessuri, dar abia acum, cu această afacere, spune că a găsit ceva fix pe placul lui. Tot ce a mai deschis până acum a fost strict cu scopul de a obţine venituri suplimentare. Sfinx Espresso Bar însă a fost inaugurat într-o etapă a maturităţii, cu experienţa acumulată la pachet, fiind o afacere din plăcere, exact aşa cum a visat dintotdeauna. În acest vis a investit 45.000 de euro împreună cu asociatul şi, totodată, cumnatul său.
„Gândul nostru, băutori de cafea la rândul nostru, a fost acela de a crea un loc frumos în această clădire deosebită, în care să vină oameni dornici de a savura o cafea bună într-un spaţiu aparte, o cafea preparată într-o atmosferă cool. Am vrut să creăm o comunitate pe o stradă care credem noi că ducea lipsă de locuri frumos amenajate, deşi este la doi paşi de centrul oraşului, în adevăratul sens al cuvântului.“
Sfinx Espresso Bar este, aşadar, o destinaţie pentru oricine vrea să bea o cafea bună într-un spaţiu intim, cu vibe bun şi oameni cool. Aşa că publicul s-a cernut de la sine în cele câteva luni de când s-au deschis uşile cafenelei. Aici vin oameni din zonă, turişti, angajaţi care lucrează în apropiere sau persoane care îşi dau întâlnire în acest local ca să discute viitoare proiecte creative. Români sau străini, cu toţii devin aliaţi când trec pragul Sfinx Espresso Bar.
„Am vrut să creăm o cafenea intimă, în antiteză cu cele care aparţin marilor lanţuri. Credem că genul acela de spaţii îşi pierd astfel din personalitate. Consider că o cafea bună şi un loc şic pot, pur şi simplu, să scoată lumea din case şi să o apropie. Bucureştiul supraaglomerat şi grăbit are o reală nevoie de spaţii liniştite, unde să-ţi încarci bateriile şi să-ţi descurci gândurile“, spune Sorin Baboi.
Tocmai pentru că spaţiul lor este poziţionat într-o clădire istorică, cei doi fondatori şi-au dorit ca localul pe care l-au creionat să integreze designul propriu cu restul imobilului, dar şi cu spiritul şi povestea zonei. „Pentru că ne preocupă contextul cartierului în care ne aflăm, am gândit cafeneaua ca pe un tot unitar, uniform şi coerent, fără discrepanţe între aparenţă şi esenţă, între interior şi exterior. Am fost conştienţi de farmecul exteriorului clădirii şi ne-am dorit ca interiorul să aibă un limbaj vizual omogen.“
Din dorinţa de a folosi cât mai eficient suprafaţa spaţiului, s-au lovit de câteva provocări care au fost depăşite însă prin soluţii ingenioase, cum ar fi peretele din spatele barului sau micul balcon din dreapta.
Cât despre nume, şi el i se datorează tot clădirii la parterul căreia se află cafeneaua şi pe faţada căreia se regăseşte un ansamblu de statui. Printre ele, şi sfinxul, personaj mitologic, pe care l-au ales şi adoptat în identitatea vizuală a cafenelei.
„Deşi clădirea are nenumărate elemente distinctive, cred că cel mai tare ne-a atras atenţia sfinxul. Acesta e prezent în mai multe culturi şi perioade istorice, unde i-au fost atribuite diverse simbolistici. Noi am rezonat cel mai tare cu eleganţa şi noţiunea de siguranţă cu care sfinxul este asociat, pentru că ne-am dorit un spaţiu şic şi primitor.“
De fapt, această vibraţie a locului este primul element distinctiv pe piaţa locală tot mai abundentă a cafenelelor. „Reţetei“ i se adaugă alte „ingrediente“, precum angajaţii pasionaţi care prepară cafeaua.
„Noi ne-am dorit ca acest spaţiu să reprezinte un loc de întâlnire în jurul căruia să se creeze, uşor-uşor, o comunitate a persoanelor care vor să guste o băutură bună într-o locaţie deosebită, unde atât interiorul, cât mai ales clădirea în sine îmbogăţesc experienţa unei cafele de specialitate.“
Un loc nu spune foarte multe fără oamenii care-i trec zilnic pragul, este de părere Sorin Baboi, aşa că sentimentul de comunitate şi apartenenţă a fost încă de la început termenul de care el şi Emanuel Deaconu au ţinut cont foarte mult.
„Ne dorim ca acest loc să devină punctul de întâlnire al oamenilor care împărtăşesc aceeaşi plăcere pentru cafea ca şi noi şi care simt nevoia unui spaţiu intim, potrivit atât discuţiilor creative, cât şi weekendurilor petrecute cu prietenii. Deşi se află în zona ultracentrală a Capitalei, spaţiul nostru se delimitează de gălăgia şi aglomeraţia pestriţă ale centrului turistic, păstrând totuşi din farmecul specific cartierului.“
Tot pentru oameni, dar şi pentru mediu, cei de la Sfinx Espresso Bar au căutat şi găsit diferite modalităţi prin care, spre exemplu, la finalul zilei produsele de panificaţie nevândute să ajungă la oameni. Fie prin aplicaţii de profil, fie ca pe vremuri, old-school şi cu empatie. Un lucru preţios într-o perioadă în care localurile noi apar precum ciupercile după ploaie.
„Bucureştiul e martorul unui boom în acest domeniu în ultimii ani. Au apărut foarte multe cafenele care se adresează întregului public local. Unele au apărut de azi pe mâine, cu gândul la câştiguri fabuloase, însă cred că trebuie să existe în spatele tuturor localurilor o poveste şi o pasiune pentru cafea şi pentru meşteşug în sine, pentru socializare.“
Unul dintre cele mai importante lucruri care fac un business să fie sustenabil în acest domeniu este să faci oaspeţii să se simtă bine, să plece mai bucuroşi decât au venit, crede Sorin. Doar aşa se vor întoarce din nou şi din nou în acelaşi loc.
„Avem planuri de dezvoltare, însă credem că toate trebuie făcute la timpul lor, bucurându-ne astfel de o creştere organică.“
Momentan, cei doi antreprenori vor să acumuleze cunoştinţe şi experienţă, însă iau deja în calcul şi deschiderea unui alt local, după aceeaşi formulă - preluând un spaţiu frumos, adaptându-se la el, dar şi adaptându-l pe el nevoilor lor.
După Afaceri Premium a pornit la „vânătoare“ de cafea bună în locuri cool din Bucureşti şi îşi propune să spună lunar povestea cafenelelor care dau o nouă vibraţie oraşului, intrând în conversaţie cu oamenii din spatele conceptelor. Ideea ne-a venit după mai multe întâlniri cu astfel de antreprenori care ne-au vorbit despre cum au ales să transforme pofta de cafea în business. Şi toţi spun acelaşi lucru, că Bucureştiul se află în cea mai bună perioadă a sa din punctul de vedere al efervescenţei în domeniul cafelei de specialitate, concurând cot la cot şi chiar depăşind marile capitale europene la acest capitol.