Gastronomie

Numele lui este asociat în primul rând cu echipamentele foto Nikon. În urmă cu câţiva ani, a ales să-şi completeze portofoliul şi viaţa de zi cu zi cu o nouă activitate, care, de altfel, era refugiul său de vară de ceva vreme. Şi aşa a apărut MerryBerry

22 nov 2021 167 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Numele lui este asociat în primul rând cu echipamentele foto Nikon, Camil Perian fiind CEO şi proprietar al Skin Media, compania care distribuie pe piaţa locală aceste gadgeturi, alături de alte electronice şi electrocasnice. În urmă cu câţiva ani, antreprenorul a ales să-şi completeze portofoliul şi viaţa de zi cu zi cu o nouă activitate, care, de altfel, era refugiul său de vară de ceva vreme. Şi aşa a apărut MerryBerry, iar o nouă poveste de business a prins rădăcini.

„Cultivarea de afine bio a venit ca un business complementar celui de electronice, fiind o activitate desfă­şurată preponderent vara, atunci când vânzarea de electronice este scăzută. Astfel, afacerile deţinute - de distribuţie de electronice şi plantaţie de afine bio - nu s-au suprapus, ci s-au completat reciproc“, povesteşte Camil Perian.

Un business nou, în domeniul agricol, a reprezentat pentru antreprenor atât o oportunitate sezonieră, cât şi un obiect de activitate foarte generos din punct de vedere uman, pentru că, spune Camil Perian, este „locul unde simţi impactul propriei activităţi asupra oamenilor din jur, atât asupra consumatorilor, cât şi asupra comunităţii locale implicate în activitatea plantaţiei“.

Skin Media, compania de distribuţie de electronice pe care a înfiinţat-o în anul 2000, aduce pe piaţa românească branduri de electronice consacrate şi şi-a făcut loc la vârful pieţei de profil. Nu a fost însă prima aventură în antreprenoriat a lui Camil Perian.

„Începutul a fost în anul 1997, la vârsta de 19 ani, când, alături de un grup de prieteni, am înfiinţat revista de jocuri PC Gaming. Aceasta avea să se transforme ulterior în XtremPC şi să devină prima revistă din România care a apărut cu CD şi mai apoi cu DVD şi una dintre cele mai citite reviste ale generaţiei noastre de geeks.“

Treptat, pofta de tehnologie a luat amploare şi aşa a ajuns antreprenorul să fondeze, la începutul anilor 2000, Skin Media, care şi-a adăugat, de-a lungul timpului, în portofoliu branduri precum Breville, Crock-Pot şi BaByliss. Businessul agricol MerryBerry, localizat în satul Mija, comuna Ion Luca Caragiale din judeţul Dâmboviţa, a preluat foarte mult din know-how-ul acumulat în domeniul electronicelor, Camil Perian spunând că există numeroase elemente comune - oricât de surprinzător ar putea să pară - cu impact major în rezultatul de ansamblu al activităţii.

„Partea de logistică, planificare, achiziţiile de produse - în acest caz, plante şi materii prime -, vânzările, contractele comerciale cu marii retaileri sau vânzarea directă sunt elemente a căror cunoaştere a ajutat foarte mult în această dezvoltare.“

A trebuit însă să-şi însuşească şi cunoştinţele specifice noului său business, aşa că a învăţat despre cum se îngrijeşte o plantaţie de afini, la ce este absolut necesar să fie atent, ce poate afecta producţia şi multe alte secrete din culise.

„În domeniul agricol, răspunsul la «ce poate da peste cap producţia?» este «orice».“ Vremea proastă şi grindina în particular, dar şi bolile, dăunătorii sau animalele sălbatice sunt câţiva factori de risc major pentru o plantaţie.

„Cu toate acestea, pentru toţi aceşti factori suntem mereu pregătiţi, fie că discutăm de instrumente dedicate, fie că este vorba despre asigurări de rod.“

Zilele lui Camil Perian sunt identice, cu timpul împărţit în proporţii mai mult sau mai puţin egale între cele două businessuri. Trezirea se dă tot timpul la şase dimineaţa, iar după timpul alocat sportului urmează gestionarea Skin Media şi MerryBerry. Iar a doua zi totul o ia de la capăt. Afinele din propria plantaţie vin cu aportul lor de gust şi sănătate, iar Camil Perian profită de asta din plin. „Pe toată durata recoltei, aproximativ de la jumătatea lunii iunie şi până la final de august, peste jumătate din mesele pe care le iau sunt compuse exclusiv din afine bio. Reţetele preferate cu afine sunt cele ale gemurilor pe care chiar în această perioadă le lansăm pe piaţă“, mărturiseşte antreprenorul.

Perioada dintre iunie şi august este, de altfel, una extrem de aglomerată pentru el şi cu greu îşi pot face loc alte activităţi decât cele legate de recoltă. Businessul MerryBerry funcţionează în acest moment cu o suprafaţă cultivată de 100 de hectare, iar producţia anuală estimată este de până la 2.000 de tone din diverse soiuri de afine.

Antreprenorul deţine astăzi cea mai mare plantaţie de afini bio din România, cu arbuşti plantaţi în anii 2016-2017. Ţinând cont de producţia estimată, potenţialul este de a deveni cea mai mare plantaţie de acest tip din Europa, concurând cu marii jucători din Spania, Polonia, Germania şi Franţa. De altfel, dincolo de România, afinele cultivate la Mija ajung şi pe mesele pofticioşilor din Anglia, Germania, Elveţia şi ţările nordice. Până a ajuns aici însă, traseul lui Camil Perian nu a fost lipsit de provocări.

„Fiecare provocare a părut importantă până a apărut una şi mai mare. Cea mai recentă dintre ele a fost construirea depozitului de 2.500 de metri pătraţi de sortare şi ambalare.“

Găsirea terenului actual, propice culturii de afine, şi identificarea unui partener bancar pentru finanţarea activităţii sunt alte încercări prin care businessul a trebuit să treacă, dar pe care le-a depăşit. Iar rezultatele de până acum sunt un imbold pentru Camil Perian să ducă ideile şi planurile lui în domeniul agriculturii pe noi culmi.

„Începând de anul acesta, afinele bio ale plantaţiei MerryBerry se vor regăsi, sub acelaşi brand, şi în gemuri, sucuri, pudră şi alte produse care vor fi comercializate prin intermediul propriului magazin online, dar şi prin intermediul marilor retaileri. Vor fi produse realizate exclusiv pe bază de afine bio şi fără zahăr“, promite Camil Perian.