Gastronomie

Ştiaţi că geaca lui Michael Jackson şi costumul lui John Lennon sunt expuse într-un local din Bucureşti? Care e povestea unuia dintre cele mai cunoscute lanţuri de cafenele din lume

21 aug 2019 1064 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

14 iunie 1971. În Londra, la parterul clădirii Old Park Lane, îşi deschidea uşile pentru a lăsa să evadeze aroma cafelei proaspăt prăjite Hard Rock Cafe, prima cafenea dintr-un lanţ care a ajuns la peste 180 de localuri până astăzi, răspândite peste tot în lume. Reţeaua a fost fondată de doi tineri americani, Isaac Tigrett şi Peter Morton, care nu îşi închipuiau până unde va escalada ideea lor de a porni o mică afacere cu o cafenea.

 

La început, pe lângă cafeaua care nu avea cum să lipsească din meniu (cum nu lipseşte nici din numele localurilor), scopul era unul singur: servirea celui mai bun burger din toţi câţi există. La aproape cinci decenii distanţă, David Singleton, vicepreşedinte zonal şi responsabil de dezvoltare pentru EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa) şi sudul Asiei în cadrul grupului Hard Rock, spune că burgerul este încă la fel de savuros.

„Meniul nostru este plin cu preparatele preferate ale unor generaţii întregi, care s-au bucurat de ele de-a lungul anilor“, spune David Singleton. El a fost prezent, în iunie, la Bucureşti, în contextul în care Hard Rock International a introdus peste 20 de produse noi în cafenelele din toată lumea. Piesa de rezistenţă este 24-Karat Gold Leaf Steak Burger, mai exact un burger din carne de vită Angus, cu foiţă de aur de 24 de karate, cu brânză Cheddar, salată verde, roşie şi ceapă. Un burger ceva mai preţios.

Din noul meniu fac parte şi mai multe milkshake-uri pe bază de alcool, dar şi alte tipuri de burger, printre care Original Le­gendary Burger, cel cu care a început de fapt totul, în 1971.

Ani de-a rândul, burgerii, salatele şi băuturile, acompaniate de muzica live, au făcut casă bună cu perimetrul pereţilor tapetaţi cu obiecte-cult din colecţiile dife­riţilor artişti care au cântat de-a lungul timpului în cafenelele Hard Rock. Primul care a contribuit la aceste colecţii devenite tradiţie - şi care poartă denumirea de „memorabilia“ - a fost englezul Eric Clapton, care, în 1979, şi-a dăruit chitara unei Hard Rock Cafe, pentru a fi expusă pe unul dintre pereţii interiori. Ulterior, instrumentele muzicale agăţate de pereţi au devenit în sine o formă de design interior.

Se spune că Eric Clapton a vrut să-i dăruiască una din chitările sale lui Isaac Tigrett, unul dintre cofondatorii Hard Rock Cafe. Cum Tigrett a spus însă că el nu ştie să cânte la chitară, artistul i-a sugerat să agaţe chitara pe unul dintre pereţii cafenelei. Şi aşa s-a născut tradiţia. O săptămână mai târziu, o altă chitară se alătura colecţiei, de această dată oferită de instrumentistul Pete Townshend.

„Meniul, muzica, memorabilia şi hard-rockerii legendari ne fac să fim un grup unic în lume. Există numeroşi hard-rockeri (artişti care au cântat în cafenele Hard Rock - n. red.) care şi-au încântat fanii vreme de generaţii întregi în cafenelele noastre. Foarte rar se întâmplă să mai găseşti o astfel de combinaţie altundeva“, spune David Singleton.

El s-a alăturat grupului anul trecut, pentru a coordona operaţiunile de francizare şi dezvoltare, având „pe mână“ 64 de cafenele. Scopul său este să dezvolte businessul. Înainte ca hard rock-ul să-i intre în sânge, David Singleton a condus divizia de retail a grupului Al Tayer Retail, originar din Dubai, din portofoliul căruia fac parte branduri de restaurante precum Armani Caffé, Almaz by Momo din Dubai, Caffé Nero, Magnolia Bakery sau Serendipity 3 din New York. Anterior, David Singleton a lucrat în Rusia, ca director de brand al restaurantelor Rosinter, dar şi pentru Mercedes Benz.

Deşi e parte din Hard Rock Cafe doar de un an, executivul spune că ritmul hard de aici i-a intrat deja în sânge.

„Am parte de cele mai frumoase provocări, de la găsirea celor mai buni parteneri pentru Hard Rock, a celor mai bune locaţii, până la reunirea «familiilor» Hard Rock.“

Hard Rock International, grupul-mamă, include, pe lângă cafenele, şi peste 200 de Rock Shops - magazine cu colecţii de modă şi muzică, 28 de hoteluri şi 11 cazinouri. Cele 184 de cafenele se găsesc în unele dintre cele mai mari oraşe ale lumii, printre care Londra, New York, San Francisco, Sydney sau Dubai. Pe listă pentru următoarele deschideri se găsesc Picadilly Circus din Marea Britanie, Kathmandu din Nepal, Kyoto din Japonia, Asuncion din Paraguay şi Chandigarh din India.

În peisaj s-a integrat şi Bucureştiul, cu o cafenea deschisă pe 1 ianuarie 2008.

„Hard Rock Cafe Bucureşti este una dintre cafenelele mele preferate. Are una dintre cele mai reuşite memorabilia din toate cele pe care le avem, cu obiecte care le-au aparţinut lui John Lennon (costumul său este expus în cafeneaua din Bucureşti - n. red.), Prince, Michael Jackson (a cărui geacă purtată în videoclipul piesei «Beat it» este expusă în cafenea - n. red.) sau Metallica. Sunt fani care vin de departe ca să le vadă“, spune David Singleton.

La fel cum, de departe din trecut, vine şi povestea Hard Rock Cafe, care se scrie în continuare.

David Singleton, vicepreşedinte zonal şi responsabil de dezvoltare pentru EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa) şi sudul Asiei în cadrul grupului Hard Rock: Meniul, muzica, memorabilia şi hard-rockerii legendari ne fac să fim un grup unic în lume.