Gastronomie

Diner au Champagne

13 dec 2012 398 afişări de Ioana David
Din aceeaşi categorie

Secretul şampaniei Armand du Brignac, una dintre cele mai vechi şi re­cu­noscute branduri de şampanie, este că fiecare cuvée conţine un "liqueur de dosage" unic, păstrat timp de nouă luni în butoaie de stejar, care oferă siguranţa calităţii fiecărei sticle. În plus sticlele sunt învechite în cramele familiei, considerate unele dintre cele mai adânci din regiunea Champagne. Dom Perignon şi-a câştigat însă primul faima, încă de acum peste 100 de ani. Brandul care îşi trage numele de la călugărul Pierre Perignon este considerat primul "prestige cuvée" din toate timpurile (a fost lansat în 1936 din recolta anului 1921). Astăzi Dom Perignon Jeroboam, faimoasa sticlă de trei litri, este recunoscută drept una dintre cele mai scumpe şampanii din lume, ajungând în România la preţul de aproape 5.000 de euro.

Pe lângă Armand du Brignac, Dom Perignon, Roederer, Taittinger, Krug and Veuve Clicquot, mai există şi acele şampanii realizate în ediţie (foarte) limitată de către micii producători din Franţa la care chiar şi un colecţionar dedicat ajunge cu greu. Producători francezi ca Moncuit, Vilmart, Giraud şi Gimonnet sunt doar câţiva dintre cei care nu fac mai mult de câteva mii de sticle de şampanie anual, acestea ajungând de obicei doar în crame atent selectate.

Deşi la început ca şi cultură "consumul de şampanie a crescut foarte mult în ultimii ani şi în România. Piaţa de şampanie este de cinci ori mai mare decât cea a vinurilor de Bordeaux şi se situează la aproximativ 10 milioane de euro în ultimele 12 luni. Aceasta se referă doar la şampania din regiunea Champagne din Franţa", spune Cristi Preotu, manager Le Manoir.

În reţeaua de magazine Comtesse du Barry pe care o deţine, Cristi Preotu a vândut anul acesta aproximativ 4.000 de sticle de şampanie, iar în 2011 cea mai scumpă sticlă a fost un Cristal Jeroboam din 1999, de trei litri, la preţul de 3.500 de euro.

Creşterea vânzărilor a atras şi noi investitori pe piaţă cum este Lerida Interna­ţional care a început încă de anul trecut să promoveze branduri de şampanie.

Cea mai scumpă sticlă de şampanie vândută până acum a fost o sticlă Magnum, care a costat 3.000 de lei iar pentru sărbători compania a păstrat câteva sortimente deosebite "întrucât anii de producţie sunt alţii decât cei care se găsesc în mod normal pe piaţă", spune Bogdan Ciocoveanu, directorul general al Lerida Inter­naţional.

În România nu există încă, din păcate, vinuri spumante de colecţie.

"Însă sunt anumiţi ani, în care recolta de struguri a fost deosebită, iar aceşti ani sunt căutaţi în mod special de cunoscători. Spu­mantele nu sunt recomandate pentru înve­chire însă există ediţii deosebite (ani cu vin de excepţie, ediţii aniversare) care se colecţionează", spune Dan Burlacu, expert în degustări de vin.

Cu toate astea, modul în care se produce şampania Dom Perignon a fost împrumutat şi în România de către pivniţele Rhein din Azuga care folosesc aceeaşi metodă tradiţională, unde totul se întâmplă manual.

De la turnarea vinului în sticle la etichetare, totul necesită migală şi grijă. În jur de 200.000 de sticle de vin spumant ies de la Azuga, în urma unui procedeu care presupune ca sticlele să fie agitate manual şi păstrate cel puţin nouă luni într-o cramă cu pereţi groşi de un metru şi jumătate plini de mucegai, semn că mediul este propice vinului.

Nu mai rămâne decât să aşteptăm cu interes organizarea unor Diner au Champagne când toată lumea e de obicei invitată să deguste cât mai multe soiuri de şampanie.