Arts & Design

Cum au reuşit o serie de festivaluri sau concursuri de nouă generaţie să dea o nouă şansă la viaţă unor clădiri istorice de o frumuseţe remarcabilă din Rommânia?

21 nov 2022 373 afişări de Mădălina Dediu Panaete
Din aceeaşi categorie

Nici timpul şi, în unele cazuri, nici oamenii nu au fost foarte blânzi cu construcţiile care s-au încăpăţânat să rămână martore ale unor importante perioade din istorie. Astfel, multe imobile care sunt reprezentative pentru anumite epoci au ajuns, rând pe rând, ruine. În cazuri mai fericite, proprietarii, fie instituţii ale statului, fie privaţi, au avut grijă ca unele clădiri şi parcuri să-şi păstreze frumuseţea şi rafinamentul de odinioară. Pentru cele mai multe însă, soarta nu a fost una fericită. Totuşi, astăzi apar exemple de palate, castele ori simple clădiri istorice de o frumuseţe remarcabilă care primesc o nouă faţă - un soi de lifting, ca să fim în ton cu vremurile - datorită unor festivaluri sau concursuri care asigură atât relaxarea, cât şi implicarea socială a participanţilor. 

Casa Universitarilor din Bucureşti, amplasată în „coasta“ Parcului Grădina Icoanei, este un exemplu de operă de artă care şi-a păstrat frumuseţea chiar dacă peste ea a trecut mai bine de un secol şi jumătate de istorie zbuciumată.

Grădina acestui imobil cu o arhitectură aparte, care are şi ea venerabila vârstă de 151 de ani, arăta semne de bătrâneţe şi chiar oboseală, însă a primit recent o nouă şansă la viaţă şi un nou aspect dat fiind că a fost gazda campusului unicului festival multidisciplinar din România - UNFINISHED. Astfel, Fundaţia Eidos, printr-un parteneriat strategic cu Universitatea din Bucureşti, a revitalizat mobilierul, spaţiile verzi şi galeriile de sere din grădina Casei Universitarilor.

„Ne-am dorit foarte mult ca această ediţie de UNFINISHED să aibă loc într-un spaţiu verde,

într-un spaţiu care să respire, care să-ţi dea senzaţia că eşti în mijlocul naturii (deşi în mijlocul oraşului – n. red.) şi nu a existat loc mai potrivit decât Casa Universitarilor şi grădina ei. Ne-am bucurat enorm că am găsit oameni deschişi la conducerea universităţii, care au fost de acord să reimaginăm acest spaţiu în spiritul UNFINISHED“, spune Cristian Movilă, fondatorul festivalului multidisciplinar UNFINISHED.

Timp de patru zile, grădina a găzduit mari gânditori ai lumii, oameni de ştiinţă, artişti, profesori, jurnalişti din toate colţurile planetei, lideri din zeci de discipline care au dezbătut teme actuale şi relevante la nivel mondial, pentru a inspira şi motiva publicul să exploreze multidisciplinar. Şi nu putea fi ales un loc mai bun pentru a găzdui evenimentele, având în vedere că această clădire-monument este în sine un loc al culturii şi educaţiei.

Grădina şi Casa Universitarilor sunt astăzi în administraţia Universităţii din Bucureşti, dar ansamblul a fost realizat pe vremea lui Alexandru Ioan Cuza, iar în a doua parte a secolului al 19-lea a fost vizitat chiar şi de Regele Carol I al României.

În 1948, clădirea devine sediul Casei Universitarilor, de unde şi numele de astăzi, iar grădina şi serele intră în administrarea Universităţii din Bucureşti.

„Am încercat cumva să mergem la origini. Când, cum, de ce a fost construită această casă, serele ei, grădina, fiecare copac plantat, fiecare colţ din această oază din mijlocul oraşului şi fiecare detaliu care, din cauza trecerii timpului şi a altor factori, nu mai sunt cum erau.“

Mergând înapoi în timp, organizatorii festivalului multidisciplinar UNFINISHED au încercat înainte de orice să înţeleagă cum era odinioară acest loc şi, făcând o cercetare amplă, au descoperit tot felul de hărţi şi detalii pe care acum încearcă să le readucă la viaţă.

