Turismul românesc s-a „remarcat“ foarte multă vreme – până relativ recent – prin uniformitate. Cazările, cea mai mare parte a lor, erau asemănătoare şi, în realitate, nu prea se evidenţiau de fapt prin nimic. În ultimii ani însă, în peisajul local au apărut şi excepţii. Un astfel de exemplu este DOR, din Bran, una dintre cele mai cunoscute destinaţii din România, una care, în esenţă, nu duce lipsă de facilităţi de cazare, dar care avea nevoie de ceva diferit.
„Universul DOR – pentru că vorbim despre un proiect mai amplu - cuprinde un restaurant, deschis în mai 2018, şi două case de oaspeţi inaugurate anul trecut, chiar de Crăciun, pe 23 decembrie mai exact“, povesteşte Dorin Olteanu, fondatorul şi proprietarul acestui proiect.
Era încă pandemie când a luat decizia extinderii proiectului cu cele două case şi a făcut-o pentru că a vrut să le ofere oaspeţilor – cei care trecuseră pragul restaurantului, dar nu numai - posibilitatea de a petrece sărbătorile de iarnă în intimitate şi siguranţă, oferindu-le în acelaşi timp posibilitatea de a se relaxa, de a se odihni, de a simţi spiritul Crăciunului chiar dacă nu erau nici acasă, nici în mijlocul unei petreceri, cum unii erau obişnuiţi până în pandemie.
„Cât despre povestea DOR în sine – ideea a apărut acum în jur de un deceniu, când eu – provenind dintr-o familie care toată viaţa s-a ocupat de turism - nici nu-mi
imaginam să fac altceva decât dezvoltarea acestui business de familie - este vorba despre Crăiasa Munţilor.“
Sub brandul Crăiasa Munţilor există, tot în zona Bran-Moeciu, cinci facilităţi de cazare, două restaurante şi un centru de evenimente.
„Anii au trecut, eu am prins experienţă şi curaj, observând în acelaşi timp că în zonă lipseşte ceva - acel altceva - pentru că toată lumea oferea acelaşi lucru.“
Aşa că, în 2018, Dorin Olteanu a decis să pună pe picioare DOR - restaurantul. Este un proiect care are la bază bucătăria tradiţională, dar reinterpretată într-un stil modern. De altfel, şi designul restaurantului este unul care nu duce lipsă de elemente tradiţionale – cel mai cunoscut dintre ele fiind copacul din centru -, însă şi acestea au fost aduse „în zilele noastre“, de George Orzan, arhitectul care a creat întregul concept.
„Clar copacul din centru este principala atracţie. De altfel, anul trecut am avut onoarea de a ne situa pe locul 3 la nivel mondial în topul Trip Advisor la categoria Picture Perfect Restaurant.“
Fondatorul spune că a pornit la drum cu următorul plan: a vrut ceva simplu şi totodată elegant, primitor şi în acelaşi timp exclusivist, intim, şi totodată accesibil din punctul de vedere al amplasamentului. „Şi, din câte am observat până acum, se pare că ne-a şi reuşit.“
În ceea ce priveşte specificul restaurantului, Dorin crede că cel mai mult el se apropie de cel european, însă nu are o definiţie clară tocmai prin prisma faptului că chefii reinterpretează preparate tradiţionale în stil modern.
„În plus, obişnuim să schimbăm meniul de două ori pe an, pentru a ne putea bucura de bunătăţile fiecărui sezon. Încercăm să folosim cât mai multe ingrediente naturale, achiziţionate de la producători locali.“
De exemplu, acum, cei care trec pragul localului se pot delecta cu o supă-cremă de leurdă sau cu mâncare de urzici cu mămăligă coaptă.
„Ca desert, inima caldă de ciocolată a avut întotdeauna un succes răsunător, indiferent de anotimp.“
Restaurantul este conectat cu casele de oaspeţi, atât ca şi clădire, cât şi prin intermediul serviciului Private Chef.
