Style

De ce a lăsat o antreprenoare lumea turismului pentru a lansa un business de articole vestimentare şi textile pentru casă, toate lucrate din ţesătură de in?

12 iul 2022 221 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Timp de două decenii, Andrada Crânguş a lucrat în industria turismului şi a ospitalităţii, promovând România în rândul străinilor şi al românilor deopotrivă. În 2020, în aprilie, în plin lockdown, ea a păşit pe un drum total diferit, cel al antreprenoriatului, într-un domeniu nou – moda. Alături de soţul ei, Jan Hopman, Andrada a creat acum aproape doi ani INLIN, un business conturat în jurul a două tipuri de articole – vestimentare şi textile pentru casă, toate lucrate din ţesătură de in.

„INLIN este una dintre poveştile născute la început de pandemie, chiar în aprilie 2020. Fondatorii suntem eu - Andrada Crânguş - şi Jan Hopman, parteneri de viaţă şi de business“, povesteşte ea. Andrada este fost om de marketing şi comunicare în turism, în timp ce Jan este om de cifre. Ambii sunt însă pasionaţi de estetic, de natural şi iubitori de România, aşa că INLIN a apărut natural.

„La final de 2019, eu am ieşit din industria ospitalităţii, după 20 de ani în care m-am ocupat în principal de promovarea României în rândul românilor şi al turiştilor străini.“

Pentru că această promovare a însemnat, în ultimii ani, mai degrabă promovarea de branduri locale actuale, ea şi-a dorit să construiască la rândul ei un asemenea nume.

„Am fost cucerită de efervescenţa, de prospeţimea şi de creativitatea celor pe care i-am întâlnit în această postură.“

Mai departe, ea a ales inul pentru a dezvolta un prim proiect antreprenorial propriu. A fost o alegere surprinzătoare, dar nu şi întâmplătoare. „Este ţesătura care mă fascina de ceva vreme, ca istoric, ca relaţie cu natura şi, nu în ultimul rând, ca relaţie cu simţurile şi cu pielea mea. Aşa că am hotărât să lucrăm cu in.“

Astăzi, partea de creaţie şi pe tot ce este vizibil la INLIN reprezintă munca Andradei, fiind un fel de one woman show, după cum spune chiar ea. „Nu avem studii de specialitate (design, croitorie, construcţie de tipare) şi nici nu cred că este vital ca într-un business să ştii să faci tu cu mâinile tale articolul pe care îl propui publicului“.

Sunt mult prea multe rotiţe într-un mecanism de business, iar designul şi producţia sunt doar două dintre acestea. Importante, e drept.

„La un moment dat, am început un curs de croitorie şi tipare, interesată fiind de matematica articolelor vestimentare, însă l-am abandonat pe parcurs, înţelegând că este mult mai important să ştii cum să îţi alegi partenerii de business şi ce să le ceri, nu să înveţi tu, la nivel de excelenţă, fiecare componentă a afacerii.“

Businessul INLIN a suferit ajustări pe parcurs, faţă de planul iniţial, având în vedere că s-a născut în pandemie, dar nu doar din acest motiv – ci şi pentru că afacerile sunt vii, ele au o dinamică anume şi în raport cu piaţa, şi cu consumatorul, cu obiceiurile de consum.

„Au fost însă ajustări care au venit natural (şi nedureros), ajustări care s-au dovedit a fi decizii bune de business.“

Spre exemplu, de curând, fondatorii au adăugat în portofoliu şi articole născute din colaborări cu branduri româneşti complementare ca specific. „Vorbim aici în special de zona de dining.“ Este vorba despre articole ceramice, piese din lemn sau produse gourmet.

Faptul că publicul a primit bine aceste colaborări i-a încurajat pe antreprenori să aibă în vedere extinderea INLIN, cu INLIN GARAGE, un showroom şi un punct de contact cu clienţii, un loc din sfera de concept store.

„E un concept store care e gândit să aibă pe rafturi produse INLIN plus branduri româneşti şi articole rezultate din colaborările noastre cu acestea, dar şi câteva mărci străine care ne plac, care sunt utile şi estetice.“ Este totodată un spaţiu menit să aducă inspiraţie şi să poată găzdui evenimente cu şi despre in.

Astfel, piesele INLIN se găsesc astăzi în shopul online propriu, precum şi în showroomul din Bucureşti, alături de câteva magazine care promovează şi vând branduri româneşti, aşa cum sunt AlbAlb şi The Room Showroom.

Produsele ce poartă brandul se împart în două categorii: articole vestimentare şi textile pentru casă, toate lucrate din ţesătură de in.

„Toate piesele au linii simple, austere, însă pe parcurs mai primesc un mic twist. Într-un fel, articolele noastre se află la intersecţia dintre două culturi: cea minimalistă, din care vine Jan, şi cea balcanică, din care provin eu.“

Andrada spune că amândoi iubesc minimalismul, dar le place totodată să îi dea culoare, să îi dea aromă şi să îi confere detalii. De exemplu, în zona de dining, le place ca masa să fie decorată în culori neutre sau în alb şi negru, dar îi mai aruncă şervetului din in o broderie botanică sau o inimă.

