Gastronomie

Cum vor doi tineri antreprenori să schimbe faţa gastronomiei româneşti cu experienţe de lux pentru clienţii cu papile gustative fine? Sub brandul Amuse Bouche, ei organizează călătorii gastronomice pe plaiuri mioritice, dar şi peste graniţă

24 mar 2022 325 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Amuse-bouche este un termen care nu mai are nevoie de vreo explicaţie în rândul pasionaţilor de gastronomie, dar nu numai. Nici proiectul local din domeniul gastronomiei fine Amuse Bouche nu are nevoie de prezentări în rândul celor care caută experienţe de lux pe plaiuri mioritice, dar şi peste graniţă. Pentru cei care încă nu ştiu despre ce este vorba, dar care îşi pun gastronomia şi călătoriile premium pe lista de pasiuni, această poveste este un must-read. De fapt, acest interviu vine cu noutăţi delicioase (cum altfel?!) şi pentru aceia care au idee despre ce fac Ruxandra şi Gabriel Gavrilescu sau care au luat parte deja la evenimentele şi la povestea lor.

„Amuse Bouche este rezultatul pasiunii noastre culinare, suprapusă unui background în comunicare. Ne doream de mult timp să creăm un proiect nişat de conţinut pentru segmentul superpremium“, spun cei doi fondatori. Astfel, au pornit la drum cu un site, pentru ca zona de experienţe fine dining şi călătorii culinare să vină apoi ca o continuare naturală.

Uitându-se în urmă, Gabriel şi Ruxandra spun că declicul s-a produs în 2013, odată cu vizita în primul restaurant inclus în ghidul Michelin. „După aproximativ un an, am început oficial proiectul Amuse Bouche. La momentul acela aveam amândoi alte joburi.“

Între timp, au călătorit în jurul lumii – din Melbourne în Singapore şi din Jamtland în San Sebastian – în căutarea celor mai interesante adrese gastronomice ale lumii. Şi le-au găsit!

„În 2017 am fost incluşi în familia extinsă The World’s 50 Best Restaurants (unul dintre cele mai importante clasamente anuale din domeniu, un echivalent al premiilor Oscar în gastronomie – n. red.), în echipa lor de tastehunters. Devenind ambasadori ai celui mai relevant top din industria gastronomiei mondiale, universul nostru s-a extins.“

Astfel, Ruxandra şi Gabriel au început să aibă acces „în culise“ şi să aibă un sprijin valoros în înţelegerea în profunzime a filozofiei restaurantelor, a oamenilor şi a poveştilor din spatele lor. Apoi, în 2018 ei înşişi au început să organizeze evenimente gastronomice pe diferite formate.

Astăzi, Amuse Bouche cuprinde o platformă de conţinut, dar şi o componentă de evenimente super premium şi proiecte ce au gastronomia ca nucleu. Spre exemplu, din 2021 în portofoliul Amuse Bouche există şi Asociaţia Gastronom, un ONG dedicat dezvoltării de proiecte de educaţie gastronomică. Fondatorii au început o campanie împotriva risipei alimentare şi urmează multe alte proiecte.

„Amuse Bouche a crescut odată cu noi şi cu dezvoltarea gastronomiei locale. Proiectul a împlinit de curând şapte ani, însă considerăm că suntem încă la început de drum, avem mult mai mult de oferit.“

Când vine vorba de viitor, cei doi fondatori preferă să nu se avânte în a oferi detalii, pe de-o parte pentru că nu există încă o planificare exactă, iar pe de alta pentru că ultimii doi ani au fost marcaţi de incertitudine şi schimbări bruşte, aşa că au învăţat să se adapteze şi să contureze lucrurile pe parcurs.

„Cu siguranţă, partea de evenimente se va diversifica în perioada următoare. Iar în ceea ce priveşte un restaurant propriu, este într-adevăr o dorinţă de-a noastră pe care ne vom strădui să o materializăm.“

Gastronomia locală a crescut frumos în ultimii ani, odată cu apariţia unei noi generaţii de chefi cu abordare modernă, spun Ruxandra şi Gabriel. „Vorbim probabil de 10-15 astfel de «motoare ale schimbării».“

Însă pandemia a adus cu ea o stagnare a acestui segment. În ultimele luni, restaurantele par să se fi aşezat în matca unui nou „normal“ şi „ne aşteptăm ca industria gastronomică să revină pe un trend crescător.“

Momentan, deşi există multă efervescenţă în domeniu, cu precădere în anii de dinainte de 2019, dar şi după, România nu are încă niciun restaurant cu stele Michelin. De ce?

