Gastronomie

Două fete şi o poveste sau ce este IKI KIZ, una dintre cele mai fresh propuneri gastronomice din ultima perioadă, dar care nu este un restaurant clasic?

17 iun 2025 66 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Cele două fete sunt Andrada Nalian Bucur şi Edie Etem, iar povestea lor este un bazar de arome care te scoate din ale tale printr-o infuzie de prospeţime gustativă şi vizuală. Ele sunt IKI KIZ, care exact asta înseamnă în limba turcă, două fete. Iar din parteneriatul lor creativ nomad, care nu este limitat la un restaurant, ci se bazează pe o abordare colaborativă cu clientul, a rezultat una dintre cele mai fresh propuneri gastronomice din ultima perioadă.

„Ideea de IKI KIZ s-a conturat într-o bucătărie, aşa cum ar fi fost şi normal, în timp ce amândouă pregăteam o cină la Edie acasă“, spun cele două gurmande care susţin parteneriatul creativ culinar IKI KIZ.

Din acel moment, totul a devenit natural, aşa că Andrada şi Edie au început să lucreze cu entuziam la brandul lor.„Cu multă încredere în proces, primul nostru eveniment a urmat la o lună după.“ Dar înainte de încrederea în proces a fost experienţa pe care ambele o au în domeniul culinar şi care a stat la baza încrederii.

Andrada este designer de interior la bază, bucătar self-taught (autodidact – trad.) cu experienţă în HoRecA de aproximativ cinci ani. Edie a absolvit Leiths School of Food and Wine din Londra şi din 2018 a activat ca private chef.“ Punctul lor de inter­sec­ţie este mâncarea turcească şi faptul că au fost înconjurate de mici de arome puternice în bucătărie, gătindu-se constant în jurul lor.

Dar dincolo de experienţă, este ceva în farfuriile imaginate de IKI KIZ care te face să-ţi dai seama dintr-o privire că acolo au fost mâinile Andradei şi ale lui Edi. Este o prospeţime nedisimulată, cu intenţie, care-ţi arată că ai de-a face cu o propunere IKI KIZ chiar înainte de a ajunge cu furculiţa la gură. Îţi crănţăne salata în ochi, parcă simţi usturoiul din sos înainte ca lingura să ajungă la papilele gustative.

„Având în vedere că mâncarea se consumă mai întâi cu ochii, ne preocupăm şi de partea vizuală. E important ca imaginile să fie strâns legate de gust. Ne place să punem în valoare ingredientele pe care le folosim. Abordarea noastră vizavi de plating este dictată de culorile şi texturile ingredientelor din farfurie.“

Iar apoi, când întâlnirea s-a făcut, promisiunea vizuală a fost îndeplinită pentru că gustul uimeşte la rândul său. „Încercăm să fim mereu spontane, ne inspirăm din produsele sezoniere găsite în pieţe şi din online. Ne place să experimentăm pe baza mediteraneană, cu tente asiatice. Suntem mari iubitoare de tot ce înseamnă gust fresh şi asta se simte în farfuriile noastre. Tradiţionalul este structura pe care experimentăm cu tot felul de twisturi moderne.“

Cum era şi normal, cea mai importantă sursă de inspiraţie pentru IKI KIZ este mersul la piaţă. Un bazar de gusturi nu poate porni din hipermarket pentru că mâncarea nu este doar aliment, este interacţiune şi bucurie, iar asta nu are nimic comercial.

„Mersul la piaţă este mereu o sursă de inspiraţie pentru noi, aspectul sezonal, cromatica, texturile şi atmosfera. Gurmande fiind, mâncăm ceva diferit în fiecare zi, însă avem amândouă avem o pasiune pentru supa Pho Bo şi atunci revine mereu în poftele noastre.“ Andrada şi Edie gătesc mult acasă, bucătăria proprie fiind un safe place, dar când ies în Bucureşti merg spre locuri care sunt autentice, care fac bine ceea ce fac. „Am încercat şi recomandăm Soro Lume, Papila, Balls şi Shuyu. Primele două men­ţio­nate ne plac pentru că aduc o viziune nouă în farfurie, iar Balls şi Shuyu sunt mai relaxate, dar toate au gust puternic şi, până la urmă, asta contează cel mai mult pentru noi.“

Abordarea IKI KIZ este diferită. Astfel, în loc de a alege să-şi deschidă un restaurant, Andrada şi Edie sunt nomade, nu sunt legate de un meniu, ci cred în efervescenţa colaborărilor şi în procesul de a crea câte un meniu pentru fiecare eveniment la care participă.

„Pentru noi, această decizie de a nu fi legate de un restaurant este foarte simplă şi importantă. În acest fel, nu ne limităm la un meniu static. Avem libertatea să experimentăm mereu, ceea ce ne bucură tare. În general, oamenii cu care colaborăm ajung la noi prin alţi colaboratori sau prin social media şi, de obicei, sunt foarte deschişi să ne lase să creăm noi experienţa.“ Astfel, amândouă spun că una dintre colaborările care le-au făcut plă­cere a fost cea cu galeria Damien & the Love Guru din Zürich. „Toată masa a fost decorată cu alb şi verde şi ne-am bucurat să avem acces la pieţe noi. Prima noastră masă a fost pentru galeria Suprainfinit, unde am făcut un meniu cu inspiraţie din originile noastre turco-tătare, pe stil modern.“

Dar sunt multe alte locuri în care IKI KIZ a ajuns, locuri care, la rândul lor, spun poveşti noi în oraş. Pop-up-uri culinare la Bar Ton, unul dintre cele mai hot baruri din Bucureşti, sau colaborări cu Les Figs, băcănie urbană, duc prospeţimea IKI KIZ către un public tot mai vast. Iar acum, după atâtea interacţiuni, Andrada şi Edie spun că le-ar plăcea un studio culinar, un spaţiu de testare şi experienţe atent gândite şi nerepetitive.

„Ne-ar plăcea în viitor să avem un studio culinar, de preferat în proximitatea unei pieţe, unde ne putem întâlni să gătim sau să facem teste sau poate chiar să organizăm mese private o dată pe lună.“