„Utilizăm in de diverse texturi şi densităţi, in alb, negru sau în culori neutre, naturale. Ne plac şi tonurile cu energie, cu tonus.“

Cromatic, pe cei doi antreprenori îi inspiră tot ce găsesc în natură în fiecare sezon. Ba mai mult, şi imprimeurile poartă această amprentă, fiind vorba de printuri botanice sau florale.

„Ca o particularitate, facem şi broderii discrete pe articolele pentru casă. Brodăm inimi, căci avem o pasiune pentru ele şi au avantajul că sunt atemporale, brodăm brăduţi de Crăciun, iar cel mai recent am optat pentru broderia botanică, în variantele cu o floare sau cu trei.“

Piesele INLIN sunt realizate în serii mici. Sunt şi cazuri în care unele articole sunt făcute la comandă, e vorba de modele din portofoliu, dar în alte culori sau cu un imprimeu anume. Poate fi şi o ajustare de lungime sau o intervenţie minimă pe articol. Timpul de execuţie şi livrare variază de la câteva zile la 15 zile lucrătoare.

Pentru producţie, antreprenorii au colaborări cu două ateliere din Bucureşti – unul pentru articolele de dining şi living precum traverse, şervete, feţe de masă, feţe de pernă sau cuverturi – şi cu celălalt pentru piese vestimentare, de la prototipare şi realizare de tipare la gradare şi producţie în serie mică.

Creaţia le aparţine fondatorilor, care spun că se joacă cu linii relativ clasice, curate, care pot fi executate pe in. „Le mai adăugăm mici detalii sau tuşe actuale.“

Pe viitor vor să lucreze cu un designer, dar până acolo mai au de parcurs câteva etape.

„Nu lucrăm cu colecţii şi nu scoatem modele noi pe bandă rulantă, deşi este foarte atractiv pentru publicul mare să ai mereu ceva nou în portofoliu.“

Preferă ca publicul să lege relaţii pe termen lung cu un articol, nu să se simtă alergat pentru a lua rapid o decizie de cumpărare.

„Mai mult decât atât, ambalajele pe care le folosim sunt simple, nu investim în mod deliberat în packaging (deşi este un instrument minunat de marketing).“ Un astfel de demers ar însemna un consum mai mare de resurse şi o creştere de preţ, care nu are legătură cu produsul, ci cu experienţa de shopping în sine. „Noi ne dorim ca în centrul experienţei să rămână inul.“ De altfel, acesta este unul dintre cele două crezuri ale INLIN - producţia în serii mici şi stocurile limitate. Brandul ce se poziţionează în zona de slow fashion şi upcycling mai are un crez – inHERITAGE.

„Astfel, macrameurile bunicii, uitate prin mansarde şi sertare, sunt readuse la viaţă.“ Vechi piese mai mici sau mai mari de macrame sunt integrate cu grijă în articole din in din colecţiile inHOME şi inBODY.

„inHERITAGE este o conexiune a trecutului cu viitorul, realizată într-un limbaj actual. Este păcat să nu le vorbim oamenilor şi despre moda circulară şi despre upcycling, dacă tot am ales să lucrăm cu in, o ţesătură prietenoasă cu natura.“

Andrada spune că pentru a produce materialul necesar confecţionării unei cămăşi, adică aproximativ 1,5 m, se folosesc 6,5 litri de apă în cazul inului şi aproximativ 2.700 de litri în cazul bumbacului.

„Inul este un material rezistent în timp, de aceea hainele pot avea viaţă lungă, cu condiţia să nu ne plictisim de ele.“

Creaţiile INLIN sunt realizate în proporţie de 98% din in. Diferenţa este reprezentată de o ţesătură de in cu bumbac, din care sunt realizate prosoapele de plajă.

„Am tot testat şi o minunăţie de in cu mătase, care se va tranforma la un moment dat în articole INLIN.“

Primele produse din portofoliul brandului au fost un top din in alb cu o inserţie de macrame şi rochia April în varianta din in roşu. Au urmat textilele pentru casă, în special cele dedicate zonei de dining.

„Cel mai recent intrat în portofoliul nostru este serviciul de table styling, dezvoltat împreună cu Atelier Foliage, sub numele de Table Stories.“ Este un serviciu de dichisire a mesei, fie ea masa de acasă, pregătită pentru o cină, fie una destinată unui eveniment de dimensiuni mai mari. „Cei care aleg să cumpere şi să poarte produsele INLIN sunt, în general, cei care cunosc bine ţesătura de in, o apreciază pentru beneficii şi nu au nicio problemă cu faptul că face cute, dimpotrivă, iubesc această imperfecţiune.“ În acelaşi timp, clienţii sunt persoane care aleg conştient să cumpere şi să susţină branduri locale, înţelegând diferenţa dintre procesele care stau în spatele fabricării şi comercializării unui articol cu design şi producţie locale şi ale unuia similar, semnat de un brand mass-market, conchide Andrada.

 

Andrada Crânguş, cofondatoarea INLIN: „Cei care aleg să cumpere şi să poarte produsele INLIN sunt, în general, cei care cunosc bine ţesătura de in, o apreciază pentru beneficii şi nu au nicio problemă cu faptul că face cute, dimpotrivă, iubesc această imperfecţiune.

 

Foto: Ana Georgescu

Modele: Cristina Gagiu şi Nicoleta Ababei

Table set-up-urile: sunt concepute împreună cu Petra David de la Atelier Foliage, care este şi partenerul INLIN pe flori şi table styling