Gastronomie

Transformarea zilei sau cum a devenit prăfuita piaţă Floreasca una dintre cele mai hot destinaţii gastronomice din Bucureşti: Zona a crescut spectaculos, e vibrantă şi un pol al experienţelor culinare

12 apr 2019 3588 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Unele dintre cele mai vechi pieţe din Bucureşti trec printr-o transformare savuroasă. În timp ce micii din Obor au ajuns în atenţia New York Times (cam târziu, după părerea noastră), prăfuita piaţă Floreasca tocmai s-a transformat în cel mai hot spot culinar al Capitalei. Astfel, de câteva luni, Bucureştiul are şi el un veritabil food hall, primul proiect de acest gen, în locul vechii pieţe Floreasca răsărind Agora, tot un fel de piaţă, dar mai altfel.

În ultimii ani, zona Floreasca a devenit unul dintre cele mai interesante poluri urbane din Bucureşti datorită con­centraţiei foarte mari de tineri care lucrează în sediile de multinaţionale din zonă, proiectelor imobiliare făcute, dar şi diversităţii de opţiuni gastronomice care au împânzit zona. Pe scurt, dacă vrei să testezi ceva cool, Floreasca pare a fi locul perfect.

Probabil, la fel a gândit şi antreprenorul Florin Bălu, cunoscut pentru că a fondat lanţul de restaurante Snack Attack, atunci când a decis transformarea pieţei Floreasca în Agora Floreasca, primul concept de food hall din România, care, potrivit celor mai recente informaţii, va cuprinde - când totul va fi gata - 15 tipuri de restaurante diferite.

Practic, aşa cum reabilitarea clădirii Universul a creat în Bucureşti un hub creativ dezvoltat pe verticală, reinventarea fostei pieţe Floreasca are şansa de a crea o nouă comunitate, de curioşi culinari, aventurieri ai gustului, care nu vor fi obligaţi să străbată lumi pentru a descoperi arome, ci maximum etaje.

Primii chiriaşi deja au venit.

„Credem că în continuare în industria noastră, de retail, experienţele vor fi cele care vor face o diferenţă semnificativă, prin transformarea continuă a spaţiului magazinelor, prin concepte noi, inedite. Aceasta este şi direcţia noastră de dezvoltare“, spun reprezentanţii Mega Image, retailerul belgian care la începutul lunii martie a deschis Maison des Chefs, primul său restaurant concept propriu, chiar în Agora Floreasca.

„Ne-am uitat cu atenţie la oportunităţile pe care le oferea proiectul Agora Floreasca, dar şi la întreaga zonă din împrejurimi şi la comunităţile locale“, completează reprezentanţii Mega Image.

Astfel, s-au lăsat convinşi în alegerea locului pentru primul lor restaurant de efervescenţa zonei pe partea de casual dining, care răspunde foarte bine unui stil de viaţă activ.

A contat mult şi faptul că primul restaurant concept şi-a găsit locul tot într-o premieră pentru piaţa locală, şi anume, conceptul modern de food-hall în jurul căruia este construit proiectul Agora.

„Practic, Maison des Chefs are locul potrivit în Agora Floreasca şi vine cu o nouă experienţă în modul de a face cumpărături şi de a lua masa, în centrul unei comunităţi care caută experienţele culinare noi.“

În contextul în care magazinele în sine se transformă în zone multifuncţionale, şi Maison des Chefs devine un proiect multiexperimental.

„Astfel, Maison des Chefs aduce sub acelaşi acoperiş atât experienţa de restaurant, prin Casual Bistro, cât şi alte trei cornere speciale: Arc Bakery, un brand recunoscut pentru panificaţia artizanală şi patiseria fină, deschis în premieră în Mega Image; Fromagerie, cu o selecţie de 135 de tipuri de brânzeturi speciale şi Wine Gallery, cu o selecţie de peste 200 de vinuri recunoscute în întreaga lume. Toate produsele din cele 4 cornere pot fi consumate atât în restaurant, cât şi achiziţionate pentru acasă.“

Printre preparatele din Casual Bistro, Mega Image menţionează tortellini cu porumb şi brânză Pecorino, trufe şi sos de mascarpone, salata fresh cu avocado, broccoli şi quinoa, ouă poşate cu sote de ciuperci champignon şi hribi, supă cremă de ţelină cu brânză Blue d’Auvergne şi clătitele americane cu cremă de mascarpone, fructe de pădure şi sirop de arţar. Toate reţetele au semnătura Chefului Alex Iacob, un vechi colaborator al Mega Image, dar spaţiul este deschis şi altor artizani în bucătărie.

În plus, proiectul include şi o zonă în care clienţii pot savura cafea de specialitate de origine Etiopia, Colombia şi Panama.

Practic, Maison des Chefs devine un fel de piaţă în sine într-o altă piaţă.

Întregul proiect a fost demarat în vara anului 2018. Acum Maison des Chefs dispune de o suprafaţă de 350 mp şi de 52 de locuri la mese pentru zona de Casual Bistro, iar fiecare dintre cornerele de specialitate are un spaţiu destinat cumpărăturilor pentru acasă, similar cu zonele din Concept Store.

Un alt chiriaş al Agora, din decembrie anul trecut, este restaurant grecesc Yasou.

