Travel

Cine sunt artiştii români din inima Parisului? La Maison de Commerce este un univers ce găzduieşte 100 artizani din toată Europa, dintre care 10% sunt români. "În România, distanţele sunt mari, iar majoritatea meşteşugarilor nu vorbesc engleza sau franceza"

19 mar 2025 182 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

La finalul anului trecut, Mădălina Andronic, unul dintre cei mai cunoscuţi ilustratori autohtoni, şi-a pus semnătura pe o vitrină din inima Parisului. Ce înseamnă asta? Că artista a colaborat cu La Maison de Commerce, un univers ce găzduieşte artizani din toată Europa. Ea a avut şansa să decoreze vitrina magazinului din cartierul Saint-Germain-des-Prés cu ilustraţii ce înfăţişau femei îmbrăcate în portul tradiţional românesc, scopul fiind acela de a aduce în prim-plan bogăţia culturală locală. Dar asta nu este tot.

„La Maison de Commerce este de fapt povestea unor oameni pasionaţi de obiectele bine făcute şi de măiestria europeană. Am deschis primul nostru boutique în 2019, la Paris, iar anul trecut am inaugurat un al doilea spaţiu, în inima cartierului Saint-Germain-des-Prés“, povesteşte Cécile Blanc, cea care conduce operaţiunile. Unul dintre spaţii este folosit pentru workshopuri, expoziţii şi alte evenimente, în timp ce cel de-al doilea este un boutique propriu-zis, adaugă executivul.

Ea s-a alăturat businessului în 2021, după ce o bună parte a carierei sale – 13 ani – a lucrat pentru Cartier, unul dintre cei mai cunoscuţi actori din industria de lux. A fost totodată, pentru o scurtă vreme, director de marketing şi comunicare pentru hotelul de lux Lutetia Palace din Paris. „Toată cariera mea e conectată de scena artistică pariziană“, spune ea. 

Fondatorul La Maison de Commerce este Raphael Palti, care deţine totodată un grup din industria de comunicare. „Este pasionat de obiectele lucrate cu grijă, făurite cu atenţie şi migală. De altfel, misiunea noastră este aceea de a celebra creaţiile realizate de mâini pricepute“, explică Cécile Blanc.

E vorba despre obiecte simple, utile, menite să ne fie alături în viaţa de zi cu zi.

„Pentru noi, frumuseţea cotidiană stă în autenticitate – în istoria, emoţia şi măiestria cu care un lucru a fost conceput şi realizat.“

Accentul e pus aşadar pe o frumuseţe atemporală, menită să dăinuie şi să fie transmisă mai departe. „De aceea, străbatem Europa în căutarea celor mai iscusiţi meşteşugari şi a creaţiilor lor, pentru ca această frumuseţe să poată fi împărtăşită şi preţuită de toţi.“

Cele două spaţii La Maison de Commerce găzduiesc astfel o paletă largă de creaţii, multe dintre ele destinate artei de a lua masa. E vorba despre farfurii, pahare, carafe, dar şi alte obiecte. În oferta companiei îşi găsesc însă loc şi mici piese de mobilier, dar şi alte obiecte utile, de la lumânări la cutii, tăvi sau chiar stropitori. „Avem inclusiv feţe de masă, câteva piese vestimentare, săpunuri şi ale creaţii pe care le descoperim în călătoriile noastre şi pe care le aducem cu noi acasă, pentru a le împărtăşi cu cei care ne trec pragul.“

Ce au toate acestea în comun? Sunt, fără execepţie, produse în Europa.

„Colaborăm cu peste 100 de artizani, toţi maeştri în domeniul lor.“ Unii dintre ei practică meşteşuguri pe care astăzi aproape nimeni nu le mai stăpâneşte, păstrând vii gesturi ancestrale pe cale de dispariţie. „Îi alegem nu doar pentru această măiestrie rară, ci şi pentru estetica creaţiilor lor.“

Fiecare obiect prezentat de La Maison de Commerce trebuie să fie la fel de frumos pe cât este de autentic. Trebuie totodată să fie lucrat manual, din materiale durabile.

