Style

Care este povestea Matca, unul dintre primele ateliere de parfumuri botanice din România: Nimic nu poate fi făcut pe repede înainte

09 dec 2020 294 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Pentru a obţine 5 mililitri de absolut de trandafir sunt necesare circa 10.000 de flori, culese manual, înainte de răsăritul soarelui. Atât de migăloasă este „matematica“ unui parfum botanic. Din fericire, pentru toţi cei care caută altceva, există o categorie de exploratori care s-au rupt de parfumeria de masă pentru a oferi experienţe de nişă. Sebastian Ţiplea şi Georgiana Ştefănoaei, oamenii din spatele atelierului Matca, sunt un astfel de exemplu.

„Cu mulţi ani în urmă, odată cu adoptarea unui mod de viaţă mai sănătos, atât în privinţa alimentaţiei, cât şi pe partea de îngrijire şi beauty, am conştientizat cât de nocive pot fi unele produse cosmetice, mai ales dacă acestea sunt aplicate şi absorbite de organismul nostru, cum e cazul parfumului sau cremelor“, spune Georgiana Ştefănoaei, care alături de Sebastian Ţiplea formează un cuplu atât în viaţa de zi cu zi, cât şi în business.

Astfel, după o perioadă de „abstinenţă“ olfactivă, timp în care cei doi au căutat fel şi fel de alternaive sănătoase, Georgiana şi Sebastian au pornit pe propriul drum, obiectivul fiind de a găsi acel parfum potrivit pentru ei.

„Aşa am intrat în fascinanta lume a parfumurilor şi a producerii lor.“

Înainte de a face acest pas, Sebastian acumulase deja un background în arte vizuale, publicitate şi branding, iar Georgiana lucrase în comunicare şi digital marketing.

„Amândoi avem în comun pasiunea pentru aromele naturii, pentru lucruri frumoase, simple şi de calitate, iubirea faţă de natură şi angajamentul faţă de un lifestyle sănătos.“

Schimbarea de carieră nu a fost deloc uşoară, parfumeria de nişă dovedindu-se a fi o lecţie care se învaţă în ani de zile.

„Am avut multe încercări şi eşecuri, trecând de la frustrarea şi ambiţia începătorului, la încerederea obţinută prin multă muncă, informare continuă şi multă inspiraţie de moment.“

Cei doi mai spun că, pentru a asimila tot „know-how-ul“ necesar creării parfumurilor, au urmat o şcoală de parfumerie cu un trainer din Marea Britanie care avea o exerienţă de trei decenii în domeniu.

„Odată cu încrederea dobândită a apărut şi ideea brandului Matca, business creat în 2019, dar disponibil publicului larg din septembrie 2020.“

Georgiana spune că au ales cuvântul Matca pentru că acesta duce cu gândul la origine, la izvor, adică la acea revenire către esenţele naturale care au stat la baza parfumurilor de secole.

Activitatea Matca se desfăşoară azi în atelierul celor doi din Sibiu, loc de experimente aromate care deocamdată rămâne închis publicului. „Odată ce situaţia actuală se va regla şi brandul va creşte, vom opta pentru un spaţiu unde ne vom putea conecta cu toţii doritorii de experienţe olfactive“, mai spune antreprenoarea.

Matca este un laborator aparte, ceea ce rezultă din încercările celor doi fiind parfumuri botanice, adică sunt realizate numai din ingrediente de origine vegetală.

„Nu folosim materiale sintetice sau materiale de origine animală cum ar fi moscul, ambergris (ambra gri), civet (substanţă secretată de un mamifer mic, zibeta - n. red.), castoreum (secretat de castori - n. red.) din motive ce ţin de etică. Credem că natura ne oferă cele mai frumoase esenţe ce vin la pachet cu efecte benefice asupra psihicului şi fizicului nostru.“

Moscul, de exemplu, este secretat de cerbii moscaţi, animal găsit în pădurile din India, Tibet sau China, fiind unul dintre cele mai căutate ingrediente din industria parfumeriei. Utilizarea la scară mare a moscului a ameninţat însă întreaga specie, folosirea ingredientului de origine animală fiind acum interzisă. Ambra gri este secretată de o specie de balene. Şi în acest caz limitarea vânătorii de astfel de balene a dus la o explozie a preţului pentru ambra gri, industria parfumurilor folosind acum pe scară largă materiale artificiale.

Mai departe, parfumurile botanice, faţă de cele de masă, au o personalitate cu totul aparte şi o complexitate care derivă tocmai din particularităţile ingredientelor naturale.

