Arts & Design

Doi tineri vor să reconecteze oamenii cu natura şi au creat magazinul virtual PlantUp, ce simplifică procesul de intrare în lumea plantelor. „Am creat chiar şi seturi de plante, cel mai popular fiind Greu de Ucis“

27 iun 2022 221 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Florile dau viaţă unei încăperi. Şi mă refer la cele în vază. De aceea, în casă am avut mereu, în fiecare cameră uneori. Plantele, pe de altă parte, au fost pentru mine, până recent, o muncă, ba chiar un chin pentru că, nu de puţine ori, am ajuns să mă simt vinovată pentru moartea unora dintre ele. Şi, recunosc, numărul de decese nu a fost tocmai mic. Totuşi, de puţină vreme, relaţia s-a schimbat, iar numărul de ghivece din casă a crescut exponenţial. Ba mai mult, fără să vreau, am ajuns să vorbesc cu plantele, să le complimentez. Nu, nu îmi răspund, dar pare că le prinde bine discuţia dat fiind că mai toate cresc mai ceva ca Făt-Frumos. Încă nu am un răspuns la întrebarea cum am ajuns aici, dar până atunci caut să aflu mai multe despre ele.

„Plantele ascultă. Este dovedit că reacţionează atunci când le vorbim sau le punem muzică (clasică, jazz) şi, de cele mai multe ori, acest lucru favorizează creşterea lor“, confirmă Raluca Ţenea, cea care alături de Koray Turhan a fondat magazinul virtual PlantUp.

Tot la capitolul sfaturi, ea adaugă că majoritatea plantelor de interior sunt tropicale, astfel că cerinţele lor faţă de umiditate sunt ridicate. Baia este un loc întocmai potrivit pentru ele din acest punct de vedere, atâta timp cât au parte şi de lumină naturală.

„În spaţii întunecate, unde nu ajunge lumina naturală, nu recomandăm amplasarea plantelor.“ Există în schimb unele care pot tolera condiţii mai scăzute de lumină indirectă, cea mai renumită fiind Zz plant.

„Plantele de interior au nevoie de soare direct pentru a creşte“ pare a fi un mit, completează Raluca. Majoritatea preferă lumina indirectă şi foarte puţine dintre ele pot tolera soarele direct.

Cele mai multe plante de interior provin din zone exotice, precum pădurile tropicale ale Americii Centrale şi de Sud, Asia de Sud-Est sau Africa de Sud. 

„Credem că fiecare plantă are ceva special care o defineşte, fie forma, fie culoarea sau structura. Şi, mai departe, fiecare dintre noi face o alegere în funcţie de asta.“ 

Spre exemplu, dacă îţi doreşti să aduci un aer exotic în casă, poţi face acest lucru cu uşurinţă printr-o plantă de talie mare, cu un foliaj luxuriant, precum Strelitzia Nicolai (Pasărea Paradisului), un palmier de Areca sau Howea ori o Monstera Deliciosa.

„Credem că plantele nu ar trebui să lipsească din nicio locuinţă sau spaţiu de lucru. Pe lângă aspectul lor plăcut, ele contribuie activ la starea noastră de bine prin curăţarea aerului (absorb toxinele şi produc oxigen), reducerea stresului şi creşterea productivităţii.“ În general, ne fac mai fericiţi.

Raluca mai spune că plantele se aleg în funcţie de personalitatea fiecăruia. Spre exemplu, o persoană ocupată, care nu poate acorda mult timp îngrijirii lor, poate opta pentru acelea care necesită un minim de atenţie, ca de exemplu Zz plant ori Snake plant.

„Pe de altă parte, dacă dispui de mai mult timp liber şi eşti o fire meticuloasă, te poţi avânta şi la plante, să zicem, uşor pretenţioase, precum cele din speciile de Calathea, Ficus lyrata sau Strelitzia.“

PlantUp are, momentan, circa 65 de produse în portofoliu. În general, acest număr fluctuează destul de mult deoarece fondatorii încearcă să aducă în permanenţă articole noi. În acelaşi timp, ei păstrează o colecţie permanentă de plante uşor de îngrijit, care sunt mereu la mare căutare. Printre acestea se numără faimoasa Zz plant (Zamioculcas zamiifolia), dar şi Sansevieria trifasciata şi speciile de Scindapsus.

„Am creat chiar şi seturi de plante în funcţie de nevoile fiecăruia, cel mai popular fiind cel ce poartă numele Greu de Ucis.“

Produsele sunt păstrate într-un mic depozit din centrul Bucureştiului, unde antreprenorii le ţin şi unde au grijă de ele.

„Zilnic le îngrijim şi ne asigurăm că sunt în perfectă stare, fie le udăm sau transplantăm, fie le aplicăm un tratament sau le curăţăm de praf.“

Raluca recunoaşte că au noroc cu părinţii ei, care au un business tot în domeniu, doar cu plante de exterior. Serele lor cu flori se află în Popeşti-Leordeni.

