Gastronomie

Cafenelele de specialitate au început să introducă în portofoliile lor capsule de cafea care nu fac rabat nici la gust, nici la calitate, nici la eficienţă. De ce să le alegem?

24 iul 2024 266 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Capsulele de cafea au devenit opţiunea mai rapidă şi mai eficientă în materie de curăţenie pentru dimineţile grăbite. Totuşi, cei cu papilele gustative sensibilizate de cafeaua de specialitate cu greu se pot adapta la variantele de capsule din comerţ, aşa că undeva, cineva trebuia să găsească o cale de mijloc. Este motivul pentru care cafenelele etichetate ca „specialty“ au început să introducă în portofoliile lor capsule de cafea care nu fac rabat nici la gust, nici la calitate, nici la eficienţă.

Departe de a mai fi doar nişe în piaţă, segmentul cafelei de specialitate şi cel al cafelei la capsule au dat mână cu mână în beneficiul consumatorilor. Iar asta în contextul în care cafeaua de specialitate este deja larg răspândită în toată lumea, iar în România a luat o amploare destul de mare în ultimii câţiva ani.

„Suntem printre ţările europene cu cele mai multe cafenele de specialitate prezente în oraşele mari. Cafeaua la capsule este o extensie de produs a cafelei boabe, alături de cafeaua de specialitate instant, de «drip bag-uri» sau, mai exact, pliculeţele cu cafea de specialitate deja măcinată, care îţi permit pregătirea manuală a unui filtru sau «hand brew», cum îl numim noi“, spune Alexandru Aron, partener la Beans & Dots, una dintre cafenelele de renume din Capitală, care comercializează toate aceste sortimente de produse în localurile sale.

Beans & Dots colaborează cu o prăjitorie din Berlin, The Barn Coffee Roasters, care a avut iniţiativa de a realiza cafea cu un gust şi o aromă identice cu cele ale unei cafele preparate urmând procesul clasic, dar într-o formă mai practică. Au ţinut, de asemenea, cont şi de ambalarea într-un mod sustenabil, prietenos cu mediul.

„Atunci când am început colabararea cu Rezemo, producătorii capsulelor The Barn Coffee Roasters, cei care ne prăjesc nouă cafeaua şi pe care îi comercializăm în exclusivitate în România, am făcut-o pentru că am găsit în ei un partener pregătit cu maşinile de măcinat cafea şi de umplut capsule pentru tipul de produs pe care ni-l doream.“

Cei de la Rezemo folosesc celuloză reciclată pentru a realiza capsulele, iar sigiliul este din hârtie şi nu utilizează lipici sau plastic pentru capsulare, ci doar un proces de încălzire care închide capsula.

„Secretul nostru pentru «capsularea» unui produs prăjit light şi care îşi păstrează aroma şi notele aşa cum ni le dorim a fost tocmai găsirea acestui partener.“

Cafeaua care se serveşte la Beans & Dots – de provenienţă din Brazilia sau Etiopia – este prăjită light tocmai pentru a păstra notele fructat-florale pe care le are. Nu există însă, spune Alexandru Aron, sortimente care nu ar putea fi introduse într-o capsulă. De pildă, vara aceasta cafeneaua va introduce în meniu şi o cafea masterpiece pentru capsule, mai scumpă, mai rară şi de o calitate superioară.

Beans & Dots nu sunt însă singurii care au optat pentru acest tip de produs.

Dose este o cafenea poziţionată pe Calea Dorobanţilor din Capitală, iar de peste patru ani are la vânzare capsule cu cafea de specialitate. Acestea sunt realizate în Belgia de o companie numită Caffenation. Acum, Dose lucrează la propriile variante.

„Desigur că boabele ne vor oferi mereu cea mai bună prospeţime şi calitate, însă şi în ceea ce priveşte capsulele s-au făcut progrese mari, iar tehnologia ne ajută să păstrăm aroma chiar şi sub această formă. De exemplu, există capsule care sunt umplute cu un gaz special pentru a li se păstra prospeţimea“, explică Alex Răduca, fondatorul Dose Café, afacere pe care a deschis-o după ce timp de şase ani a fost ofiţer de marină şi a descoperit cafeaua de specialitate în Belgia.

Capsulele de cafea sunt, în general, o alternativă bună mai ales pentru cei care folosesc sistemul de espressoare Nespresso, cele mai multe astfel de ambalaje fiind compatibile cu aceste echipamente.

Cei care au testat capsulele cu cafea de specialitate s-au declarat încântaţi de experienţă, adaugă Alex Răduca. Totuşi, el completează că niciodată experienţa unui espresso preparat din boabe proaspăt râşnite nu poate fi echivalentă cu cea a unei cafele obţinu­te dintr-o capsulă. Sunt lucruri complet diferite, este el de părere.

Consumatorii de specialty coffee sunt cei pentru care şi experienţa de preparare a cafelei este foarte importantă, spun reprezentanţii Olivo Coffee Culture. Aceasta este o prăjitorie de cafea de specialitate din Cluj-Napoca ce se descrie ca fiind prima care a început să producă şi capsule cu astfel de cafea, pentru că a văzut aici o singură nişă, nu două separate.

