Gastronomie

Un antreprenor din Bucureşti a găsit o cale prin care să armonizeze gastronomia cu arta şi a pus bazele unui loc destinat atât gurmanzilor incurabili, cât şi iubitorilor de frumos

02 mai 2019 1998 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Şi arta, şi gastronomia au născut de-a lungul timpului pasiuni răvăşitoare, unii investind sume fabuloase în capodopere cu valoare inestimabilă, alţii căzând pradă aromelor care îngenunchează papilele gustative. Un antreprenor din Bucureşti a găsit o cale prin care să armonizeze ambele ispite şi a pus bazele unui loc destinat atât gurmanzilor incurabili, cât şi iubitorilor de artă. Aşa că cine merge la Ora Experience poate savura preparate ale bucătăriilor internaţionale, dar poate şi pleca acasă cu una – sau mai multe – din operele care i-au acompaniat festinul. De ce Ora Experience? Pentru că experienţa perfectă durează, în medie, cam cât o oră suspendată în timp, în care mâncarea face casă bună cu ambientul.

 

Ora Experience, concept deschis în zona Floreasca din Capitală, este, simultan, restaurant şi galerie de artă, cu posibilitatea de achiziţie de tablouri. În spatele conceptului stă Bogdan Cservenschi, un antreprenor care a adus în localul său până acum trei artişti – Christian D. Pope, Ilie Petre şi MDCK, cărora le vor urma şi alţii. Restaurantul-galerie a fost deschis în noiembrie 2018, după o investiţie de peste 150.000 de euro.

„De la deschidere, care a avut loc în noiembrie, şi până acum am vândut patru tablouri, preţul minim fiind de 500 de euro“, spunea în martie Bogdan Cservenschi, un om de afaceri care, în lumea din care face parte, s-ar putea numi „antreprenor în serie“, fiind proprietarul localurilor Ad Hoc şi Ză Lokal din Bucureşti, dar şi Ad Hoc de la mare, un restaurant amplasat pe plaja Kazeboo din Mamaia.

Cariera sa numără, de altfel, mai multe concepte inedite, majoritatea gravitând în jurul domeniul HoReCa, dar nu numai. Primii paşi în acest univers al ospitalităţii şi al capriciilor culinare i-a făcut chiar în anii copilăriei. Tatăl său a fost şef al staţiunii Borşa timp de 30 de ani, familia Cservenschi fiind originară din Maramureş.

„Am copilărit pe holurile hotelurilor şi pe sub mesele restaurantelor, lucru pe care îl uram când eram mic, pentru că, de multe ori, tatăl meu mă lua de la joacă tocmai ca să stau cu el.“

Hotelurile şi restaurantele i-au devenit, în timp, dragi, astfel că, în studenţie, şi-a luat un job ca picol la un club din Regie. Ironia sorţii a făcut ca, peste ani, Bogdan Cservenschi şi John Borzea – proprietarul clubului în care a lucrat în timp ce urma cursurile Facultăţii de Inginerie Aerospaţială – să fie asociaţi într-un nou proiect, Ad Hoc Kazeboo.

„La un moment dat, am avut oportunitatea de a prelua un restaurant în Bucureşti, pe bulevardul Banu Manta. O parte din colegii de facultate m-au urmat şi au venit să lucreze cu mine. Mi-am vândut maşina şi computerul şi, la 25 de ani, în 1998, de ziua mea, mi-am deschis propriul restaurant. Îmi făcusem o promisiune ca, de la 25 de ani, să nu mai lucrez pentru alţii, ci pentru mine“, îşi aminteşte Bogdan Cservenschi.

Localul, care se numea MadHouse, era situat într-o vilă în care, pe vremuri, liderul palestinian Yasser Arafat obişnuia să stea atunci când venea în România. Patru ani a funcţionat localul, apoi vila a fost retrocedată proprietarilor de drept. Dar lanţul oportunităţilor nu s-a terminat acolo pentru Bogdan Cservenschi.