„Acolo reuşim să ne depozităm o mare parte dintre materiale, ghivece, şi tot acolo ne şi ajunge de cele mai multe ori marfa, deoarece spaţiul de desfăşurare este mult mai bun.“

În medie, PlantUp are în permanenţă aproximativ 250 de articole în stoc. Aici intră atât plantele, cât şi ghivecele.

„Cred că cea mai dificilă parte în acest business, dar şi frumoasă în acelaşi timp, este cea logistică: de la transportul plantelor până la manipularea şi îngrijirea lor.“

Fiind vorba de fiinţe vii, acestea necesită multă atenţie. Plus că transportul lor a presupus încă de la început o adevărată provocare.

„Încercăm să folosim numai materiale reciclabile pentru împachetare şi încurajăm clienţii să le recicleze sau să le refolosească.“

Preţurile plantelor variază între 25 şi 600 de lei, în funcţie de specie, dar şi de dimensiune.

„Încercăm să aducem de la plante mici, pentru oamenii răbdători, care iubesc şi se bucură de întreg procesul de creştere, până la cele mature, ce îţi pot transforma rapid spaţiul şi pot crea o atmosferă caldă, prietenoasă.“

Momentan, furnizorii companiei sunt străini, din vestul Europei, atât pe partea de plante, cât şi pe cea de ghivece şi accesorii. Excepţie fac materialele de ambalare.

„Căutăm furnizori locali de ceramică, cu care să creăm colaborări pe partea de accesorii şi ghivece decorative pentru plantele noastre.“

PlantUp a pornit ca un magazin online, dar recent Raluca şi Koray au început să organizeze pop-up store-uri în diverse spaţii din Bucureşti şi îşi propun să facă asta o dată pe lună.

„Recent, am avut ocazia să participăm la un târg şi ne-a făcut mare plăcere să vedem cât de mulţi clienţi de-ai noştri ne-au vizitat.“

În viitor, cei doi antreprenori îşi concentrează atenţia şi pe segmentul B2B. Există o cerere destul de mare, spre exemplu, pentru amenajarea birourilor şi a teraselor cu plante.

„În acelaşi timp, avem în desfăşurare în această perioadă şi proiecte de amenajări exterioare cu plante pentru grădini şi terase private.“ De asemenea, plantele încep să fie o soluţie din ce în ce mai bună în alegerea unui cadou corporate, fiind potrivite pentru oricine. În plus, te poţi bucura de ele mulţi ani de acum înainte. 

„Ne place să reconectăm oamenii cu natura, de aceea am încercat să creăm un concept prin care să putem face acest lucru. PlantUp se remarcă prin simplificarea procesului de intrare în lumea plantelor.“

Plantup a fost sădit în minţile fondatorilor încă din 2020, moment în care fiecare era implicat în alte proiecte. Raluca lucra ca organizatoare de evenimente, tot înconjurată de plante şi flori.

„Anul acela a venit cu multe schimbări pentru noi în plan profesional şi am încercat să căutăm împreună noi oportunităţi.“

Încet, dar sigur, au pus bazele PlantUp: un shop online cu plante de interior, ghivece decorative şi accesorii, livrate rapid, în 24-48 de ore.

„În plus, oferim consultanţă înainte şi după achiziţionarea plantelor.“ Fiecare produs vine însoţit de instrucţiuni de îngrijire. De altfel, pe site există şi secţiunea Plant Doctor, pentru consultanţă în îngrijirea plantelor.

Raluca este absolventă a Facultăţii de horticultură din cadrul USAMV Bucureşti, dar spune că pasiunea pentru plante şi natură i-a fost alături dintotdeauna.

„Mă bucur că i-am putut transmite şi lui Koray câte puţin din ea.“ El nu are studii în domeniu, fiind absolvent al Facultăţii de film production, din cadrul The University of West London, experienţa sa fiind mai mult pe partea de producţie publicitară.

„Totuşi, el a jucat încă de la început un rol esenţial în PlantUp prin spiritul antreprenorial şi prin experienţa şi creativitatea pe care le are.“

Ambii fondatori ai PlantUp au avut parte de experienţe de viaţă departe de graniţele României, lucru care i-a lăsat cu un dor imens de casă.

„Însă, în acelaşi timp, ne-au oferit şansa de a experimenta ceva cu totul diferit din punct de vedere cultural, social şi economic. De aici putem spune că ne-am inspirat în crearea conceptului PlantUp.“

Investiţia iniţială în proiect a fost de aproximativ 6.000 de euro, iar de la momentul lansării şi până în prezent afacerea a reuşit să se autosusţină din încasările generate.

„Cu siguranţă dorim să ne dezvoltăm, iar acest lucru vine de cele mai multe ori la pachet cu necesitatea unei infuzii de capital.“

Una dintre direcţiile de dezvoltare şi un pas important pentru business este deschiderea unui spaţiu fizic.

„Chiar dacă trendul actual în mediul de afaceri îl reprezintă trecerea către online, noi am observat că dorinţele clienţilor noştri sunt acelea de interacţiune personală şi interacţiune cu produsele“, conchide cofondatoarea PlantUp.