„În momentul de faţă avem încapsulate trei tipuri de blend – Specialty Blend Intensso, Specialty Blend Light şi House Blend, două origini – Ethiopia Gedeb Town şi Honduras Osman Rene Romero, şi o variantă de origine decafeinizată – Honduras Copan decaf. Publicul a fost foarte entuziasmat de această iniţiativă, mai ales datorită faptului că am creat şi Specialty Blend Intensso, care este cu o prăjire mai intensă, special pentru amatorii unui gust şi ai unei arome mai intense a cafelei.“

Fondat în 2012, Olivo Coffee Culture este un business controlat de Marius Daniel Nica, multiplu campion mondial la Cup Tasters, campionat mondial de degustare a cafelei. Performanţa echipei se vede şi în rezultatele obţinute în ultimii trei ani la Campionatul Naţional la Prăjire, unde, în 2022 şi 2023, head roasterul Olivo, Răzvan Oniga, a obţinut locul 1, iar anul acesta Andreea Duda a revendicat titlul de National Roasters Champion.

Capsulele sub brandul companiei sunt biodegradabile şi compostabile, compatibile cu aparatele de cafea care folosesc capsule de dimensiuni mici. O capsulă conţine 6,5 grame de cafea, are un timp de infuzie de 12-14 secunde şi oferă un gramaj de 17 mililitri de cafea în ceaşcă.

Într-o lume în care comoditatea şi confortul sunt tendinţele pe care toată lumea vrea să le urmeze, este oare posibil ca uşurinţa de a face în fiecare dimineaţă cafeaua dintr-o capsulă să devină normă? Unii jucători din domeniu cred că da.

„Este uşor de folosit mai ales la birou, dar şi acasă şi, mai nou, în hoteluri, care au început din ce în ce mai mult să doteze camerele cu espressoare care folosesc capsule. Noi avem ferme exclusive de la care ne cumpărăm cafeaua şi o prăjim light astfel încât, atunci când deschizi capsula, să aibă un miros plăcut şi să îi simţi notele“, spune Alexandru Aron, acţionar la Beans & Dots.

Sunt însă multe capsule care sunt cu prăjire dark şi au miros de cafea arsă. Ca să nu mai vorbim despre cele care sunt încapsulate în materiale nu atât de sănătoase pentru om şi nici atât de prietenoase cu mediul, adaugă el.

Consumatorii se împart în funcţie de felul în care s-au obişnuit să-şi bea cafeaua şi de ce le este mai la îndemână să folosească pentru a o prepara, diferite fiind doar ocaziile şi obiceiurile de consum, nu şi tipologiile de public. Această inovaţie – capsula cu cafea de specialitate – aproape că a depăşit stadiul de trend şi a intrat în rutina zilnică, deşi nu va înlocui niciodată definitiv plăcerea oamenilor de a interacţiona cu barista şi de a se bucura de experienţa savurării unei băuturi bune în oraş. Asta deoarece cafeaua nu este doar o necesitate zilnică, ci şi un mijloc de socializare, de interacţiune.

„Mereu vor fi oameni care preferă un filtru clasic, alţii care preferă băuturi cu espresso sau oameni care folosesc capsule pentru modul uşor şi rapid de preparare. Iar acestea pot fi combinate“, spune Alex Răduca de la Dose Café. „Poate că, în zilele agitate, în care nu ai timp, vei folosi aparatul cu capsule pentru prima cafea, apoi vei prefera o băutură pe bază de espresso de la coffee shop-ul preferat, iar în vacanţă - un filtru manual preparat în tihnă.“

Ca o tendinţă actuală, Alex remarcă aplecarea către sustenabilitate. De ce? Pentru că lumea îşi doreşte să se bucure de cafea şi în anii următori, iar pentru asta este nevoie de atenţie şi grijă în prezent.

„Cu siguranţă consumul de cafea la capsule va creşte în anii ce urmează, shiftul însă este de la consumatorii de cafea de tip instant – care este o cafea low quality (de slabă calitate – trad.) – înspre capsule de specialty. Cafeaua de specialitate înseamnă o experienţă, o calitate superioară a produsului şi, pe lângă asta, înseamnă şi apartenenţa la un curent care încurajează sustenabilitatea şi trasabilitatea cafelei de la fermă până în ceaşcă“, spun reprezentanţii Olivo Coffee Culture.

Inovaţiile care apar pe piaţa cafelei de specialitate vin din două direcţii. În primul rând, pe partea de materie primă (cafea verde), ţările producătoare au din ce în ce mai mult acces la tehnologie, care ajută la sortarea mai bună a cireşelor de cafea. În partea de postrecoltare, fermierii folosesc din ce în ce mai mult culturi de drojdii de fermentare, împreună cu cireşele de cafea şi diverse fructe şi ierburi disponibile în fermele de cafea. Astfel, prin fermentare, formează un profil aromatic mai complex. În al doilea rând, inovaţiile se văd şi în aparatura de preparare, espressoare, prăjitoare de cafea, diferite variabile putând să facă diferenţa când vine vorba de calitatea produsului finit.

În cele din urmă, despre gusturi rămâne valabil ceea ce se ştie deja de o veşnicie – ele nu se discută.