Style

Deşi nu sună româneşte, Enzo Margi este un brand născut în Cluj-Napoca, un business de familie început de părinţii lui Andrei Mărginean şi dus acum mai departe chiar de el. Care este povestea?

16 nov 2021 796 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Povestea Enzo Margi începe cândva imediat după Revoluţie, cu Dan şi Elena, părinţii lui Andrei Mărginean, care s-au angajat la un producător italian de pantofi venit la Cluj. Ştiau puţine lucruri despre ce înseamnă realizarea încălţărilor, însă Dan avea experienţă în desen tehnic, iar asta l-a ajutat să înţeleagă procesul de creaţie, pentru ca mai apoi să-l optimizeze. Ce a urmat?

Mai departe, povestea spune că cei doi soţi au compensat lipsa de experienţă cu mult entuziasm şi determinare. Aşa au reuşit să-l impresioneze pe maestrul italian, iar ulterior au profitat că puteau învăţa meşteşugul fabricării pantofilor de la cei mai buni. Cu timpul, noua meserie s-a transformat în pasiune.

„Retroactiv, pot spune că primul pas înspre antreprenoriat l-au făcut când au început să coasă manual mocasini, primii pantofi făcuţi pe cont propriu. Au mers mai departe şi au achiziţionat aparatură pentru deschiderea propriului atelier de producţie în Cluj, sub numele Margi Shoes“, povesteşte Andrei Mărginean.

Părinţii lui au început să realizeze încălţăminte în sistem lohn pentru branduri de renume din industria modei, precum Prada, Alexander McQueen şi Giuseppe Zanotti, iar el a crescut înconjurat de aceste proiecte şi a învăţat, la rândul său, secretele pantofilor de calitate. Ani mai târziu, alături de soţia sa Andra, a acceptat o nouă provocare: aceea de a duce pasiunea pentru realizarea pantofilor la un alt nivel. Aşa a apărut Enzo Margi, brandul propriu, creat şi fabricat în România.

„Enzo Margi este un business de familie. Este o poveste începută de părinţii mei, pe care o duc mai departe cu mândrie.“

Andrei Mărginean a avut şansa de a învăţa de la părinţii lui tainele fabricării de încălţăminte, însă formarea lui este mai degrabă una de natură tehnică, în domeniul tehnologiei topografice. Cu multă creativitate în bagaj şi cu deschidere pentru a experimenta noi abordări, a reuşit să schimbe macazul fără prea mult efort. A avut totuşi nevoie de investiţii, care, până la acest moment, se ridică la aproximativ 500.000 de euro.

„Prima colecţie marca Enzo Margi propune modele care îndrăznesc prin culoare, design, materiale. Avem sneakerşi pentru ea şi pentru el, gata să fie purtaţi în orice moment spre experienţe inedite. Pantofii sunt realizaţi 100% din piele, interior şi exterior. Folosim numai piele naturală, prelucrată în tăbăcăriile din Italia.“

Prima colecţie a fost lansată anul acesta, iar acum eforturile familiei Mărginean se îndreaptă către consolidarea brandului şi atragerea unei comunităţi de oameni îndrăzneţi, la fel ca modelele meşterite în atelierul din inima Transilvaniei, la Cluj-Napoca.

„Enzo Margi se adresează tuturor pasionaţilor de fashion care vor să iasă din tipare, pe care îi invităm să facă «A Bold Step» (Un pas îndrăzneţ - trad.) alegând produsele noastre. Din punctul de vedere al businessului, avem în vedere în special segmentul premium.“ O pereche de încălţăminte ajunge să coste în medie 500-550 de lei.

Timp de mai bine de zece ani, fabrica din spatele Enzo Margi a produs tot ce înseamnă feţe pentru modelele de încălţăminte ale partenerilor precum Prada şi Alexander McQueen, asigurând resursele umane şi materiale pentru producţie, designul şi materia primă fiind puse la dispoziţie de clienţi.

