Arts & Design

A trecut de la designul de trenuri de mare viteză şi clăpari la ceasuri de lux: Femeile se schimbă, trec prin mai multe faze. Bărbaţii sunt bărbaţi. Vor „jucării

10 mar 2015 1973 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Aflat de 23 de ani la cârma designului manufacturii Jaeger-LeCoultre, Janek Deleskiewicz are pe umeri o istorie de peste 180 de ani pe care trebuie s-o reinventeze mereu astfel încât să atragă de partea casei elveţiene noi şi noi generaţii de împătimiţi de orologerie. Misiunea este cu atât mai dificilă acum, când informaţia stă la buricele degetelor, iar revoluţiile în comunicaţii se petrec aproape zilnic. Cum se descurcă în această postură un om care a făcut design pentru aproape orice, de la trenuri de mare viteză, până la clăpari şi ceasuri de lux?

„Cea mai bună creaţie va fi următoarea. Întotdeauna trebuie să fii cu gândul la viitor, să încerci să faci totul mai bine, în fiecare zi“, spune Janek Deles­kie­wicz. El conduce departamentul de design al manufacturii, a cărei activitate datează din 1833, de circa 23 de ani, timp în care inspiraţia sa a şlefuit modele care au completat familia Reverso, colecţie iconică din portofoliul casei elveţiene, cu ceasuri precum Reverso Tourbillon, Reverso Re­pe­tition Minute sau Reverso Septantieme.

De origini poloneze, Janek Deleskiewicz s-a născut în 1950 în Franţa, în apropiere de La Rochelle. Începe să devină pasionat de designul industrial, motiv pentru care se angajează la biroul de dezvoltare al Ford din Bordeaux.

Mai târziu, în 1977, se mută la Paris unde începe să se ocupe de organizarea de expoziţii de artă şi design la Centrul Pompidou sau la Muzeul Luvru.

Până să ajungă la Jaeger-LeCoultre, Janek Deleskie­wicz a făcut design pentru aproape tot ce se putea, de la trenuri de mare viteză până la telefoane, obiecte de iluminat sau clăpari pentru Salomon. În 1987 începe lucrul la Jaeger-LeCoultre.

Călător prin lumea designului, inspiraţia pentru Janek Deleskie­wicz a fost de cele mai multe ori legată tot de călătorii, de ţările pe care le vizitase, de oamenii pe care-i cunoscuse şi mai ales de Paris.

Chiar dacă a devenit cetăţean elveţian, Janek Deleskiewicz a rămas un fan al Parisului, oraş în care se întoarce la finalul fiecărei săptămâni pentru a inspira tot acel aer plin idei care îmbracă metropola.

După ce-şi ia „doza“, Deles­kiewicz cel mai probabil îşi va lua saxofonul din cui, instrument de care este pasionat, şi va cânta prin jurul lumii, alături de prietenii la fel de îmăptimiţi de jazz. Curentul Pop Art şi poate cel mai de seamă exponent al său, Andy Warhol, sunt la fel surse de inspiraţie.

Acum însă, alături de Paris, jazz, călătorii şi Warhol, lui Deleskiewicz îi mai atrage atenţia un lucru.

„Înainte călătoriile mele erau cea mai importantă sursă de inspiraţie. Azi, generaţia tânără îmi captează atenţia. De la ea eu trebuie să învăţ. Sunt mai atenţi la detalii, ştiu mai multe într-o clipă. Pentru ei trebuie să venim cu ceasuri mai detaliate, mai rafinate. Trebuie să regândim anumite arii de dezvoltare.“

Parcă tocmai pentru a potoli graba care caracterizează noua generaţie, anul acesta unul dintre motivele se regăsesc pe piesele semnate de Jaeger-LeCoultre este cerul, inspiraţia fiind astrologia.

Dacă tot nu mai avem timp să privim cerul şi să învăţăm constelaţii, măcar să-l avem mereu la încheietura mâinii.

„În cer să găsesc originile timpului, în timp ce Soarele, Luna şi stele sunt cheile care au permis umanităţii să îmblânzească acest fenomen impalpabil. Aceste elemente devin astfel începutul şi sfârşitul întregii arte a orologeriei“.

Cadranele ceasurilor prezentate anul acesta la Salonul de Orologerie de la Geneva (SIHH), unul dintre cele mai importante evenimente de profil la nivel mondial, au fost înnobilate cu complicaţii cum sunt posibilitatea de a vedea la încheietură care sunt fazele Lunii.

Mai mult, chiar materialele folosite fac legătura cât se poate de direct cu astrologia, bucăţi de meteorit sau de lapis lazuli ducând aceste piese într-o altă dimensiune.

La fel ca luna, publicul feminin de ceasuri a devenit tot mai schimbător, având „pretenţii“ adaptate pentru fiecare fază. Cum este un public în creştere, care nu mai este uşor de atras doar prin artificii care ţin de design, atenţia manufacturii se concentrează tot mai mult pe acest segment.

„Femeile se schimbă, trec prin toate fazele, sunt mai conştiente de evoluţie. Vor mecanisme pe care să le înţelealagă imediat. Bărbaţii sunt bărbaţi, vor jucării (Toys for boys - n.red.). Nu este o regulă care ni se aplică doar nouă.“

Numitorul comun este însă aceeaşi cursă contra cronometru, aceeaşi dorinţă de a înţelege lucrurile dintr-o privire, de a nu mai asculta explicaţii lungi.

„Până la urmă oamenii nu-şi mai doresc ceva comlicat de folosit. Este un lucru pe care-l observăm în mai multe domenii. Timpul este un lux“, mărtu­riseşte totuşi relaxat Janek Deleskiewicz.