Aşa a apărut clubul Cabaret din Centrul Vechi al Bucureştiului, deschis în anul 2004. Designer al localului a fost Mihai Popescu, unul dintre proprietarii de azi ai grupului Fratelli. La scurt timp, modelul Cabaret a fost replicat în zona parcului Herăstrău. Le-a urmat un club-cafenea în zona Floreasca, „acompaniat“ de un restaurant cu specific asiatic, de asemenea duplicat în zona Herăstrău. Când şi acestea s-au închis, Bogdan Cservenschi a luat o pauză. Nu de la idei, ci de la tumultul Capitalei, aşa că a plecat într-o lungă plimbare prin ţară, ocazie cu care a redescoperit bucătăria românească.

Rezultatul acestor căutări poartă numele Ad Hoc, un local cu specific culinar autohton, dar reinventat. Cu un „twist“, cum spun englezii, mai ales că din rândul pofticioşilor au făcut parte, de-a lungul timpului, şi numeroşi străini. Iniţial, Ad Hoc se afla pe Calea Victoriei, aproape de piaţa cu acelaşi nume. Ulterior, localul s-a mutat într-un spaţiu mai amplu, aproape de Ateneu, iar în locul său funcţionează astăzi Ză Lokal, restaurant sub umbrela conceptului „urban cuisine“ şi tot un brand sub semnătura lui Bogdan Cservenschi. Numele a fost ales pornind de la ideea că aceasta este pronunţia românească a englezescului „the local“, astfel că antreprenorul a reuşit să îmbine tradiţionalul cu cosmopolitul, fiind fascinat de ideea de a experimenta orice fel de mâncare.

„De altfel, şi călătoriile pe care le fac au acelaşi scop. Dacă o călătorie nu are şi o componentă de food (mâncare – n. red.), nu mă atrage. Recunosc însă că aş mânca în fiecare zi pizza, paste şi cartofi.“

Îl mai atrag şi preparatele cu maximum trei ingrediente, curios de ce combinaţii pot ieşi cu un stoc destul de limitat de resurse.

Dinspre bucătăria locală, Bogdan Cservenschi a ales să migreze din nou către lumea largă, după ce, în august 2018, l-a cunoscut pe chef Manos în una dintre peregrinările sale prin Grecia, mai exact în insula Mykonos.

„Din mâncarea lui chef Manos gustaseră, de-a lungul timpului, Angelina Jolie, Robert de Niro, modelele Victoria’s Secret“, povesteşte Bogdan Cservenschi.

Nu a durat mult până când românul l-a convins pe grec să i se alăture în noul său proiect din Bucureşti – Ora Experience, mai ales că şi soţia lui este originară din România. Restaurantul nu are un specific anume, pentru că proprietarii – Bogdan Cservenschi şi chef Manos – încearcă să plimbe clienţii prin toată lumea, din China în America de Sud şi din Japonia în Mexic. „O experienţă culinară de o oră care ajunge în mai multe locuri de pe glob prin intermediul mâncării pe care o punem în farfurie.“ În subordinea lui chef Manos, trecut şi prin bucătăria unui restaurant cu două stele Michelin din Atena, stau acum trei sous-chefi. „Am adus aici multe elemente din bucătăria grecească. Aşa se face că gătesc, de exemplu, caracatiţă cu fava grecească (plantă care creşte doar în Santorini – n. red.) sau brânză feta grecească cu kataif şi miere grecească, fistic şi ulei de trufe. Am adus de asemenea elemente din tehnica grecească în bucătărie şi moduri specifice de a găti“, spune chef Manos, care numără până acum 28 de ani de viaţă şi zece de experienţă gastronomică.

Iar mintea lui Bogdan Cservenschi mai dospeşte acum câteva idei, care să se alăture şirului de concepte pe care şi-a pus deja semnătura: bijuteriile Malvensky, pachetele de cadouri Cărţi, Dulcuri şi Flori, deserturile Dulce cu Dor. Ce urmează? Incubatorul cu Idei, un concept pe care îl ţine încă sub pecetea secretului. Pe termen lung, se gândeşte să lanseze primul lanţ de restaurante tip fast food, cu preparate româneşti.