„Am deschis Yasou după o investiţie totală care se ridică la 300.000 de euro. Un procent considerabil a fost alocat pentru echipamentele din bucătărie, precum cuptoarele-grill Josper, cu care dăm preparatelor acel gust autentic obţinut doar pe cărbune şi care sunt folosite în cele mai bune restaurante din topul Michelin“, spune Andrei Trandaf, general manager Yasou. Aşa cum Mega Image a venit aici cu un concept complet nou, nici Yasou nu este clasicul restaurant grecesc.

„Atunci când am ales amplasarea restaurantului Yasou ne-am gândit mai ales la conceptul din spatele lui, la acest grecesc-bucureştean tradus de noi atât prin meniu, reţete, metode de preparare şi prezentare, cât şi prin design. I-am găsit locul în Floreasca, o zonă care a crescut spectaculos în ultimii ani şi care continuă să atragă dezvoltatori, dar mai ales o zonă vibrantă a Capitalei şi un pol important al experienţelor culinare“, mai spune Trandaf.

Potrivit acestuia, grecesc-bucureşteanul amintit este vizibil în design, stilul ales fiind urban, cu linii geometrice, surse multiple de lumină şi mult lemn, îmbinat cu elemente tradiţionale greceşti, cum ar fi coloanele.

Nuanţele de lemn sunt completate de accente de cupru şi verde-oliv, amintind, din nou, de Grecia.

Dar grecesc-bucureşteanul este mai ales în felul de abordare a meniului. „Abordarea gastronomiei tradiţionale elene este cel mai puternic diferenţiator al Yasou. Întregul nostru meniu este inspirat de ingredientele şi metodele de preparare tradiţional greceşti, integrate în reţete adaptate gusturilor românilor şi peisajului bucureştean. Aici, consumatorii pot găsi ingrediente aduse direct de la producători eleni, în combinaţii spectaculoase şi pairinguri cu vinuri îmbuteliate în Grecia“, explică managerul Yasou.

Cel care semnează întregul meniu Yasou este Chef Iosif Ştefănescu, head chef al restaurantelor Yasou, OSHO şi OroToro (toate fac parte din acelaşi grup condus de omul de afaceri elen Georgios Malideros), cu peste 25 de ani experienţă în gastronomie.

„Chef Iosif este, totodată, iniţiator al mişcării Out of Kitchen (în afara bucătăriei – n.red.), motiv pentru care oricine se află într-unul dintre restaurantele noastre poate sta de vorbă cu cel care a creat un preparat care i-a plăcut.“

În total, spaţiul are 230 de metri pătraţi şi găzduieşte bucuros 80 de persoane.

„Ne aşteptăm la o specializare pe piaţa gastronomică, în detrimentul restaurantelor cu specific internaţional. Mai mult decât atât, cred că tot mai multe restaurante vor investi în reinterpretarea reţetelor sau chiar crearea de preparate proprii“, mai spune reprezentantul Yasou.

Iar după ce aţi savurat un platou de fructe de mare şi aţi aflat de la Cheful Yasou secrete ale gastronomiei greceşti, puteţi să vă răcoriţi cu o bere artizanală bună, pentru că tot în Agora Floreasca s-a deschis şi The Beer Institute.

„Noul The Beer Institute a fost deschis pe 15 februarie 2019, iar întreg procesul de amenajare şi utilare a durat aproximativ patru luni. Am ales să aducem The Beer Institute în Agora Floreasca pentru că ne-a atras proiectul şi mixul de chiriaşi“, spune Adina Mugescu, CEO and co-founder The Beer Institute, cea care a deschis primul magazin sub acest brand în Piaţa Romană.

Zona piaţa Floreasca devine o destinaţie tot mai căutată de bucureşteni, iar cu acest proiect antreprenoarea vrea să aducă berea artizanală mai aproape de oameni, după cum spune chiar ea.

„În acest moment colaborăm cu 33 de branduri de bere artizanală - toate locale - şi două mărci de cidru. Avem la raft peste 150 de etichete de bere, toate româneşti. De fapt, conceptul nostru se axează doar pe bere artizanală românească“, spune antreprenoarea.

Potrivit acesteia, pentru proiectul din Agora Floreasca s-au folosit linii de design industrial, metal natur, lemn de mesteacăn şi o vopsea verde, care se completează armonios cu restul materialelor.

„Avem 11 vitrine frigorifice în care stau la rece peste 2.000 de sticle, o zonă de tasting formată din 16 locuri, un bar central şi o zonă de depozitare.  Investiţia totală se ridică la aproximativ 35.000 de euro“, mai spune Adina Mugescu.

Dincolo de bere, The Beer Institute oferă degustări pentru grupuri, organizează mici petreceri corporate sau private, realizează beri personalizate sau tururi în microberării. Pe scurt, propune experienţe în jurul berii artizanale.

Astfel, într-un Bucureşti dezvoltat deloc armonios, apar proiecte cu o continuitate aparte. Deşi propun o diversitate de expe­rienţe, toate iniţiativele reunite în noua Agora Floreasca gravitează în jurul gustului, a curiozităţii de a testa arome din alte lumi. Singurul lucru pe care trebuie să-l faci este să te duci la piaţă şi să încerci cât mai multe.

Atât de simplu.