„Varianta simplă de răspuns ar fi pentru că nu există ghidul Michelin în România. Există un cost aferent acestor «stele» pe care ţările în care ghidul s-a extins au fost dispuse să îl plătească.“

Cu toate acestea, fondatorii Amuse Bouche speră ca acest lucru să nu se întâmple curând în România. Ei spun că avem nevoie de mai multe restaurante bune, cu un nivel cât mai ridicat al experienţei.

„Suntem încă într-o etapă în care ar trebui să ne concentrăm asupra muncii, asupra efortului, şi abia apoi să ne gândim la premii şi recunoaştere.“

Tocmai pentru a promova această scenă gastronomică locală în plină creştere şi pentru a contribui la consolidarea ei, Ruxandra şi Gabriel organizează în România weekenduri gastronomice inspirate din propriile lor călătorii. Ele implică o componentă gastronomică puternică, dar şi descoperirea unor oameni şi a unor locuri noi, cu specificitatea lor.

Totul a început în 2018 cu două evenimente de test spre finalul anului, la Atra Doftana şi la Valea Verde.

„Dorinţa comunităţii de a ni se alătura în astfel de experienţe, dar şi reacţia oaspeţilor prezenţi ne-au motivat să continuăm. Acum organizăm 6-8 astfel de evenimente pe an, din aprilie până în noiembrie.“

Fiecare eveniment are specificul lui, în funcţie de loc, regiune, gazde, număr de invitaţi, produse locale disponibile şi activităţi. Dar există un tipar la care organizatorii se raportează.

Evenimentul începe cu cina de vineri care are, în general, o abordare relaxată şi o amprentă locală. E vorba despre maximum opt preparate, organizate pe platouri şi farfurii to-share, plus o selecţie de vinuri româneşti făcută chiar de organizatori. Chef-ii invitaţi şi echipa bucătăriei gazdă lucrează împreună la conturarea unui context în care specificul zonei să strălucească. Destinaţiile care au propriul chef sau o direcţie gastronomică pronunţată se ocupă aproape integral de cina de întâmpinare. Este cazul în Delta Dunării la Limanul Resort, unde găteşte Tatiana Vlas sau la Casele de Oaspeţi de la Cincşor, unde Adrian Boscu se ocupă de direcţia culinară.

„Abordarea continuă şi la micul dejun de sâmbătă, un adevărat festin pentru oaspeţi. În timpul zilei de sâmbătă organizăm activităţi alături de gazde şi de partenerii noştri.“

La Zabola, de exemplu, au avut loc de-a lungul timpului ateliere de kurtos kalacs, dar şi degustări speciale de şampanie, single malt sau coniac. Nu a lipsit nici o sesiune de cocktailuri construite folosind plante aromatice locale.

„Prânzul de sâmbătă este tradiţional, de la borş de peşte pe pirostrii în Deltă şi ciorbă de coaste cu zer în Oltenia până la papricas şi gulaş în Transilvania.“ Urmează cina de sâmbătă, care este punctul culminant al evenimentului. E vorba de fine dining, cu un meniu de degustare cu 8-10 preparate însoţite de vinuri asociate.

„Sunt cele mai bune vinuri autohtone, curatoriate de noi, dar şi unele surprize din afara ţării, etichete descoperite de noi în călătorii. Iar duminica, după un nou mic dejun copios, ne luăm rămas bun de la oaspeţi.“ Până data viitoare.

Dar cine sunt oaspeţii?

„Noi le spunem «cei mai interesanţi oameni din România».“ Sunt persoane care apreciază gastronomia şi care au deja în portofoliu experienţe multiple în afara ţării. Domeniile acestora de activitate sunt dintre cele mai diverse, de la antreprenori din diferite sectoare la proprietari de business-uri în HorReCa, avocaţi, doctori, specialişti în finanţe sau executivi din top management din multinaţionale. Segmentul dominant de vârstă este 35-50 de ani, dar lucrurile pot varia în funcţie de loc şi de perioada evenimentului.

Preţul pentru un weekend gastronomic ce poartă semnătura Amuse Bouche începe de la 500 de euro de persoană şi poate creşte în funcţie de destinaţie. Pachetul include cazare, toate mesele, wine pairing, activităţi şi alte surprize, care sunt dezvăluite la faţa locului. La un eveniment participă între 20 şi 40 de oameni, acesta fiind maximul pentru a păstra nivelul experienţei.