„Nu ne limităm doar la a face selecţii de obiecte, ci creăm şi colecţii exclusive, gândite special pentru La Maison de Commerce.“

Dintre cei peste 100 de artizani cu care businessul parizian colaborează, circa zece sunt români. E vorba de olarul Popa Constantin din Horezu, de ilustratoarea Mădălina Andronic, dar şi de alţi meşteşugari care realizează jucării, broderii, ţesături sau coşuri de nuiele.

„Noi mergem să ne întâlnim cu fiecare dintre aceşti parteneri ai noştri. În asta constă atât dificultatea, cât şi frumuseţea muncii noastre. E foarte important să îi vizităm în atelierele lor pentru că doar astfel putem să le spunem povestea mai departe. Doar aşa vedem de fapt, cu adevărat, la sursă, pasiunea lor.“

Pentru a-i găsi, Cécile Blanc spune că a studiat înainte meşte­şugurile specifice Transilvaniei. A analizat materiile prime din zonă şi a vizitat satele cunoscute pentru artizanii lor.

Ce a urmat a fost o combinaţie de cercetare, muncă şi noroc.

„A fost cu atât mai dificilă munca asta în România cu cât distanţele sunt mari, iar majoritatea meşteşugarilor nu vorbesc engleza sau franceza. Totodată, unii dintre ei nu sunt obişnuiţi cu e-mailurile sau cu ideea de a face afaceri cu străinii.“ Mai mult, nu aveau experienţă în a-şi împacheta produsele pentru o călătorie atât de lungă.

„Din fericire, am putut conta pe câţiva oameni minunaţi care m-au ajutat să iau legătura cu alţii, şi aş vrea să le mulţumesc pentru asta.“

Despre România, ea spune că este o ţară deosebit de frumoasă. Regretul e că nu a avut timp să o viziteze chiar mai în amănunt.

„Peisajele sunt cu adevărat magnifice, dar pentru mine a fost extraordinar să descopăr că încă există o prezenţă atât de puternică a meşteşugurilor rurale. M-a bucurat enorm să văd atât de mulţi oameni care creează piese tradiţionale.“

De asemenea, a fost impresionată de scena culturală şi artistică bucureşteană, pe care o descrie drept extrem de dinamică şi tânără. Unul dintre artiştii care au impresionat-o aici este Mădălina Andronic.

A studiat în Bucureşti şi la Londra, iar acum pictează pentru clienţi şi proiecte din toată lumea. Nume mari precum Bitdefender, Nivea şi Netflix şi-au găsit loc în portofoliul ei de clienţi. A publicat cărţi în România, Marea Britanie şi Statele Unite ale Americii. Are o linie de accesorii şi un shop online cu ilustraţii. Are şi o linie de tricouri şi bluze pe care îşi transpune imaginaţia. Aceeaşi Mădălina Andronic a decorat şi vitrina de la La Maison de Commerce.

„Mădălina a creat o imagine superbă pentru a ilustra o colecţie numită «Povestea unei ierni româneşti». Apoi, a fost de acord să vină la Paris pentru a desena o operă ce şi-a găsit loc pe fereastra magazinului nostru.“

Aceasta înfăţişa femei îmbră­cate în portul tradiţional românesc, scopul fiind acela de a prezenta bogăţia meşteşugului şi a culturii româneşti în sezonul festiv. Nu a fost prima colaborare de acest gen. „Am mai lucrat cu alţi ilustratori care ne-au decorat vitrinele. Unul dintre ei este Julie Brouant, din Franţa. Ne place să ne îmbrăcăm geamurile în felul acesta şi vom continua să o facem alături de alţi artişti.“

Acum, echipa La Maison de Commerce se pregăteşte pentru noi călătorii menite să asigure aprovizionarea spaţiilor. Cécile nu oferă detalii despre ce destinaţii are pe hartă.

„Lucrăm totodată la cea de-a doua ediţie a expoziţiei «100% Cruches», care a avut superrezultate anul trecut. O să expunem un singur produs – carafa -, dar interpretată de un număr mare de artişti diferiţi. Pregătim şi alte proiecte şi alte colaborări.“

Ce trebuie să facă însă un artist care vrea să colaboreze cu La Maison de Commerce?

„Să ne contacteze pe site sau pe Instagram. Doar atât“, conchide Cécile.