Construcţia caselor a început în 2021 şi a venit ca o continuare firească, date fiind rezultatele pe care le-a avut şi le are în continuare restaurantul.
„Am identificat această nevoie pe piaţă după ce mulţi dintre oaspeţii noştri ne cereau frecvent recomandări de cazare în zonă, altceva decât clasicele pensiuni.“
Având în vedere că avea deja terenul lângă restaurant, următoarea mutare pe tabla de şah a
businessului a fost una logică pentru Dorin.
„Era cumva absolut logic şi normal să vin în întâmpinarea acestor oameni cu o alternativă la ceea ce ei deja aveau în zonă, dar nu mai voiau.“
Aşa că a gândit un proiect de două clădiri separate. Fiecare casă are două dormitoare, un living, trei băi, jacuzzi şi saună. Ele se închiriază integral şi pot acomoda până la patru persoane fiecare.
Şi pentru case, antreprenorul a mers tot pe stilul eclectic, la fel ca în restaurant, şi s-a lăsat pe mâna aceluiaşi arhitect - George Orzan. Au fost folosite multe materiale naturale, precum lemn sau var hidraulic, care nu are nimic chimic în el.
„Ne-am inspirat din arhitectura caselor vechi, brănene, pe care am îmbinat-o cu cea scandinavă. Partea de sus aduce cu casele noastre tradiţionale, bătute cu şită, iar stilul scandinav se regăseşte la placarea de pe faţadă, unde am folosit microbeton.“
Având în vedere că terenul pe care au fost construite casele era deja în proprietatea familiei, dezvoltarea propriu-zisă a celor două imobile nu a depăşit 100.000 de euro, mai ales că Dorin Olteanu a şi avut norocul de a începe lucrările înainte de uriaşul val de scumpiri care a lovit piaţa materialelor de construcţie, după cum recunoaşte chiar el.
„Prin ce se remarcă acest hotel pe piaţă? Prin tot! (Râde!) Am pus foarte mult accent pe intimitate şi relaxare.“
Oaspeţii au la dispoziţie nu doar restaurantul, care este efectiv lângă case, ci pot opta şi pentru mese personalizate, în intimitatea casei.
„Pentru cei care optează pentru serviciul Private Chef, sky is the limit (cerul este limita – trad.) în ceea ce priveşte felurile de mâncare şi combinaţiile posibile. Ne pliem în permanenţă pe preferinţele şi bugetele oaspeţilor noştri, neavând niciun fel de limitări în această privinţă.“
Astfel, un private chef va găti special pentru ei şi vor avea la dispoziţie şi un ospătar dedicat exclusiv nevoilor lor.
„În plus, ei au saună, jacuzzi, sistem de sonorizare separat pe spaţii, pot beneficia de masaj la cerere şi pot chiar să închirieze console Play Station dacă vor.“
Având în vedere că cele două case de oaspeţi au fost deschise abia de Crăciun, anul trecut ele au găzduit doar opt persoane. În ceea ce priveşte restaurantul însă, au fost peste 20.000 de oaspeţi care i-au trecut pragul în 2021.
„Luând în calcul că anul acesta s-au ridicat şi restricţiile, ne aşteptăm ca numărul lor să crească, în special pe partea de evenimente private. În ceea ce priveşte cazarea, estimăm un grad de ocupare de peste 50%.“
Fondatorul universului DOR crede că zona unde şi-a construit businessul l-a ales pe el mai degrabă decât invers.
„Când am hotărât să construim restaurantul – pentru că el a fost primul – căutam un teren aproape de Bran, dar nu în centrul staţiunii, tocmai pentru că am pus încă de la început accent pe acea notă de intimitate pe care doream să o oferim şi care este baza, practic, a tuturor serviciilor noastre.“
Într-o zi, pur şi simplu trecea prin zonă – terenul fiind chiar lângă drumul naţional – când a văzut celebra pancardă cu „de vânzare“ şi „aia a fost“. Apoi, având în vedere că suprafaţa era una foarte generoasă, construcţia caselor lângă restaurant a venit absolut natural. „Efectiv, acolo le era locul.“
Retrăieşte cu DOR SRL este businessul lui Dorin Olteanu, ei fiind unic acţionar. Clădirea restaurantului însă le aparţine părinţilor săi, către care plăteşte chirie, după cum spune chiar el.
