Gastronomie

Cum renasc meseriile uitate? Un antreprenor din Cluj readuce la viaţă jobul de lăptar şi livrează produsele la uşa clienţilor. După şase luni de fucţionare, serviciul are 72 de abonaţi şi 26 de comenzi unice pe lună

08 iul 2021 222 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Jobul de lăptar era până acum circa 50 de ani o necesitate în economia vremii. Lansarea frigiderelor şi creşterea puternică a gradului de dotare a locuinţelor din toată lumea cu astfel de electrocasnice, precum şi dezvoltarea industriei lactatelor cu diferite tipuri de produse şi ambalaje au făcut însă ca acest job, treptat, să dispară. Asta până recent, când oamenii au început să cocheteze din nou cu ideea de a avea sticla de lapte livrată la uşă. Şi nu de angajatul unui retailer online sau de cel al unei companii de livrări, ci de un lăptar.

Bogdan Trif este Lăptarul Tău, mai exact este fondatorul companiei şi serviciului ce poartă acest nume, şi este totodată cel care îţi livrează acasă laptele şi produsele asociate.

„Totul a început cu propunerea lui Adrian (Cocan, fondator al producătorului de lactate Lăptăria cu Caimac - n. red.) de a mă ocupa de judeţele Cluj, Sălaj, Maramureş şi Mureş ca manager de zonă. Eram deja prieteni şi ne petreceam timp împreună când venea la Cluj sau când mergeam eu la Bucureşti“, îşi aminteşte antreprenorul.

Fiind pasionat de mâncarea gourmet, Bogdan Trif a înţeles rapid că producătorul de lactate are în portofoliu bunuri de specialitate. Mai mult, discutând cu clienţii din diferite magazine a aflat că unii dintre aceştia veneau la cumpărături doar pentru produsele Lăptăriei.

„Şi în mintea mea lucrurile au rezonat: vorbim de produs dedicat unui anumit tip de consumator, fidel acestuia.“

Dar nu era suficient. Aşa că el a început să se gândească cum ar putea să fie vândut un astfel de bun. În prima fază, conceptul era de magazine dedicate produselor ce poartă brandul Lăptăria cu Caimac. Apoi a intervenit ceea ce avem cu toţii profund înrădăcinat în minte, şi anume copilăria.

„Bunicul meu avea porecla de Litara, de la litrul de lapte. El era un mic lăptar care ducea lapte la oraş, în Cluj-Napoca, lapte de la cele trei vaci pe care le avea.“ Nu mergea să vândă la piaţă, ci direct acasă la anumite familii, oferind un serviciu pe bază de abonament.

„Aceasta a fost etapa a doua a procesului creativ, legătura emoţională cu bunicii şi meseria transmisă mie de către ei.“ Aşa a apărut Lăptarul Tău, un serviciu de livrare la domiciliu a bunurilor lactate.

Bogdan Trif spune că, din punctul său de vedere, un lăptar este un personaj prietenos, care ştie obiceiurile de consum ale clienţilor, care le sugerează produse. Oamenii au încredere în el, aşa că are acces la proprietăţile abonaţilor. Lăptarul e un personaj cu carismă. „Eu de multe ori rămân la poveşti cu clienţii, vorbim despre orice. Copiii mă salută când văd maşina de livrări şi ştiu că întotdeauna am un produs pentru ei.“

Dar tot lăptarul este omul care se trezeşte la patru dimineaţa pentru a organiza ruta zilnică. Pentru că el este cel care se asigură că toţi clienţii au la prima oră laptele pentru cafea. „Lăptarul îţi oferă timp, pentru ca tu să nu îl iroseşti la cumpărături.“

Acest job era până acum circa 50 de ani extrem de popular şi necesar în întreaga lume. Spre exemplu, în anii ’60, în SUA, aproape 30% dintre consumatori primeau laptele acasă. La jumătatea deceniului următor cifrele scăzuseră la sub 7%, potrivit New York Times. Iar în 2005 această meserie aproape dispăruse. În ultimii zece ani însă, în nomenclatorul de meserii, lăptarul a început să apară iar, ca urmare a schimbării comportamentului de consum, oamenii căutând tot mai mult să mănânce sănătos şi „local“, mai exact de la un producător cât mai apropiat geografic. Ce este interesant este că această meserie a revenit în prim-plan chiar şi în contextul în care lanţurile de supermarketuri şi companiile de livrări aduc acum alimentele la domiciliu. Iar cererea pentru produse lactate livrate de un lăptar a crescut puternic şi în pandemie, scrie presa internaţională. În România, Bogdan Trif readuce în prim-plan o meserie dispărută după Revoluţie şi care în anii anteriori era prezentă mai ales în rural.

Lăptarul tău are în ofertă mai multe tipuri de lactate - lapte, iaurt, sana, lapte bătut, smântână proaspată pentru frişcă - de la Lăptăria cu Caimac şi de la mici producători locali ca de exemplu Narcheese, care realizează şi brânzeturi. Portofoliul e completat şi de îngheţată artizanală făcută cu produsele de la Lăptărie.

„Laptele e vedeta. E primul lapte de pe piaţa românească de la un producător local care e ambalat în sticlă şi nestandardizat, adică are grăsime variabilă, după cum îl dă vaca, de 3,5% sau 4,1%.“

Businessul Lăptarul Tău funcţionează pe bază de abonament, dar modul de lucru poate fi personalizat dat fiind că sunt clienţi care călătoresc des şi preferă să comande punctual.

Pentru o comandă nouă, fiecare consumator îşi pune produsele în coş - în limita unei sume minime - şi acestea îi sunt livrate, transportul fiind gratuit pentru comenzi de peste 120 de lei.

Există şi o serie de abonamente prestabilite, care cuprind toată gama de produse, dar combinate în cantităţi diferite. Cel mai frecvent utilizat este însă abonamentul personalizat. Mai exact, clientul transmite lăptarului care este consumul săptămânal, iar Bogdan Trif îl transformă în abonament (patru livrări lunare).

După şase luni de fucţionare, serviciul are 72 de abonaţi şi 26 de comenzi unice (comandă simplă) pe lună. Antreprenorul speră să închidă anul cu încă 30 de abonaţi.

Momentan, Cluj-Napoca este oraşul unde Lăptarul Tău este activ, însă şi Oradea e de interes pentru dezvoltare datorită mentalităţii oamenilor de a consuma sănătos.

„Pentru viitor, planul vizează francizarea afacerii. Ne dorim ca acest model de business să fie folosit doar pentru produse de specialitate alese exclusiv de la producători români.“

Clientul pentru astfel de serviciu este cel care înţelege calitatea alimentului şi importanţa timpului. Este cel care doreşte produse româneşti, care este foarte bine informat şi totodată preocupat de calitatea alimentelor.

Pentru Bogdan Trif acesta este primul său proiect antreprenorial. Născut şi crescut la Cluj-Napoca, el are studii de drept, dar a muncit în aviaţie, mai exact la aeroportul din oraş, unde a deţinut poziţia de supervisor ground handling. Recunoaşte însă că a fost atras întotdeauna de comerţ, comunicare şi logistică. A fost astfel manager de zonă pentru Lăptăria cu Caimac, iar apoi şi-a dat demisia pentru a porni propriul său proiect - Lăptarul Tău.

„Mi-ar plăcea ca această afacere să rămână moştenire fiicei mele Zaira, aşa cum şi eu am moştenit meseria de lăptar şi inspiraţia de la bunicul meu din Floreşti (Cluj)“, conchide el.