„Am început să citim şi să înţelegem istoria locului pentru a reda măcar un pic din farmecul original“, povesteşte Cristian Movilă. El adaugă că, dincolo de nevoile date de organizarea festivalului, din papucii de chiriaşi ai spaţiului, a vrut ca fiecare detaliu readus la viaţă să aducă valoare spaţiului acesta nu doar pe perioada festivalului, ci şi după.

„Ne-am imaginat cum am vrea să arate acest loc pentru cele patru zile de festival, am făcut nişte schiţe şi apoi am participat la un workshop cu arhitectul peisagist Nicolas Triboi, actualul preşedinte al Asociaţiei Peisagiştilor din România.“ După asta, la începutul lunii august, au demarat lucrările în grădina care măsoară 4.000 de metri pătraţi, o oază de verde în inima unui oraş unde betoanele se ridică tot mai mult către cer.

Prin partenerii festivalului, UNFINISHED a investit aproximativ 100.000 de euro în acest proiect. Din 2016 şi până acum, festivalul a avut peste 250 de invitaţi printre care cofondatorul Pixar, Alvy Ray Smith, directorul artistic pentru linia masculină Louis Vuitton, Virgil Abloh, artista multipremiată, Marina Abramovic, strategul digital din timpul administraţiei Obama, muzicianul Nicolas Jaar şi Esther Perel, cel mai cunoscut psihoterapeut specialist în relaţii de cuplu.

Un alt festival, de data aceasta muzical, Electric Castle, este emblematic nu doar datorită artiştilor pe care i-a adus pe scenele din Cluj, ci şi datorită faptului că este organizat în proximitatea Castelului Banffy din localitatea Boţinda. Clădirea este identificată de mulţi cu evenimentul muzical care aduce la Cluj an de an, de aproape un deceniu, zeci de artişti din toată lumea.

Supranumit în perioada sa de glorie Verssailles-ul Transilvănean, castelul a fost construit treptat începând cu secolul al XVI-lea. Însă, după 1940 clădirea a început să se degradeze, iar abia în 1999 au demarat timid primele lucrări de restaurare.

În ultimii ani însă, procesul a accelerat, iar asta pentru că şi organizatorii Electric Castle şi unii dintre partenerii evenimentului susţin custozii Castelului Banffy în proiectul de restaurare atât a clădirii centrale – cea a castelului propriu-zis –, cât şi a imobilelor istorice din împrejurimi, scopul fiind de protejare a patrimoniului şi de atragere a vizitatorilor. Castelul Banffy de la Bonţida se află la circa 30 de kilometri de Cluj-Napoca, un oraş care se conturează a fi o destinaţie turistică atât de business, cât şi leisure, mai ales pe perioada verii, când aici au loc mai multe evenimente culturale.

Din fericire, România are multe monumente şi clădiri istorice cu o arhitectură demnă de cea din Franţa ori din Italia. Din păcate, spre deosebire de exemplele din aceste ţări, multe dintre imobilele locale remarcabile ca istorie, design ori arhitectură sunt astăzi doar o amintire a ceea ce erau odată. Vestea bună e că, dacă există răbdare, fonduri şi oameni dornici, ele pot fi readuse la viaţă, le poate fi redată gloria de altădată.

Castelul Cantacuzino din Floreşti (judeţul Prahova) este astăzi doar o ruină impunătoare, fiind un exemplu elocvent în acest sens. Însă, în ultimii ani „Micul Trianon“ a primit o nouă şansă datorită unei iniţiative a Fundaţiei Cantacuzino Floreşti, care încearcă atât să restaureze monumentul, cât şi să îl introducă în circuitul turistic.

Pe Domeniul Cantacuzino, care se întinde pe mai bine de 100 de hectare, se organizează anual concursul ecvestru Karpatia Horse Show, care pune şi el umărul la redarea strălucirii castelului proiectat de celebrul arhitect Ioan D. Berindei. Astfel, ca şi la Casa Universitarilor, ca şi la Castelul Banffy, şi la Castelul Cantacuzino există o legătură strânsă între prezent şi trecut. Evenimente care pun astăzi România pe harta iubitorilor de muzică bună (Electric Castle), de idei strălucite (UNFINISHED) sau de animale (Karpatia Horse Show) ajută totodată lumea largă să cunoască ceva din istoria ţării şi încearcă să ofere strălucire şi trecutului, nu doar prezentului.

În acest fel, aceste bijuterii arhitecturale au şansa să meargă mai departe pe drumul timpului.