Rosumovi este numele pe care îl poartă un club privat din Bucureşti care are printre membrii săi iubitori de film, teatru, dans şi orice altă formă de artă. Ideea acestui proiect i-a venit fondatoarei Connie Preda acum circa şase ani, când a sesizat o distanţă între artişti, mai ales cei din zona de artă contemporană, şi public. Iar numele de Rosumovi a fost ales tot datorită unei legături cu arta, mai exact datorită piesei de teatru R.U.R. - Rossum’s Universal Robots, scrisă de autorul ceh Karel Capek, cel care a inventat cuvântul robot.
„Am inaugurat proiectul în 2017, însă am lucrat la concept timp de un an înainte“, îşi aminteşte Connie Preda. Ea adaugă că ideea de Rosumovi şi de comunitate i-a venit dintr-un amestesc de romantism şi fascinaţie pentru perioada interbelică.
„Visam la un loc în Bucureşti unde să se desfăşoare serate, unde să cunoşti oameni, să dansezi, dar să se iniţieze şi conversaţii efervescente.“
Visa totodată la un loc care să semene ca emoţie şi ca atmosferă cu saloanele interbelice.
Apoi, în timp, colaborând şi discutând cu diverşi artişti români din varii sfere, de la design la teatru sau dans contemporan, a sesizat şi o distanţă între artişti şi public. Asta mai ales în zona de artă contemporană.
„Aşa m-am hotărât să înfiinţez un spaţiu şi să identific un public interesat de arta contemporană căruia să-i ofer diverse contexte de socializare, toate coagulate în jurul tinerilor artişti români.“
Astăzi, Rosumovi este un club care organizează pentru iubitorii de artă evenimente şi serate în diferite locuri din oraş, dar el nu are un sediu propriu. Fondatoarea proiectului recunoaşte că iniţial şi-a dorit un astfel de spaţiu pentru club, inspirată fiind de conceptul The Arts Club de la Londra. Acesta din urmă este un club privat fondat în 1863, care este astăzi acasă într-un imobil istoric din cartierul londonez Mayfair.
De-a lungul anilor, printre membrii săi s-au numărat personalităţi notabile din lumea artelor, de la scriitori precum Charles Dickens la muzicieni ca Franz Liszt ori sculptori cum este cazul lui August Rodin. Alături de ei, pe lista membrilor s-au regăsit şi medici, avocaţi şi alţi specialişti în varii domenii. Toţi aveau în comun un lucru – iubirea pentru artă şi pentru frumos.
„Iniţial mi-am dorit un loc pentru Rosumovi. Am căutat un spaţiu expoziţional elegant, care să includă şi un bar, dar am renunţat la această idee în urma mai multor descurajări.“
Iniţiatoarea clubului bucureştean povesteşte că proiectul său suna avangardist, dar era totodată riscant pentru eventualii parteneri din sectorul de real-estate.
„Aşa că, am lansat până la urmă Rosumovi în online.“
În primii doi ani de activitate, sub umbrela clubului, Connie Preda a organizat lunar evenimente în palate sau în spaţii neconvenţionale. În timpul pandemiei, care a venit la pachet cu multiple restricţii şi cu limitarea libertăţii de mişcare, ea a filmat reprezentaţii ale unor artişti pe care apoi le-a transmis comunităţii Rosumovi prin streaming.
„Acum am reluat activitatea şi desfăşurăm evenimentele lunar, având diverse colaborări cu spaţii comerciale.“
Clubul funcţionează de cinci ani având la bază o platformă online. Astfel, oricine doreşte să participe la evenimentele Rosumovi se poate înscrie la newsletter pe website-ul clubului. Membrul urmează a primi ulterior detalii despre diferitele concepte propuse.
„Dorind să susţinem artişti şi implicându-ne mult în zona de performance (reprezentaţii – trad.), ne-am îndepărtat de conceptul iniţial. Nu am promovat deloc ideea de exclusivism care implica o selecţie a membrilor prin intermediul interviurilor, precum şi o contribuţie anuală ca taxă de apartenenţă.“
Connie Preda spune că o astfel de abordare n-ar fi avut sens dat fiind că publicul interesat de artă contemporană este, din păcate, unul restrâns în România.
„Suntem o comunitate de 850 de membri înscrişi online.“ E vorba de un public tânăr, cu vârste cuprinse între 25 şi 50 de ani, interesat de artă, de conversaţie, de petreceri tematice şi de experinţe culinare. E un public care activează în industriile creative sau în publicitate, dar e totodată vorba şi de antreprenori, designeri, arhitecţi, avocaţi, bancheri ori investitori în tehnologie.
„Acum începe să se contureze în România ideea de club.“ În 2017, când Connie Preda a pornit proiectul Rosumovi, publicul căruia se adresa acesta nu era deloc familiar cu conceptul de members club.
„În Anglia, unde într-adevăr cluburile reprezintă o tradiţie, este un privilegiu să fii acceptat şi să devii membru al unei instituţii care îţi oferă acces într-o comunitate concentrată în jurul unor preocupări sau interese comune.“ Este o piaţă unde se estimează corect şi valoarea artei, dar şi creaţia din spatele unor întâlniri sau evenimente culturale. E vorba de valoarea networkingului, motiv pentru care clienţii sunt pregătiţi să achite la schimb o contribuţie anuală considerabilă. „Spre comparaţie, la Bucureşti, Ia vremea aceea (în 2017 – n. red.), cei mai mulţi fie confundau conceptul de members club cu o discotecă, fie înţelegeau şi înclinau către un context elegant de socializare, însă nu erau deloc interesaţi de reprezentaţii sau de experienţe din zona artei.“
De atunci au trecut cinci ani, din care doi marcaţi de pandemie, perioadă în care sub egida Rosumovi au fost organizate peste 40 de evenimente culturale, construite în jurul unor artişti români. Au fost şi spectacole de operă, balet ori dans contemporan, dar şi piese de teatru sau expoziţii de artă digitală.
„De curând, am iniţiat şi o serie de serate dansante tematice, inspirate fie din literatura românească interbelică, fie din piese de teatru sau film“, spune Connie Preda, cea care este fondatorul, directorul artistic şi gazda tuturor evenimentelor ce poartă marca Rosumovi. Uitându-se în urmă, ea adaugă că, din 2017 până astăzi, acest proiect i-a ocupat aproape tot timpul.
„Numele de Rosumovi e inspirat din titlul piesei R.U.R. - Rossum’s Universal Robots, scrisă de Karel Capek, cel care a inventat cuvântul robot. Eu sunt fascinată încă din copilărie de roboţi.“
La început era atrasă de ei în sensul de supereroi. Au încântat-o şi operele lui Isaac Asimov, iar mai apoi a fost fascinată de inteligenţa artificială şi de explorarea spaţiului. De aici şi grafica website-ului Rosumovi, care este cu şi despre spaţiu şi astronauţi. „Cred că toate se întâlnesc sau toate se ramifică, dintr-un îndelung studiu personal sau dintr-o curiozitate de-a mea în privinţa emoţiei. M-au intrigat mereu ideea unei imunităţi emoţionale în situaţii dramatice şi posibilitatea sau capacitatea de a programa emoţiile.“
Iar ce face acum Connie Preda cu evenimentele Rosumovi este să transmită emoţie.