Gastronomie

Noul bar vechi de cartier. Cum s-au combinat detaliile estetice surprinzătoare din estul Europei cu minimalismul contemporan într-unul dintre cele mai noi baruri din Bucureşti? ”Ne-am nişat pe spaţii cu multă personalitate”

03 ian 2024 787 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Aerul anilor ’50-’60 este mai prezent ca niciodată în design, vestea bună pentru peisajul urban românesc, dar şi est-european fiind că, de fapt, noi niciodată nu am părăsit în mod real, irevocabil acest context estetic, cu bunele şi relele lui. Nostalgia este acolo, e parte din noi şi abia aşteaptă să iasă la iveală sub forme creative surprinzătoare. Un astfel de exemplu este Pamela Café Bar, o reminiscenţă a vechiului bar de cartier, dar pe deplin adaptat noilor realităţi bucureştene.

Deschis la mijlocul lunii octombrie, anul trecut, pe relativ-popularul bulevard Dimitrie Cantemir la numărul 6, Pamela Café Bar promite să devină o destinaţie în sine, aşa cum au devenit şi celelalte proiecte HoReCa lansate de echipa care a gândit localul.

„În spatele Pamela se află trei parteneri, cu backgrounduri total diferite şi complementare: eu, Diana Anghel, cu background în fine art photography şi creative direction, pasionată de artă contemporană, Alexandru Ciomârtan, barman cu peste 20 de ani de experienţă şi interesat de herbal medicine, construcţia aromelor şi implicaţiile geopolitce în obiceiurile de consum, şi Filip Purnavel, care are acest background total aparte, filozofie şi agricultură, şi un interes masiv în zona teoriilor politice şi culturale“, spune Diana Anghel.

Şi atunci, nu este deloc de mirare că, până acum, proiectele celor trei s-au dus în zona de cocktailuri, de amestecuri surprinzătoare, la fel ca interesele lor.

„Mai avem trei proiecte în domeniul HoReCa — FIX, un cocktail bar care are ca focus explorarea ingredientelor nostalgice est-europene (precum leuşteanul, polenul, seminţele prăjite etc.), Artichoke Social House, un bar în care organizăm regulat expoziţii de fotografie al căror subiect îl reprezintă tot acest spaţiu est-european, şi OBOR AMOR, a hangout place pentru cei care cred că mersul la piaţă e super şi care se află în Hala Veche din Piaţa Obor.“

Dincolo de cele trei baruri, în 2022, cei trei parteneri au lansat C-SIDE TONIC, un produs care se află la intersecţia dintre o apă tonică şi o sodă, tot inspirat de o plantă aflată în memoria afectivă locală, şi anume pelinul.

„Pe lângă acest ingredient important, C-SIDE e făcut numai din extracte naturale din plante, inclusiv cu fresh de lămâie, detaliu care se găseşte foarte rar în genul acesta de produs. C-SIDE TONIC e amazing şi ca băutură în sine, dar şi ca mixer în alte băuturi, aşadar e folosit în baruri şi coffee shop-uri, în produse precum cold brew tonic, în rum & tonic, gin & tonic and more (şi altele - trad.).“

Cu un asemenea parcurs, parcă era şi normal să mai urmeze ceva, iar acest lucru s-a întâmplat la mijlocul lunii octombrie, anul trecut, odată cu deschiderea Pamela Café Bar, în urma unei investiţii de 60.000 de euro.

„Am început să lucrăm la acest proiect la debutul anului 2023, atunci când am şi găsit spaţiul din clădirea pe care o împărţim cu Nufărul (spălătoria). Toate cele trei baruri pe care le deţinem în Bucureşti se află în spaţii cu foarte multă personalitate, cumva ne-am nişat în zona aceasta.“

De asemenea, ca şi celelalte locuri, şi Pamela este o manifestare a intereselor şi personalităţii fondatorilor.

„Pe de-o parte, în zona de design şi atmosferă, Pamela este în esenţă o reminiscenţă a barului vechi de cartier. Pe de altă parte, localul răspunde nevoilor moderne, atât în plan estetic, cât şi ca meniu.“

Adresa Pamela Café Bar are şi ea o nostalgie intrinsecă, scrisă fiind în betoanele blocurilor de pe bulevardul Dimitrie Cantemir, dar la interior barul ocroteşte un alt soi de nostalgie. E ca atunci când, de exemplu, revizitezi mintal o vacanţă de cuplu şi îţi dai seama că au rămas cu tine doar lucrurile frumoase, în ciuda momentelor tensionate din relaţie. 

„Am vrut să integrăm elemente de nostalgie vizuală — lambriul, faianţa de pe bar, albă, simplă, care aminteşte de laboratorul de chimie, textul în chineză pe care nu îl înţelege nimeni, referinţa la calendarele cu imagini şi texte chinezeşti găsite în magazinele de cartier, aşa cum ni le aducem aminte de când eram mici etc.“

La cele de mai sus se adaugă corpurile de iluminat, suporturile de lumânări, oglinda cu inscripţia în chineză, Diana Ross dansând şi, nu în ultimul rând, fototapetul.

Dar abordarea e cu mult mai profundă, mergând mai departe inclusiv în zona de meniu, care este, şi de data aceasta, de cocktailuri. Acum, vedeta este un distilat de fructe local, numit rachiu/ horincă, pe care cei trei parteneri îl consideră prea puţin reprezentat în HoReCa.

„Pe lângă cocktailurile pe bază de rachiu, celebrăm şi vinul, aşadar avem produse construite şi alese în jurul acestuia — Vermouth Spritz, Sherry Fino, vinuri naturale, şampanie şi vin spumant românesc.“

Numele nu a fost nici el ales întâmplător, având rolul său în această scenografie urbană.

„I-am spus Pamela fiindcă era un nume superpopular în sitcomuri americane, atunci când eram mici, deci are acest element de nostalgie şi reprezintă de fapt o stare de spirit — slightly loose, slightly ostentatious, slightly impulsive, yet playful and creative (imposibil de tradus – n. red.).“

La final, a rezultat un bar inspirat de designul socialist-modernist, cu detalii estetice inexplicabile şi surprinzătoare din estul Europei, detalii care au o stângăcie cuceritoare. Totuşi, la interiorul Pamela Café Bar se simt şi direcţiile designului minimalist contemporan.

„Am lucrat cu mai multe echipe pentru realizarea acestei viziuni“, spune Diana Anghel. „Cu Atelier Vast am lucrat pe zona de amenajare şi realizare de mobilier. Andrei Giurgiu de la Vast a înţeles foarte bine ce ne doream şi am fost superîncântaţi cu propunerile de design şi de rezultatul lucrării. „Pe zona de interior design, curăţare piese vintage şi realizare de obiecte custom, echipa Pamela a lucrat cu Vitrina Gallery şi cu Alina Tarbă. „Colaborarea a fost spotless, pur şi simplu. Pentru brand identity, am lucrat cu Acme Industries, cu care deja avem un istoric grozav al colaborării şi la alte proiecte.“

Odată deschis barul, următorul pas, la fel de important, este strângerea comunităţii în jurul lui, comunitate atipică, unită prin curiozitate şi interesul pentru băuturi gourmet. Mai departe? Mai vedem.

„Planurile sunt momentan work in progress and we don’t want to jynx it, aşa că vom vorbi despre ele la momentul potrivit.“