Imaginaţi-vă un scaun sub forma unei perne uriaşe, pe care sunt lipite manual 30.000 de piese de tip oglinzi-mozaic, un disco-ball imens, dacă vreţi, pentru toate nopţile ratate de club din ultimii doi ani. Sau mai gândiţi-vă la o lampă în formă umanoidă ori la o familie întreagă de astfel de obiecte care nu doar vă populează sufrageria, dar şi purifică aerul din ea. Ori iepuraşi ieşind din jobenuri luminoase sau bulldogi de pază care fac şi lumină. Toate acestea există şi le veţi descoperi într-o selecţie După Afaceri Premium de obiecte-resursă care transformă relaţia dintre noi şi spaţiul în care locuim într-una mai personală ca niciodată.
„Ultimii doi ani, pentru mine ca designer de interior, nu au fost foarte diferiţi de alţii. Procesul de selecţie pe care îl fac pentru proiecte sau pentru showroom este acelaşi. Aleg obiecte care mă inspiră, cu care stabilesc o relaţie, piese care pot deveni obiecte-resursă“, spune Anda Roman, designerul care deţine atelierul cu acelaşi nume.
Dar, pentru majoritatea, abia ultimii doi ani au adus o schimbare semnificativă de raportare în ceea ce priveşte relaţia cu spaţiul pe care îl ocupă. Iar, de partea cealaltă, designerii au avut grijă să aducă în atenţie obiecte uimitoare.
Lampa OMINO de la atelierul SUGO este un astfel de exemplu. E vorba de un obiect aparte, care poate deveni deodată membru cu drepturi depline într-o familie. OMINO se inspiră din silueta umană şi din posturi corporale zilnice, pentru a transforma un obiect banal, o lampă, într-o sculptură. Mai mult, lampa este un personaj perfect adaptat acestor vremuri, astfel că, dincolo de design, piesa mai are o putere specială, şi anume purifică aerul. Dar acesta este doar un exemplu. Scaunul inspirat din disco-ballurile anilor 1920 şi creat de designerii studioului Lland este un alt exemplu de obiect care poate recrea în jurul său o întreagă atmosferă. Sau ce spuneţi de un fotoliu sub forma unui ursuleţ, perfect pentru hibernările comode ale ultimilor doi ani. Da, şi acesta există şi a fost creat de studioul parizian Pierre Yovanovitch parcă tocmai ca să arate că statul acasă poate fi şi altfel.
„Este important ca un obiect să mă stimuleze, să mă facă să zâmbesc, să mă pună pe gânduri, să mă emoţioneze, să mă atragă în co-crearea unei poveşti“, mai spune Anda Roman. Un obiect poate stimula prin diverse calităţi. Poate fi realizat manual şi asta presupune că energia, timpul, experienţa, talentul unei persoane sunt încapsulate în acel obiect, iar el devine valoros prin această înmagazinare de resursă umană şi prin unicitatea sa, mai spune designerul. De asemenea, poate fi un obiect vechi, cu o istorie lungă, de zeci de ani.
Andei Roman îi place să privească aceste piese vechi ca depozitare ale experienţei umane la care noi adăugăm noi experienţe, pe măsură ce trăim cu ele.
„Calitatea care mă atrage cel mai tare la obiectele vechi este însă imperfecţiunea şi faptul că transformarea lor în timp, metamorfoza lor, este vizibilă şi valorizată. Este ceva ce noi, oamenii societăţii contemporane, avem nevoie să învăţăm.“ Iar apoi sunt, desi-gur, obiectele care uimesc prin design, prin formă, prin materialele folosite, prin îmbinarea între funcţiune şi formă, prin ideea care a stat la baza procesului de creaţie.
Anda Roman enumeră la rândul ei câteva piese preferate. Lampa WOW, în formă de iepuraşi care ies din jobenuri, este un fel de invitaţie de a crede în magie (sau miracole), la fel cum aplica Amsterdam, cu bulldogul prietenos care roade nişte becuri, aduce acel sentiment de siguranţă de care cu toţii avem nevoie. Masa Shuffle este o altă propunere a Andei Roman, obiectul uimind prin versatilitatea conceptului. Prin mutarea pieselor care compun această masă, noutatea devine un fel de constantă. Un gând absolut revigorant în miez de primăvară.
„Contextul pandemic nu a oprit designerii şi arhitecţii din a crea piese minunate, iar noi le-am îmbrăţişat ideile în permanenţă. Iubim în aceeaşi măsură şi minimalismul scandinav, şi influenţele rustice, şi inspiraţia vintage, şi piesele eclectice, strălucitoare şi extrem de cool, care sparg monotonia dintr-o încăpere. Acestea din urmă sunt ideale pentru iubitorii stilului îndrăzneţ, pentru cei cărora le place să atragă atenţia în orice context, începând cu casa“, explică designerii The Home, una dintre cele mai complete platforme de obiecte de mobilă şi design interior de pe plan local. Ei mai spun că stilul The Home este la bază inspirat din designul scandinav, ce pune accent pe simplitate şi funcţionalitate.
„Stilul nordic are o tradiţie în a se strădui să se asigure că toată lumea are acces la un design bun, de aceea vedem frumuseţea în piesele de zi cu zi.“ Estetica simplă înseamnă că se poate potrivi perfect cu aproape orice stil şi moment.
Astfel, The Home propune un mix de cuminţenie şi piese îndrăzneţe. De la stilul brandului Kave Home, care este extrem de cozy şi la îndemână, la minimalismul elegant al Ferm Living şi Bolia, la versatilitatea lui Zuiver şi Dutchbone şi, mai departe, la stilul foarte îndrăzneţ al Seletti, Bold Monkey sau Pols Potten, toate sunt pe lista de propuneri a The Home.
„Nu credem că ar trebui să existe neapărat o legătură între perioada în care am petrecut foarte mult timp acasă şi prezent în ceea ce priveşte decorul casei. Însă, credem cu tărie în continuare în puterea designului interior de a ne influenţa starea de spirit.“
Întotdeauna este necesar să ne evaluăm dorinţele, apoi să ne dăm seama cu exactitate de ceea ce avem nevoie pentru a ne simţi bine în casele noastre şi, ulterior, să alegem piese de care ne putem bucura pentru mulţi ani, deoarece calitatea şi designul bun fac diferenţa, mai spun reprezentanţii The Home.
De cealaltă parte, Anda Roman este de părere că încă ne aflăm într-o transformare la nivel colectiv, relaţia cu obiectele care ne înconjoară fiind la rândul ei în schimbare.
„Pentru unii, ultimii ani au adus nevoia de epurare, de eliberare de un surplus de obiecte şi asta a însemnat o selecţie mai riguroasă.“ Pentru alţii, aceşti ani au adus conştientizarea mai profundă a influenţei pe care o are spaţiul de locuit asupra stărilor afective. Cert este că fiecare dintre noi a avut propria experienţă.
„Ce mi se pare mie că are sens, poate mai mult acum decât înainte, este să ne înconjurăm de obiecte frumoase, care ne produc bucurie, pe care le învestim cu calitatea de obiect-resursă. Colecţia de aripi sculptate manual pe care am dezvoltat-o în timp are în vedere exact acest aspect“, mai spune Anda Roman.