„Aceste evenimente se remarcă prin calitate şi autenticitate. Pe scurt, avem grijă de absolut toate detaliile experienţei în profunzime.“

Meniul este conturat de cei mai buni chefi din România special pentru eveniment, ingredientele sunt de cea mai bună calitate, vinurile sunt selecţionate şi asociate de organizatori fără compromisuri. Tot ei completează staff-ul cu oameni de încredere, dar organizează şi degustări cu băuturi speciale.

„Ceea ce se întâmplă efectiv la evenimente este mult peste ceea ce dezvăluim în social media. Nu există ceva similar. Sunt locuri care au experimentat cine colaborative între chefi, însă ce facem noi este complet altceva.“

Este greu să pui cap la cap toate piesele din puzzle şi, cel mai important, să ai audienţa potrivită. Este ceva ce se construieşte cu răbdare, peste ani, spun Gabriel şi Ruxandra Gavrilescu.

„Cinele colaborative sunt populare peste tot în lume de câţiva ani, însă nu am văzut acest format de weekend gastronomic. Credem că e ceva al nostru, local.“

Încă de la început, din 2014, unul dintre pilonii principali de conţinut ai amusebouche.ro a fost dedicat destinaţiilor autentice din România. Astfel, primele desti­naţii pentru evenimente au fost alese în baza explorărilor de până atunci ale fondatorilor. Ulterior au extins portofoliul.

„Este în continuare o misiune dificilă să găsim locurile potrivite pentru că lista noastră de criterii este destul de cuprinzătoare. Pornim de la nivelul de utilare a bucătăriei sau de la numărul de camere disponibile şi mergem până la design sau deschiderea proprietarilor.“ Până acum, weekendurile gastronomice au avut drept destinaţii diferite locuri din România. Anul acesta a venit cu o noutate – primele incursiuni în afara graniţei.

„Experienţele în afara ţării pe care le conturăm sunt adevărate vacanţe gastronomice. Vrem să dezvăluim prietenilor Amuse Bouche cel mai radical nivel al unei experienţe culinare de care pot avea parte.“ E vorba despre cele mai bune restaurante din lume, despre cei mai buni chefi, despre secrete locale, totul curatoriat în detaliu.

„Vorbim de genul de vacanţe de care am avut noi parte în ultimii ani.“ Prima destinaţie este Ţara Bascilor. Ruxandra şi Gabriel spun că este locul lor de suflet în Europa şi totodată una dintre cele mai interesante destinaţii gastronomice ale continentului.

Este vorba despre o săptă­mână întreagă de experienţe selectate de ei: de la stele Michelin şi cele mai bune restaurante din lume până la street food.

„Totul este gândit de noi, cu ajutorul unor parteneri locali, pentru un grup de maximum 12 persoane. Vom avea şi un guest chef din România cu noi, pe Alex Petricean.“ Iar la finalul vacanţei, oaspeţii vor avea parte de o cină colaborativă între Alex Petricean şi Paulo Airaudo (de la restaurantul Amelia, cu 2 stele Michelin) în San Sebastian.

„În lumea gastronomiei, relaţiile construite în timp sunt esenţiale. Sunt mai importante decât resursele financiare. Acesta este unul dintre motivele pentru care ne-am îndrăgostit de gastronomie, calitatea umană este pe primul loc.“

Fondatorii de la Amuse Bouche spun că sunt apropiaţi de chefii de la noi, dar şi de nume celebre incluse de câţiva ani în World’s 50 Best Restaurants.

Dar asta nu înseamnă că este uşor să îi aducă în proiect. E nevoie de multe resurse, de alinierea planetelor la nivel de timing, dar şi de branduri care să se implice în acest proces.

„Obiectivul nostru a fost şi a rămas dezvoltarea gastronomiei în România şi creşterea vizibilităţii pe plan internaţional. Aceste evenimente ajută mult.“

Mai exact, ele oferă o experienţă pentru consumatorii din România şi pentru chefi, dar şi expunere internaţională.

Evenimentul din Ţara Bascilor este doar primul de acest fel. „Vor urma şi altele.“ Formatul va fi însă diferit, adaptat fiecărei destinaţii în parte.

„Le alegem în funcţie de preferinţele noastre şi de experienţele extraordinare pe care le putem crea.“ Istanbul, Paris, Stockholm, Barcelona, Lisabona ar putea fi următoarele pe listă.

Rămâne de văzut ce va urma, elementul surpriză având farmecul său.