În urmă cu aproape doi ani, scriam că pe „şevaletul“ Capitalei au apărut o serie de picturi murale, amplasate în unele dintre cele mai aglomerate zone ale urbei, de la calea Floreasca la Valea Ialomiţei şi din bdul Dimitrie Cantemir pe bdul Dacia. A fost un proiect coordonat, susţinut de o corporaţie şi realizat de o serie de artişti stradali, un proiect care stă şi astăzi mărturie pentru primul pas al Bucureştiului în această călătorie în lumea graffiti-ului.
A urmat un al doilea pas.
Mai exact, începând cu anul trecut, în sectorul 2 al Capitalei a avut loc o nouă schimbare la faţă. De această dată, unele dintre gangurile blocurilor din cartiere s-au dezbrăcat de griul cenuşiu şi murdar şi s-au îmbrăcat în straie care mai de care mai colorate. Această reabilitare, realizată tot de artişti locali, cu susţinerea primăriei de sector, a făcut ca unele ganguri, care altfel ţineau la distanţă trecătorii cu miasmele fel de fel, să devină loc de pelerinaj.
Mie-mi place Bucureştiul şi, cu cât trece timpul, îmi place parcă mai mult. Doar că dacă e să fim sinceri, nu are frumuseţea clasică a Budapestei sau a Pragăi. Nu mai are nici preţurile mici care îl consacraseră drept capitala distracţiei. Şi atunci, poate a venit momentul să se repoziţioneze, să vină pe scena lumii drept cel mai nou oraş cool al Europei. Are cu ce se mândri. Şi are, totodată, de unde să se inspire.
Spre exemplu, Bogota, capitala Columbiei, datorită numărului impresionant de graffiti-uri, pare o galerie în aer liber. Artiştii locali, unii mai talentaţi decât alţii, au schimbat faţa oraşului care găzduieşte undeva la 9 milioane de locuitori, cam cât jumătate din populaţia României. Picturi murale ai peste tot, dar mai ales în centrul istoric. În cartierele rezidenţiale din nord, care găzduiesc persoanele cu venituri peste medie, graffiti-urile sunt mai rare şi mai discrete, în ton cu arhitectura clădirilor.
Dacă anterior turiştii ocoleau urbea, acum vin special pentru aceste murale şi pentru că Bogota a devenit cool. Bucureştiul e şi el deja, doar că nu a dat sfoară în ţară şi, mai ales, în afară.
Dar nu doar picturile murale fac oraşul să fie mişto, ci un ansamblu mai larg de elemente, de la localurile care se deschid la brandurile de modă care apar şi, nu în ultimul rând (ba poate chiar în primul), la oamenii care-l populează.
Pe toate acestea încercăm, număr de număr, să vi le prezentăm în paginile revistei După Afaceri Premium. Spre exemplu, în această ediţie puteţi descoperi povestea Mosafir, cel mai nou nume de pe scena gastronomică a Capitalei. Tot pe lista de noutăţi avem şi o poveste de la Romanian Design Week, eveniment care a însufleţit pentru o vreme Bucureştiul şi care a adus în prim-plan multiple branduri autohtone ce merită evidenţiate. Şi dacă tot vorbim de mărci, Person-A şi Human APJ sunt două exemple de nume locale care ne-au atras atenţia în oraş.
Deşi în Capitală se întâmplă cele mai multe lucruri, călătorim şi mai departe - chiar dincolo de graniţe - pentru a vă aduce constant alte şi alte poveşti ce merită savurate.
Sper că v-am deschis interesul, atât pentru lectură, cât şi pentru o incursiune prin Bucureştiul picturilor murale!
P.S. Dacă aţi descoperit şi alte opere de artă stradală ce merită documentate, îmi puteţi scrie pe cristina.rosca@zf.ro şi vom încerca să le aflăm povestea.