Arts & Design

Ce piese nu trebuie sa lipsească dintr-un refugiu exclusivist

02 oct 2013 982 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

De la fotolii de colecţie şi lămpi artizanale cu foiţă de aur la paturi de câteva zeci de mii de euro şi băi inspirate din designul iahturilor de lux, obiectele de design sfinţesc locul, iar casa devine astfel un status simbol şi în acelaşi timp un refugiu exclusivist, în tendinţe de sezon.

„Am trecut de la perioada în care alergam după lucruri pe care ni le doream fără să ne gândim dacă ne folosesc sau nu la cea în care realizăm ce ne trebuie de fapt cu adevarăt  ca să ne simţim în siguranţă. Este începutul unei noi ere“, spun reprezentanţii BoConcept.

Pentru acest sezon, BoConcept propune o fuziune de contraste, între cald şi rece, între metal şi natural, lemn cu neon, finisat cu nefinisat. Nord şi Sud.

„Inspiraţia este preluată din mai multe decade, anii ’50, ’60, ’70 şi ’80, cu puţin industrialism şi rococo. Un design inedit, preţios poate fi reprezentat prin piese unice, de colecţie putem spune, inspirate din vremurile trecute, care şi acum reprezintă elemente emblematice în orice locuinţă. Noi am propune că în fiecare locuinţă să existe un hot spot cu o piesă de mobilier clasică cum ar fi un fotoliu, pus în valoare de câteva accesorii rafinate precum un covor din mătase sau piele şi câteva perne, toate lucrate manual. Este foarte important ca pieselor de mobilier să li se ofere suficient spaţiu pentru a fi puse în valoare“, spun reprezentanţii companiei.

Una dintre recomandările BoConcept este fotoliul Imola, un design iconic încă din anii ’50.

„Propunem varianta tapiţată pe cea mai luxoasă piele din colecţia BoConcept, Salvador. Aceasta este tratată doar cu un strat subţire de ceară ce îi conferă strălucire, iar faptul că nu este deloc prelucrată îi permite să respire natural. Pielea Salvador este foarte rară, deoarece multe dintre mostre sunt respinse datorită semnelor foarte vizibile. BoConcept păstrează însă câteva caracteristici specifice pielii naturale şi anume: zgârieturile fine, ciupiturile mici de insecte, ridurile, elemente ce vor fi tot timpul vizibile pe o piele naturală neprelucrată. În asta constă de fapt unicitatea fiecărui produs finisat cu pielea Salvador“. Un astfel de fotoliu are un preţ de pornire de 8.993 lei (2.043 de euro).

În materie de accesorii, cele mai de seamă produse din colecţia BoConcept pentru acest sezon sunt covoarele din piele şi cele din mătase, unele dintre ele lucrate manual. Preţul unui covor de piele porneşte de la 5.990 de lei (1.361 de euro), în timp ce unul din mătase costă 4.295 de lei (976 de euro).

„În prezent oamenii realizează mai mult decât oricând că a merge „acasă“ este un privilegiu. Oamenii au învăţat să-şi preţuiască propria lor locuinţă şi să o transforme în coconul lor, în care să se simtă în siguranţă“, spune Camelia Şucu, proprietara brandului de mobilier de lux Class Living.

După casa spectacol din ultimii ani, acest sezon de toamnă-iarnă mai păstrează astfel de extravaganţe, dar aduce în prim-plan şi piese echilibrate într-un anotimp care te invită oricum să trăieşti mai mult la interior.

„Clienţii nu mai cer case cu efect „show-house“, în schimb au învăţat să aprecieze mai mult confortul, siguranţa, relaxarea, echilibrul şi bucuria. Ultimele tendinţe în materie de design interior s-au conturat la Salonul de Mobilă de la Milano: se poartă culorile galben, tourquoise, verde, imprimeurile florale, dar şi mobilierul inspirat din natură. Tapetul cu imagini inspiraţionale este în mare vogă în acest an“, spune Camelia Şucu.