„Ei au intrat în turism în anii ’90, absolut întâmplător, când în barul pe care îl aveau în Moeciu «a aterizat» un grup de turişti britanici, rămaşi înzăpeziţi în Şirnea şi recuperaţi de acolo de un localnic, cu un tractor.“ Aşa a luat naştere Crăiasa Munţilor. Casele de Oaspeţi sunt construite din fondurile firmei sale însă, precizează el.
Şi planurile nu se opresc aici.
„Momentan sunt deschise doar restaurantul şi Casele de Oaspeţi, dar plănuim pentru anul viitor inaugurarea unui magazin de produse alimentare tradiţionale (gemuri, murături, preparate din lapte – în special brânzeturi etc.), dar şi a unei cafenele cu o minipatiserie integrată.“
Ambele vor fi în aceeaşi clădire cu restaurantul. Deşi va avea şi servire on the spot, antreprenorul plănuieşte ca magazinul să activeze în special în mediul online.
„Deci să nu vă aşteptaţi la ceva de dimensiuni mari. Iar cafeneaua va servi atât în locaţie, cât şi to go, pentru cei mai grăbiţi.“
Complexul DOR este amplasat în una dintre cele mai populare zone pentru turismul românesc, una care nu duce lipsă nici de natură, nici de obiective construite de mâna omului.
„Evident, cel mai renumit şi de neratat obiectiv turistic din zonă este Castelul Bran, aflat la doar 5 minute de mers cu maşina. Tot aproape este şi Cetatea Râşnov, «platoul» preferat al lui Sergiu Nicolaescu şi nu numai, pentru că şi Anthony Minghella a găsit aici cadrul perfect pentru al lui «Cold Mountain».“
Pentru copii (dar nu numai), tot în Râşnov, chiar lângă cetate, este şi Dino Park – cel mai mare parc de dinozauri din sud-estul Europei.
„O vizită la Peştera Valea Cetăţii este mereu o plăcere, mai ales dacă te nimereşti acolo în timpul unui concert susţinut de Filarmonica Braşov. Pentru că acustica din peşteră este senzaţională.“
Biserica Fortificată din Hărman, Parcul Naţional Piatra Craiului sau – pe timpul iernii – pârtia de schi Zănoaga sunt iarăşi câteva obiective pe care Dorin le recomandă oaspeţilor.
„Şi, cel mai important - pentru toate cele de mai sus şi nu numai, îi putem pune în legătură cu ghizi autorizaţi, astfel încât să se poată bucura în siguranţă de toate minunăţiile care ne înconjoară.“
Antreprenorul afirmă că ultimii doi ani, marcaţi de pandemia de COVID-19, nu au fost dificili pentru businessul său, ba chiar din contră.
„Ştiu că sună puţin paradoxal, însă pe noi, cel puţin până acum, pandemia ne-a ajutat în sensul că am fost unul dintre acele businessuri care au avut ceva de oferit şi care s-au pliat pe nevoile pieţei din acel moment. Am reuşit să ne adaptăm foarte repede la noua situaţie.“
Ce a observat însă a fost o modificare a profilului turistului. Grupurile de străini cu care se obişnuise până atunci au fost înlocuite de români, care au venit individual. Şi asta pentru că nimeni nu mai putea ieşi prea uşor din propria-i ţară şi toţi oamenii au fost nevoiţi să-şi petreacă concediile local.
„Rămâne de văzut dacă se va păstra sau nu acest trend. Însă ce ne-am dat seama a fost că, orice ar fi, turismul nu va muri niciodată, ci este într-o continuă transformare, iar noi, ca operatori, trebuie musai să ţinem pasul cu vremurile dacă vrem să supravieţuim şi să ne dezvoltăm“, conchide el.