Un contract de câteva milioane de euro semnat peste un steak de vită argentiniană şi stropit cu un vin roşu din lumea nouă - aşa sună reţeta unui „deal“ perfect. Pe scurt, o întâlnire de câteva ore unde mâncarea nu mai este doar hrană pentru suflet, ci şi hrană pentru business.
În realitate, mâncarea este un actor secundar în acest „film“ unde abilităţile de negociere, şarmul personal şi cunoştinţele de business sunt cele care „ţin capul de afiş“. Nu trebuie uitat însă că şi actorii secundari iau Oscaruri.
„Până acum nu am încheiat un deal în timpul unei mese de business, însă pot afirma cu certitudine că ospitalitatea şi grija pe care o acord meselor de business au determinat semnarea ulterioară a unor contracte importante“, spune Alessandro Amato, unul dintre cei mai puternici antreprenori din industria luxului, care deţine, printre altele, magazinele Cellini. De altfel, antreprenorul are un adevărat ritual când vine vorba de întâlnirile de afaceri.
„Am restaurante preferate pe care le aleg în funcţie de tipul de partener şi de businessul pe care îl negociez.“ Astfel, dacă o delegaţie din străinătate vine pentru prima dată în România, antreprenorul alege negreşit Crama Domnească din centrul vechi al Bucureştiului pentru că este un restaurant tipic românesc, amplasat într-o zonă unde orice străin poate lua pulsul oraşului şi al prezentului. După ce le prezintă Capitala, alege să îşi ducă partenerii de business la Sinaia, la castelul Peleş, pentru o scurtă incursiune în trecut. Cu partenerii de afaceri români îşi dă întâlnire la unul dintre restaurantele sale preferate de pe malul lacului Herăstrau, unde priveliştea joacă un rol crucial, nu doar mâncarea.
„Aleg Casa di David pentru mâncare internaţională şi Isoletta pentru bucătăria italiană.“ Când vine vorba de tradiţii, spune că nu are, mai exact se lasă „cucerit“ de obiceiurile musafirilor care de-a lungul timpului i-au oferit multe cine memorabile.
„Mesele cu clienţii şi prietenii noştri de la CEZ sunt memorabile. Cu ei avem deja un obicei, ne întâlnim regulat, discutăm lucruri însemnate pentru business, dar şi râdem, ne bucurăm de întâlnire, ne cunoaştem mai bine pe plan personal. Cu ei am avut câteva prânzuri-cină, respectiv am început la 14.00 şi am terminat la 18.00-19.00“, îşi aminteşte şi avocatul Gabriel Zbârcea, care conduce împreună cu Florentin Ţuca una dintre cele mai mari firme de profil din piaţa locală.
Totuşi, el este de părere că mâncarea nu trebuie privită ca un element-cheie în business, ci mai degrabă ca un element-cheie în menţinerea unei stări optime de sănătate. Astfel, o ambianţă plăcută, un loc în care cele două părţi se simt bine, o mâncare delicioasă şi un vin de soi pot contribui la creşterea empatiei, a încrederii, a legăturii dintre client şi avocat, dar nu pot fi considerate „responsabile“ de reuşita sau eşecul unui acord.
„În final, poţi cuceri un client, poţi să treci peste obstacolele unor negocieri dure cu adversarii doar datorită aptitudinilor tale personale“, completează avocatul.
Când vine vorba însă de mesele de business alege negreşit unul dintre cele trei restaurante favorite din Bucureşti: Piccolo Mondo pentru mâncare libaneză excelentă şi adusă cât ai clipi, Casa di David pentru locaţia minunată, pentru meniu şi pentru servirea ireproşabilă şi Ristorante Calcio din Clucerului pentru meniul variat, chelnerii prietenoşi şi preturile rezonabile pentru ceea ce ţi se oferă.
Totuşi, Gabriel Zbârcea preferă în continuare să se întâlnească cu clienţii la birou, pentru că el crede în formalismul şi în solemnitatea actului de asistenţă juridică.
„Aici am computerele, biblioteca şi sunt şi alţi colegi ce pot interveni oricând în întâlniri. Biroul mă ajută să rămân concentrat şi să dau maximul priceperii mele clienţilor.“
Totuşi, există cazuri în care prânzul sau cina sunt considerate a fi un teren neutru de negociere, astfel încât niciuna din părţi să nu simtă că porneşte de pe o poziţie inferioară. Atunci, alegerea unui restaurant de business potrivit poate fi un element-cheie pentru reuşita unei astfel de întâlniri.
Cătălina Aldea, în prezent consultant în retail management, iar anterior executiv de top în cadrul Mega Image, spune că atunci când alege un restaurant se uită nu doar la mâncare, ci şi la designul locului, la ambianţă, la tipul de muzică şi sonorul acesteia, căutând astfel să găsească echilibrul perfect.
„Ca masă de business prefer prânzul, pentru că întâlnirea poate dura la fel de mult ca în cazul în care ne-am fi întâlnit într-o sală de şedinţă. Diferenţa însă este dată de faptul că subiectele de discuţie pot fi tratate rapid, pentru ca apoi să aibă loc discuţia informală.“ Aceasta din urmă însă este cea care sudează relaţii, pune bazele unor prietenii sau ale unor colaborări viitoare.
Pentru mesele de business, preferă restaurantele Joseph by Joseph Haddad, La cantine du Nicolai, Steak House-ul din cadrul hotelului de cinci stele JW Marriott, Chocolat, Restaurantul Il Calccio din Herăstrău sau cel din Clucerului şi Osteria Gioia. Deşi recunoaşte că nu a avut până acum parte de situaţii în care o masă de business să ducă la semnarea unui contract sau a unui acord, au existat întâlniri de business „fructuoase“ în cadrul unor conferinţe de până la două zile.
„Pauzele de cafea şi de masă oferă suficient timp pentru a te întâlni cu partenerii şi pentru a discuta şi pune bazele unor negocieri.“ Recunoaşte că, în perioada în care lucra într-o companie multinaţională prefera confortul propriului birou, însă din postura de antreprenor descoperă mesele de business ca un bun prilej de negociere şi networking. Un alt teren „propice“ pentru business îl reprezintă şi terenul de golf, adaugă ea.