Când producţiei lohn i-a luat locul ideea unui brand propriu, Andrei Mărginean nu a ales la întâmplare numele. Enzo este un prenume italienesc de origine germanică (Heinz), care înseamnă „solid, puternic“. Originea italienească a numelui este un tribut adus celor de la care el şi familia lui au învăţat tainele acestei profesii. Margi este prescurtarea numelui de familie - Mărginean - şi reflectă pasiunea întregii familii pentru pantofi, transformată deja în tradiţie.

„Aşadar, Enzo Margi este un brand românesc, de familie, ale cărui rezonanţe italieneşti din nume reflectă garanţia calităţii, dar şi recunoştinţa faţă de cei de la care am învăţat.“

Fiecare pereche de încălţăminte îşi începe primii paşi ai existenţei în atelierul din

Cluj-Napoca şi ajunge la purtători prin magazinul online. Munca manuală se îmbină armonios cu tehnologia. Totul porneşte de la designer, care vine cu ideea colecţiei. Familia Mărginean colaborează cu designeri diferiţi şi este mereu în căutare de perspective fresh.

„Pentru producţia propriu-zisă, îmbinăm munca manuală cu beneficiile tehnologizării. Chiar şi aşa, realizarea unei singure perechi de sneakerşi durează cel puţin 90 de minute. În proces este implicată întreaga echipă de tehnicieni şi cele peste 50 de utilaje specializate din atelier.“

Paşii sunt destul de standardizaţi în acest domeniu. Feţele pantofilor sunt mai întâi croite după matriţa modelului, iar în această etapă se decupează pielea, se subţiază, se egalizează şi, dacă este cazul, se şi vopseşte. Apoi, feţele sunt cusute şi tălpuite. Ultima etapă, finisarea, este realizată exclusiv manual.

„În această fază, ne asigurăm că urmele de tăiere a pielii sunt vopsite şi testăm calitatea cusăturilor şi a tălpuirii.“

Furnizorii Enzo Margi sunt firme din România care importă materia primă, adică pielea naturală, din Italia. Volumul necesar este momentan redus şi nu justifică importul direct de la producător.

Producţia a fost o activitate cu multe provocări în ultimul an şi jumătate pentru atelierul de la Cluj-Napoca, care, la fel ca alte afaceri, a întâmpinat dificultăţi la început de pandemie. În martie, aprilie şi mai 2020, producţia a fost oprită complet, iar în următoarele două luni fabrica a funcţionat doar la jumătate din capacitate.

„Din păcate, nu au lipsit nici deciziile grele. Ca să ne menţinem pe linia de plutire, am fost nevoiţi să renunţăm la nouă persoane din echipă, ceea ce în cazul nostru înseamnă o reducere cu 15% a resurselor umane.“ Echipa a ajuns la 51 de angajaţi.

În schimb, pandemia a fost şi un prilej de reevaluare a priori­tăţilor. Andrei Mărginean a profitat de diminuarea volumului de business şi şi-a concentrat atenţia pe dezvoltarea brandului propriu, pe care l-a lansat în plin context pandemic. „De fapt, am pornit cu un studiu pe piaţa de fashion chiar când a început totul, în martie-apri­lie 2020. Acest lucru ne-a ajutat mult să înţelegem unde se în­dreaptă totul, în timp ce se întâmpla. Chiar dacă lucrurile nu arătau bine, am îndrăznit să pornim pe acest drum. A fost o decizie oportună, având în vedere că am lansat deja prima colecţie Enzo Margi.“

Pentru businessul cu încălţă­minte, anul 2020 a adus o scădere a cifrei de afaceri cu 30% comparativ cu anul anterior, până la 3,3 milioane de lei.

Acum, paşii Enzo Margi se îndreaptă către dezvoltare şi către întipărirea brandului în obiceiurile vestimentare ale curajoşilor. Indi­ferent cât de departe va ajunge însă, Andrei Mărginean spune că nu va uita de unde a plecat, adică de la meşteşugul învăţat şi transmis din generaţie în generaţie.