Gastronomie

Un grup ucrainean din domeniul HoReCa a lansat pe plan local barurile de vişinată - şi doar vişinată - Piana Vyshnia. Cum arată localurile? GALERIE FOTO

21 sep 2021 336 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Vişinata este o băutură pe care cei mai mulţi dintre noi o asociem cu mesele extinse în familie sau cu ocaziile speciale precum aniversări ori zile de naştere ale părinţilor, bunicilor sau ale altor rude mai mult sau mai puţin apropiate. Este o băutură pregătită în casă de generaţii şigeneraţii, pe care o savurăm cel mai des... acasă. Un grup ucrainean din domeniul HoReCa vrea să schimbe aceste cutume lansând pe plan local barurile de vişinată - şi doar vişinată - Piana Vyshnia.

„Piana Vyshnia provine din fosta provincie austriacă Galicia, unde este amplasat actualul oraş Lvov din Ucraina. Este un brand de vişinată care a apărut în 2015 în Lvov şi care momentan este prezent în cinci ţări - inclusiv România - cu peste 30 de localuri“, spune Doina Petrache, manager de dezvoltare pentru Piana Vyshnia în România.

Ea gestionează acest proiect încă de la început, de când a fost iniţiat procesul de lansare a brandului pe plan local. Între timp s-au deschis două localuri Piana Vyshnia, unul în Braşov şi un altul în Bucureşti. „Primul bar a fost deschis în România în mai 2021, pe strada Covaci la numărul 3, în centrul vechi al Bucureştiului.“ Pe 1 iulie 2021 Piana Vyshnia şi-a deschis uşile şi pe Strada Repu­blicii, numărul 6, în centrul istoric al Braşovului.

„Piana Vyshnia este un proiect foarte popular în rândul turiştilor, care deja cunoscându-l din alte ţări sunt încântaţi să îl regăsească în România.“

Acesta este motivul pentru care ambele locaţii au fost alese strategic, barurile fiind amplasate în zonele unde merg vizitatorii străini.

„Braşovul, fiind unul dintre cele mai vizitate oraşe din ţară, a fost ales să aibă prioritate când vine vorba de ordinea de deschidere a proiectelor Piana Vyshnia în România.“

Planul de dezvoltare în România vizează mai multe centre urbane din ţară, momentan fiind în lucru alte trei unităţi, pe lângă cele două deja deschise. Prima etapă cuprinde astfel cinci localuri menite să îi convingă şi pe români, nu doar pe străini, să redescopere gustul vişinatei de altădată, totul într-o nouă interpretare, spune Doina Petrache.

„Cât de curând vor fi localuri noi în oraşe precum Cluj-Napoca şi Constanţa. Vom fi pe pârtie, dar şi la mare şi în cadrul festivalurilor.“

Piana Vyshnia este un brand creat de grupul !Fest din Ucraina în 2015, care între timp a ajuns în mai multe ţări - Polonia, Republica Moldova şi România - şi care numără în total câteva zeci de uni­tăţi, cele mai multe pe piaţa-ma­mă.

„Grupul !Fest deţine afaceri în foarte mute domenii, multe dintre ele multiplicate deja şi care sunt branduri puternice pe piaţa restaurantelor din Ucraina.“ Pe site-ul grupului apar circa 20 de concepte, de la baruri de bere la cafenele şi ciocolaterii. Multe dintre concepte mizează pe un singur produs, aşa cum Piana Vyshnia pariază pe vişinată.

Pe plan local brandul este dezvoltat în sistem de franciză de un partener al grupului ucrainean. Toată activitatea este însă coordonată direct de compania-mamă, spune directorul de dezvoltare.

„Partenerul !Fest în România are acelaşi gen de activitate şi în alte ţări.“

Când vorbim de o lansare pe o piaţă nouă, cum este România pentru brand, investiţiile sunt de ordinul sutelor de mii de euro, mai ales că produsul este unul premium, iar localurile au un design aparte, adaugă Doina Petrache. O parte din bani merge către promovare şi brand awareness.

Designul barurilor Piana Vyshnia este gândit şi pus în practică de arhitecţii şi designerii brandului, care concep şi realizează fiecare local în parte, ţinând cont de cerinţele şi de brand book-ul creionat de fondatori.

„Locul este super instagramabil, astfel încât avem oaspeţi care vin şi doar pentru poze.“

Încă de la început, conceptul a mizat pe un singur produs - vişinata - care este disponibil atât la pahar, cât şi la sticlă. Ba mai mult, această licoare este ridicată la rang de cult, toate localurile fiind decorate cu mii de sticle pline cu vişi-nată pentru a crea o atmosferă de poveste, spune executivul.

„Vişinata e diferită de cea cu care eram obişnuiţi până acum. Ea cucereşte printr-un echilibru fin între alcoolul bine dozat şi zahărul moderat, în prim-plan fiind gustul de vişine coapte.“

Toate barurile din familia Piana Vyshnia, indiferent de oraşul sau ţara unde sunt deschise, vând acelaşi produs.

„Nu putem spune că avem o anumită categorie de clienţi. Vişinată beau toţi, şi tinerii, şi turiştii, şi cuplurile, familiile ori prietenii de toate vârstele.“ Cei tineri descoperă această băutură, ceilalţi o redescoperă, dar toţi o îndrăgesc, spune Doina Petrache.

„Nu avem o categorie anume de clienţi-ţintă întrucât de fiecare dată când stabilim una, vine câte un bar nou cu un alt trend şi ne arată că, de fapt, toţi sunt clienţii noştri.“

La Piana Vyshnia nu există scaune şi nici mâncare în meniu. Toată lumea poate veni şi nu e nevoie de rezervare.

„Este un loc pentru toată lumea, ideea de bază e de a socializa. Tindem să devenim locul unde oamenii trăiesc offline, comunicând mai mult şi uitând de telefoane.“

Executivul adaugă că Piana Vyshnia este un concept perfect postpandemie - nu impune dress code-uri, nu necesită bani mulţi pentru ieşit în oraş. Un pahar de vişinată costă cât o cafea şi e chiar mai accesibil decât un pachet de ţigări.

Criza sanitară ce a debutat în 2019 i-a afectat nu doar pe oameni, ci şi businessurile. În cazul Piana Vyshnia, cel mai mult au contat restricţiile de circulaţie.

„Fiind un concept de seară, restricţiile au fost dure cu noi. De asemenea, ca număr de localuri, trebuia să ne extindem mai repede.“

Acum însă, multe dintre restricţii au fost ridicate, iar oamenii sunt mai dornici să socializeze ca oricând, fie la o cafea, un pahar de vin sau, de ce nu, unul de vişinată.