Una dintre propunerile Cameliei Şucu pentru acest sezon este cupola designerului italian Enzo Catellani, un obiect de iluminat gândit după motto-ul: calitatea luminii, nu cantitatea face lucrurile vizibile.

Deşi foloseşte materiale industriale, obiectul devine preţios prin folosirea unei foiţe de aur sau de argint. Teatralitatea acestei lămpi poate fi îndulcită însă prin covoare lucrate manual sau printr-o canapea care poartă semnătura designerului Antonio Citterio şi care impresionează mai degrabă prin acurateţea detaliilor decât prin spectacolul formelor.

„Vom vedea multe amenajări uşor în stilul anilor ’70 cu lemn natur la vedere în varianta de nuc sau nuc american şi un interes crescut pentru designul nordic.  Vedem de asemenea mai multe culori pastel, mai puţine finisaje lucioase şi mai multe mate. Se pune accent acum pe confortul canapelelor, al scaunelor, al paturilor, iar la bucătării se caută mai multă tehnologie: motoare electrice la sertare, pistoane cu ridicare şi închidere automată, materiale foarte rezistente la şoc“, spune Şerban Gabriel Cismărescu, director general al Innova Interiorism.

Una dintre recomandările Innova pentru o casă mo­dernă este canapeaua Moon.

„Are un design deosebit datorat absenţei totale a cutelor sau a îmbinărilor. Practic întreaga canapea este ca turnată într-o singură bucată. Acest produs redefineşte noţiunea de canapea modulară convenţională combinând totodată frumuseţea cu ergonomia“, explică reprezentantul Innova.

Tot Innova propune şi „masa Air, compusă din două foi de sticlă ce formează picioarele şi un blat din lemn natur cu fibră vi­zibilă, rugoasă. Diferenţa dintre blatul gros şi sticla transparentă îi dă aparenţa de plutire. Acelaşi efect îl avem la pa­tul Fluttua unde printr-un singur picior central şi o fixare metalică de perete dispar celelalte picioare vizibile şi patul pluteşte în aer.“

La aceeaşi  joacă senzorială duce cu gândul şi candelabrul Atlantis care conţine aproape 5 kilometri de lanţ metalic fabricat de artizani astfel încât întreaga structură să inspire o senzaţie lichidă, se te ducă cu gândul la apa unui ocean.

Innova depăşeşte însă aria livingului şi intră în baie, o cameră care anunţă să se schimbe fundamental. Printre produsele în trend, chiuveta Wing afişează un design revoluţionar, o geometrie continuă, organică ce parcă ia forma apei care curge în ea.

 Dacă chiuveta pare un produs al viitorului, forma căzii se întoarce în vremuri trecute, burgheze. Devon&Devon, una dintre cele mai cunoscute  companii de profil, propune cada Aurora, cu un preţ de pornire de 6.450 de euro care completează un design al secolului al XIX-lea cu inovaţia înglobată în materialele de azi.

„Din observaţiile personale, după ani întregi de dominaţie a căzilor built-in, sunt bucuros să văd revenirea modelelor de sine stătătoare. În perioade de criză, aşa cum sunt cele pe care le trăim azi, această tendinţă nu este surprinzătoare: designul clasic asigură rezistenţa în timp, nu se demodează. Acum putem produce căzi de inspiraţie retro folosind materiale inovative, rezistente, de calitate“, spune Gianni Tanini, CEO al Devon&Devon.

Dincolo de aceste obiecte însă, la nivelul băii s-ar putea produce pe viitor o schimbare de optică. Karol, un brand exclusivist italian, propune câteva mutaţii în modul de a privi mobilierul de baie, prin linia Bania cu design inspirat din cel al dormitorului, al livingului sau chiar al iahtului privat.