„Un singur ingredient natural este compus din sute sau mii de molecule, pe când un ingredient sintetic are o structură moleculară foarte simplă şi liniară. Parfumurile naturale ne scot dintr-o amorţeală a percepţiei pe care o avem faţă de mirosuri.“

Procesul de realizare a unui parfum botanic poate dura de la câteva luni, până la un an şi ceva pentru că formulele au nevoie de mult timp pentru a se aşeza.

„Nimic nu poate fi făcut pe repede înainte“, mai spune Georgiana. Parfurile Matca sunt realizate în atelierul din Sibiu, în serii mici, atent controlate, „nasul“ fiind chiar antreprenoarea.

Din portofoliul Matca, azi fac parte patru arome.

Lurra se prezintă ca un parfum versatil care combină prospeţimea notelor de citrice, eleganţa infuzată de neroli (ulei esenţial produs de florile de portocală amară - n.red.) cu vetiverul (plantă) sofisticat din Madagascar, numit şi „Uleiul Calmului“ (Oil of Tranquility). Cu note de top de grapefruit, un mijloc de neroli şi scorţişoară şi o bază de cedru (conifer - n. red.), tămâie şi vetiver, Lurra este un parfum la linia de demarcaţie, cât va mai exista şi ea, între masculin şi feminin.

Oakmoss Tabac este un parfum ce se deschide cu note bogate şi intense de muşchi de copac şi se aşează cu note mai calde, lemnoase şi balsamice pe măsură ce aroma se dezvăluie treptat pe piele. Potrivit site-ului Matca, notele de top sunt bergamotă şi cedru, mijlocul este de iasomie şi trandafir de Damasc, iar baza este formată din opoponax (răşina secretată de un copac - n. red.), santal, licheni sau tabac.

Pianista, cel de-al treilea parfum, vine cu verbena (plantă medicinală - n.red.) şi bergamota, ca note de top, cele de mijloc fiind de ylang-ylang, iasomie şi trandafir. La final, rămân santalul, mirul, lichenii şi vetiverul. Parfumul care încheie portofoliul olfactiv actual al Matca este Smoked Sunday, o esenţă care explodează cu note de mandarină verde, urmate de trandafir şi ylang-ylang pentru ca la final să se aşeze pe arome de santal, patchouli, gudron de ienupăr şi lemn de cedru.

„Ingredientele naturale sunt adunate de peste tot din lume, din surse de încredere şi de obicei achiziţionăm acelaşi ingredient natural de la mai mulţi furnizori până ne decidem asupra aceluia care redă cel mai bine aşteptările noastre.“

Parfumurile botanice sunt foarte concentrate, dar nu la fel de puternice ca aromele sintetice, care durează uneori zile întregi. Persistenţa unei arome depinde şi de pielea celui care o poartă, dar şi de volatilitatea ingredientelor naturale. În linii mari, aplicarea de două ori pe zi a unui parfum botanic ar trebui să acopere olfactiv cele 24 de ore. 

„Azi, credem că este un privilegiu şi un lux să simţim esenţa trandafirului, a iasomiei sau a lemnului de santal. Pentru a obţine 5 mililitri de absolut de trandafir trebuie culeşi în jur de 10.000 de trandafri. Aceştia trebuie culeşi de mână, înainte de răsărit şi apoi începe tot procesul de extracţie“, mai spun cei doi.

Antreprenorii precizează că investiţia în Matca a fost şi ea tare migăloasă, la fel ca iniţierea lor în tainele parfumeriei, dincolo de partea financiară, timpul fiind poate cea mai preţioasă „esenţă“ pusă în acest proiect.

„Momentan suntem o echipă de doi, cu responsabilităţi şi competenţe multiple, dar privim spre un viitor în care o să ne lărgim echipa să acomodăm nevoile unui brand în creştere. Matca este primul nostru proiect olfactiv, proiect în care punem mult suflet şi pe care dorim să-l ajutăm să crească organic şi frumos.“

Deşi un business de nişă, publicul doritor de senzaţii olfactive diferite este tot mai generos, mai ales acum, o perioadă atât de săracă în experienţe frumoase.

„Spre surprinderea şi bucuria noastră, am dat de un public educat, cunoscător, cu aşteptări ridicate, mai ales în rândul bărbaţilor. În general, cred că oamenii s-au săturat de ceea ce le oferă parfumurile de masă şi se orientează către branduri de nişă pentru a-şi satisfice nevoia de «altceva».“

Iar acest lucru se simte tot mai bine prin prezenţa buticurilor online sau a magazinelor care găzduiesc branduri de nişă, afaceri care recompensează pofta de „altfel“ a celor care îndrăznesc să provoace relaţia cu parfumul. Exploratori şi unii, şi alţii.