Arts & Design

Andra Bica are 31 de ani şi este de profesie arhitect. Care este povestea studioului ei de design interior, Kanso, şi care sunt elementele-semnătură ale Andrei în domeniul amenajărilor?

21 iul 2021 968 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Când vede un spaţiu care îi dă libertatea să experimenteze, Andra Bica uită de orice altceva. O fascinează locurile care îi gâdilă imaginaţia şi nu se dă în lături din faţa niciunei provocări de natură arhitecturală. Aşa că îşi hrăneşte zi de zi creativitatea prin Kanso, studioul ei de design interior din Bucureşti.

Andra Bica are 31 de ani şi este de profesie arhitect, absolventă a Facultăţii de Arhitec­tură şi Urbanism din Cluj-Napoca. Primele pagini din povestea Kanso a început să le scrie în 2016, odată cu încheierea stagiului de arhitectură pe care îl urmase, şi au venit mai mult ca o nevoie personală de exprimare decât ca o idee de business.

„Îmi plac spaţiile, iar când îmi e dat să văd sau chiar să experimentez unul care să mă încânte, pot să uit de orice altceva. La fel se întâmplă şi în cazul celor pe care am prilejul să le studiez şi să le implementez. Dacă am cadrul şi beneficiarul potrivit, pot să mă pierd în ele. În mintea mea, indiferent de stadiul în care le preiau, acestea apar goale, ca o pânză în căutarea unei poveşti.“

Kanso oferă servicii de design interior preponderent rezidenţial. Mai specific, este vorba despre partea de antemăsurători, studierea fluxurilor ergonomice, propunerile în format 3D, temele de proiectare pentru specialităţi, planşele tehnice, listele de cumpărături şi, cea mai importantă parte, urmărirea implementării.

„Cred că este destul de dificil să ai un proiect reuşit dacă nu te implici în partea de şantier. Mare parte din detalii se pot pierde în această etapă dacă nu eşti atent“, spune Andra Bica.

Treisprezece ani din viaţă i-a dedicat studioului Kanso, pe lângă investiţiile financiare constante în echipamente şi software. Bilanţul a ajuns la 8.000-10.000 de euro.

„Businessul meu a crescut, cumva, odată cu mine şi cu dezvoltarea abilităţilor mele în domeniu. Recunosc, este şi un moment prielnic în piaţă pe segmentul acesta, întrucât şi oamenii sunt mult mai receptivi la acest tip de serviciu «de nişă», ei renunţă la preconcepţia că a-şi face casa cu un designer e mai scump.“ Tot mai mulţi oameni realizează că, de fapt, colaborarea cu un designer de interior nu doar că îi scuteşte de multe dintre bătăile de cap care vin la pachet cu şantierul, ci îi ajută să ajungă la o investiţie de multe ori similară sau mai mică decât dacă ar fi făcut lucrarea singuri, dar cu un rezultat semnificativ mai bun.

Andra Bica îşi aminteşte şi astăzi primul ei proiect gestionat pe cont propriu, de la cap la coadă. A fost, de altfel, şi cel mai dificil, dar şi cel din care a învăţat cel mai mult.

„Spaţiul era un apartament localizat în centrul Capitalei, într-o construcţie din perioada comunistă. Necesita o renovare completă pentru a putea fi închiriat pe termen scurt. A fost un gest de curaj şi un dram de inconştienţă atât din partea mea, cât şi din partea beneficiarului, pe care îl cunoscusem cu ocazia acelei lucrări.“

Pe atunci, Andra avea 25 de ani, abia se mutase în Bucureşti şi avea ambiţii mari legate de ce ar putea însemna un studio de design interior care să fie al ei. Contractase proiectul în antrepriză generală şi trebuia să-l predea la cheie, într-un termen destul de restrâns.

„A fost o adevărată provocare să găsesc colaboratori pentru toate etapele proiectului şi să reuşesc să coordonez echipele în aşa fel încât să asigur un flux continuu lucrării.“

Ce a ajutat şi a motivat-o pe toată durata proiectului a fost faptul că proprietarul apartamentului i-a dat mână liberă la nivel creativ, un buget relaxat şi a beneficiat de toată încrederea şi susţinerea lui.

„Aş putea spune că a fost un început norocos şi, deşi au existat unele întârzieri, proiectul a fost finalizat aşa cum ne-am dorit.“

Întreţinerea relaţiei cu clientul este, de altfel, cea mai dificilă parte din orice proiect, crede Andra Bica. Găsirea unui limbaj comun, atât vizual, cât şi ca mod de relaţionare, nu este totdeauna un lucru simplu.