„Karol are un concept aparte pentru baie, în sensul integrării acesteia în zona de dormitor. Astfel mobilierul de baie devine preţios, ultrafinisat, realizat din materiale precum mahon sau lemn special folosit pentru iahturi. Pentru o astfel de baie se poate opta şi pentru uşi din piele şi alte texturi neobişnuite pentru mobilier“, explică Ion Blaer de la GQS Bathrooms, distribuitor Karol.

Revenind în zona clasică de dormitor, una dintre cele mai noi propuneri în ceea ce priveşte patul, obiectul care domină această încăpere, vine din partea Hastens, companie suedeză activă pe acest segment din 1852.

„Caracteristica distinctivă a paturilor Hastens este folosirea  părului de cal, al cărui principal rol este ventilarea naturală a patului, astfel evitându-se transformarea  căldurii corpului în umiditate. Părul de cal, alături de lâna pentru reglarea „climei“ patului, inul pentru eliminarea electricităţii statice, bumbacul pentru moliciunea şi atingerea sa delicată, lemnul de pin pentru rezistenţă şi arcurile de oţel brevetate  garantează confort, susţinere şi durabilitate“, spun reprezentanţii Hastens.

Ca propuneri pentru un sezon în care somnul devine nepreţuit, Hastens vine cu două opţiuni.

„Limited edition Hastens Platinum este un pat lucrat în totalitate manual, al cărui preţ pleacă de la 6.990 de euro, în timp ce modelul Vividus, vârf de gamă, este realizat folosind cele mai bune materiale şi necesită peste 160 de ore de muncă. Preţul acestui pat este de 75.200 de euro“, spun reprezentanţii Hastens.

Compania suedeză promovează aceleaşi idei de design expuse anterior, acelea de transformare a spaţiului de locuit într-un refugiu, de înnobilare a acestui loc cu forme fluide şi culori calde.

„Se recomandă amenajarea acestui spaţiu în tonuri calde, folosirea tapetului pentru personalizare, în ton intim, cu linii în mişcare, forme organice, geometrii fluide inspirate din natură. Iluminatul nu trebuie subevaluat, fiind un element fundamental în exprimarea conceptului“, enumeră reprezentanţii Hastens câteva din tendinţele acestui an pentru dormitoare.

Dacă Ion Blaer de la GQS Bathrooms vorbea de integrarea băilor în zona de dormitor, acelaşi lucru a fost remarcat şi de reprezentanţii Hastens, dar în sens invers.

„Dormitorul se transformă în zona de noapte, conectată la spaţii adiacente, cum sunt baia şi dressingul“, remarcă Hastens.  

Ideea finală pentru transformarea casei într-un cocon preţios şi liniştit, pentru acesta sezon, este aceea de atenţie pentru detalii şi de retragere în interior.

„Trăim într-o lume tot mai agitată în care suntem agresaţi tot mai des pe diverse canale cu o multitudine de produse în serie, zgomote, culori, ştiri. Pentru mine luxul este momentul în care ai reuşit să te opreşti, să faci un pas în afara cercului, să te externalizezi acestui fenomen. Vom crea astfel din casele noastre „cuiburi de refacere“, de reîncărcare a energiei, capabile să ne apere de toată agitaţia de afară, să ne dea o stare de linişte şi, în ultimă instanţă, de fericire“, spune Anda Roman, proprietara atelierului cu acelaşi nume.

Printre propunerile Andei Roman se numără canapeaua Arpege, o piesă de mobilier feminină cu linii sinuoase,  dar şi accesorii inspiraţionale precum „un cap de bivol sculptat cu modele celtice care mă duce cu gândul la ţinuturi îndepărtate, la ritualuri, la lumi diferite şi bogate spiritual. Pentru mine aceste obiecte sunt cele care au o calitate narativă, care mă stimulează, care nasc în mine idei noi sau emoţii. Important este să ne oprim un pic din fuga zilnică, să stăm să ne ascultăm pe noi înşine“, a conchis Anda Roman.