După Afaceri

Care este cel mai de succes om de afaceri român? Aflaţi povestea lui în noua ediţie a După Afaceri Premium

18 mai 2016 2307 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

„Imaginea ţării noastre a avut mult de suferit din cauza modului în care a fost guvernată, asta până la ultima echipă de guvernare. Sper şi cred că schimbarea va veni. Poate că ea ar trebui să înceapă cu un primar independent pentru Bucureşti, un primar care să nu reprezinte interesele partidelor tradiţionale. Hai să vedem ce se întâmplă“, spune Sir George Iaco­bescu, poate cel mai de succes om de afaceri român, cel care din fostele docuri londoneze a făcut Canary Wharf.

Din Londra, finanţele unei lumi întregi se conduc din două locuri, din City şi din Canary Wharf, ultimul fiind ridicat de Sir George Iaco­bescu. Inginerul fugit din România în 1975 a ridicat 35 de turnuri în Canary Wharf, mai are pe machetă 25 şi se mai gândeşte la 20.

Recent, londonezii şi-au ales un primar nou. Şi-au pus ştampila pe laburistul Sadiq Khan şi l-au transformat în primul primar musulman al unei capitale occidentale. Astfel, fiul unui şofer pakistanez de autobuz l-a bătut pe Zac Goldsmith, fiu de miliardar, în cursa pentru a conduce nu un oraş, ci oraşul care influenţează lumi.

Mi-a tras atenţia un lucru. Sadiq Khan a fost şi primul ministru musulman al transporturilor din Regat, iar în timpul mandatului său s-a ocupat direct de proiectul Crossrail. Ce este Crossrail? Este unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură la nivel european, o reţea subterană de linii ferate care vor decongestiona imposibilul trafic londonez. Este un proiect care va mări reţeaua de transport în comun a Londrei cu 10% şi va aduce cel puţin 20 de miliarde de lire sterline în economia britanică. Crossrail, asta mi-a atras atenţia. Ştiţi care a fost prima staţie la care au început construcţiile. Canary Wharf. De ce? Timpul este bani, iar banii nu se fac în blocaje de trafic. Mai sunt câteva lucruri care mi-au atras atenţia. Sadiq Khan a câştigat primăria Londrei bazându-şi discursul pe următorii piloni de comunicare: case accesibile pentru londonezi, o reţea de transport urban eficientă, un oraş mai sigur, oameni mai bine instruiţi.

Bucureştiul are propriile sale alegeri. Avem o grămadă de opţiuni. 12 la număr. 13 ar fi fost cu ghinion. Din 12 candidaţi, trei au pagini în care spun ce vor să facă în Bucureşti, unii au pagini de prezentare personală în care nu spun nimic şi unii nu există pe internet.

Între timp eu aştept uneori şi jumătate de oră un autobuz şi încerc să ajung vie la muncă îmbrâncindu-mă cu bătrânele în metrou dimineaţa. Lifestyle de capitală europeană. Şi totuşi, Bucureştiul creşte. S-au deschis locuri vânate de toţi turiştii care vin aici. Le găsiţi povestea în paginile următoare. România cucereşte străini. Îşi lasă economiile dezvoltate şi vin să crească viţă-de-vie aici. Tineri antreprenori reinventează folclorul, iar ideile lor prind, dar la finalul zilei toată lumea se mişcă într-un oraş blocat, într-o ţară ţinută prizonieră de politicieni.

Mi-aş dori să nu mai aleg răul cel mai mic, să nu mă mai bucur că la alegeri a ieşit hoţul mic dintre ăia mari. Mi-ar plăcea să aleg un constructor, un om care scor­moneşte pământul ca să bage linii de metrou pe sub el, un om care ridică blocuri, care înţelege cum merge traficul în Bucureşti. Nu vi se pare subiect de lifestyle? Este cel mai bun subiect de lifestyle pentru că nu există lux mai mare decât timpul.

Sir George Iacobescu nu candidează la primăria Bucureştiului. El are de construit lumi în altă parte. Noi o avem pe asta de aici şi 12 pretendenţi. Mi-aş dori să nu ştiu ce să aleg dintre 12 candidaţi extrem de buni, să-mi bat capul să găsesc defecte în planurile lor.

„Sper şi cred că schimbarea va veni“, spune Sir George Iacobescu.

Poate nu tura asta. Acum suntem ocupaţi din nou să identificăm răul cel mai mic, dar cine ştie, poate tura viitoare?

Roxana PETRESCU este Editor-şef După Afaceri Premium