Simplu este însă modul de abordare a proiectelor. Kanso, numele studioului de arhitectură, i-a fost sugerat Andrei de o bună prietenă şi defineşte un principiu japonez zen care presupune simplitate, prin eliminarea aglomerărilor inutile, reducerea la esenţă. Pe scurt, o expresie simplă, limpede şi naturală a lucrurilor. Aşa că Andra crede în spaţii curate, care urmăresc un concept coerent şi spun o poveste clară.

Proiectele pe care le are Kanso în portofoliu sunt preponderent din zona rezidenţială, iar Andra Bica a lucrat, de-a lungul timpului, şi la o serie de lucrări pentru apartamente de închiriat pe termen scurt.

„Clienţii Kanso sunt preponderent tineri, receptivi la idei, informaţii şi materiale noi. Sunt persoane cu care rezonez.“

Un aspect esenţial în profesia de arhitect de interior este că procesul de design în sine nu este unilateral, ci este un dialog între specialist şi beneficiar, motiv pentru care e foarte important să fie cu toţii deschişi la opţiuni.

„Clienţilor de până acum le datorez, de altfel, modul în care a crescut biroul Kanso: datorită deschiderii lor la ideile mele, am putut evolua.“

Momentan, Andra lucrează singură, însă, în funcţie de amploarea proiectului, are diverşi colaboratori. Nu îşi doreşte să scaleze businessul ca număr de proiecte realizate sau angajaţi, ci mai degrabă ca nivel al libertăţii creative. 

„Ce cred eu că e diferit la modul meu de lucru? Căutarea soluţiei. Văd tot mai des că zona creativă tinde spre standardizare.“ Nu crede că e corect sau greşit, abordarea e în funcţie de fiecare actor al ansamblului.

„Însă, strict pentru mine, scopul nu e să adaptez aceeaşi bucătărie pentru o mie de spaţii. Mi se pare semnificativ mai interesant să pot să găsesc un răspuns diferit şi propriu fiecărui proiect.“ Tocmai pentru că nu se bazează pe volum, Andra îşi permite să se ocupe de partea creativă, înfloritoare mai ales în zona de rezidenţial, unde fiecare spaţiu trebuie să vină cu soluţii specifice atât la nivel stilistic, cât şi la nivel funcţional.

Bugetul necesar pentru o amenajare în Bucureşti, în funcţie de stadiul iniţial al lucrării şi de cerinţele clientului este între 350 de euro/mp pentru spaţii deja finisate şi 800 de euro/mp pentru clădiri vechi care necesită lucrări suplimentare. „Şi aici vorbesc de o calitate poate puţin peste medie. Dacă se doresc finisaje sau obiecte de design mai deosebite, preţul poate să escaladeze.“

Ce le spune Andra Bica de fiecare dată clienţilor săi este că nu există spaţiul perfect, locuinţa ideală. Orice spaţiu are un potenţial latent gata să fie explorat şi exploatat în aşa fel încât să răspundă celor mai multe dintre dorinţele lor.

Şi totuşi, cum arată locuinţa ideală pentru Andra Bica?

„Singurul element care nu se poate cumpăra este lumina naturală. Aşa că, dacă e să mă întrebi ce aş alege pentru mine, ar fi cu siguranţă un loc în care aceasta se regăseşte din abundenţă. În afară de asta, nu am o idee fixă despre cum ar putea să arate.“

Totuşi, de fiecare dată când merge cu o propunere la clienţii săi, Andra îşi pune întrebarea: dacă asta ar fi casa mea, cum mi-ar plăcea să fie?

Când vine vorba de culori, forme şi materiale, nu are anumite standarde, însă încurajează utilizarea în proporţie cât mai mare a finisajelor naturale. O pardoseală din lemn masiv, stratificat, se percepe diferit faţă de una din parchet laminat.

„În rest, depinde foarte mult de solicitările şi de energia beneficiarului, de identitatea spaţiului şi de starea mea din momentul respectiv. În ultima perioadă, mi-au trezit interesul formele curbe, spaţiile fluide şi continue.“

Durata de implementare a unui proiect de design interior este destul de mare. Din momentul în care spaţiul începe să prindă contur în imaginaţia ei şi până în momentul implementării acestuia trec, în medie, cinci-opt luni. Lucrările mai anevoioase pot să se întindă chiar pe unu-doi ani.

„În orice proiect pot să apară lucruri neprevăzute, însă, împreună cu colaboratorii mei, găsim soluţiile optime pentru depăşirea acestor situaţii în aşa fel încât proiectul să fie respectat în proporţie cât mai mare.“

Având la dispoziţie o perioadă destul de îndelungată de studiu şi de implementare, Andra ajunge să aprofundeze în detaliu proiectul, iar rezultatul nu vine ca o surpriză. Însă se bucură de fiecare spaţiu pe măsură ce prinde contur. Iar realitatea este de fiecare dată mai spectaculoasă decât randarea.