Gastronomie

De ce a ales Lavazza să caute cel mai priceput barista din România şi cum vede compania italienească piaţa de cafenele de aici?

04 mai 2024 440 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Pe final de iarnă, când mărţişorul încă nu-şi făcuse apariţia în peisaj, la Bucureşti avea loc prima competiţie de barista sub emblema Lavazza, care a reunit şase barista talentaţi din Capitală. Câştigător a fost declarat Eduard Oancea, care se pregăteşte acum pentru următoarea etapă, finala care va avea loc la Torino. De ce a ales Lavazza să caute cel mai priceput barista din România şi cum vede compania italienească piaţa de cafenele de aici?

Prima ediţie locală a competiţiei internaţionale Lavazza Barista Challenge a avut loc pe 19 februarie 2024 la Bucureşti, pe terasa localului KLANdestin din zona Titan, unde artizani independenţi din lumea cafelei şi-au dat întâlnire cu parteneri ai Lavazza pentru a căuta cele mai preţioase talente în domeniu. Câştigătorul, Eduard Oancea, va reprezenta anul acesta România la Campionatul Internaţional Lavazza din Torino.

Reţeta preparată de el a fost o combinaţie surprinzătoare de espresso cu whiskey afumat, rom alături de piure de mango, toate aromele fiind armonizate de o soluţie salină. Preparatul a fost prezentat sub numele de Espresso Andino, unde gustul concentrat al cafelei columbiene se întâlneşte cu esenţa sofisticată a tradiţiei italieneşti.

Desfăşurarea etapei finale a Barista Challenge la Torino nu este întâmplătoare, acela fiind locul unde a luat naştere compania Lavazza, în 1895. Cu această ocazie, Eduard Oancea va concura alături de alţi barista internaţionali talentaţi, care vor reprezenta, la rândul lor, Bulgaria, Albania, Serbia, Emiratele Arabe Unite, Africa de Sud, Grecia, Croaţia, Republica Cehă, Macedonia, Georgia, Kazahstan şi Ucraina.

„O să fie nevoie de pregătire şi rutină. Un lucru făcut des şi cu pasiune iese întotdeauna bine. Acesta este punctul meu de pornire. În această perioadă îmi adun toate ideile, le asamblez cumva, precum un puzzle, vreau să scot un signature drink (băutură-semnă­tură - trad.) care să scoată în evidenţă şi identitatea noastră, a românilor, făcând un fusion între noi şi blendul iTierra Cuba (din portofoliul Lavazza – n. red.)“, povesteşte Eduard Oancea.

Pentru etapa de la Bucureşti, competiţia i-a provocat pe concurenţi să prezinte reţeta lor semnătură, şi anume o băutură pe bază de espresso prin care au avut ocazia să personalizeze paşii de preparare, ingredientele, dar şi modul de servire. Juriul tehnic şi head of judge a fost reprezentat de Bogdan Andrei - specialist barista, iar juriul senzorial a fost format din Maria Navloiu, barista trainer Lavazza România, Ionuţ Coco, subdistribuitor cunoscător al industriei cafelei (şi el barista la rândul său) şi Mihai Tiucă, brand ambasador Lavazza România.

„Micuţa comunitate de barista din România este, de fapt, destul de legată, de unită, astfel că am auzit despre competiţie de la un coleg de-al meu, iar răspunsul a venit pe loc. «Da, vreau, I am in!». Ulterior, am avut o discuţie despre concurs cu echipa Lavazza, care mi-a furnizat toate informaţiile necesare şi am acceptat acest challenge (această provocare – trad.) cu inima deschisă.“

Nu a fost chiar prima astfel de experienţă pentru Eduard, care a mai participat la competiţii, dar pe alte categorii de produs, nu pe cafea. De asemenea, a concurat şi la Campionatul Naţional de Aeropress, acolo unde, în anul 2022, a ajuns în semifinale, din 72 de participanţi.

„Un barista devine maestru în domeniul său prin practică, practică şi iar practică. Aceasta trebuie să fie constantă, căci odată cu ea vine şi perfecţionarea tehnicilor de preparare a cafelei, înţelegerea diferitelor tipuri de cafea şi modul în care acestea influenţează gustul final.“

Este de părere că l-a ajutat foarte mult faptul că este deschis să încerce lucruri noi, să înveţe şi să-şi perfecţioneze tehnicile. La activ, Eduard Oancea are ani de lucrat în mai multe pub-uri, restaurante fine-dining, prăjitorii, iar asta, crede el, l-a ajutat să devină ceea ce este astăzi.

„Înclinaţiile au apărut devreme, am urmat studiile liceale în turism şi alimentaţie, observând încă de atunci complexitatea domeniului. Specific pe zona de cafea, prima mea interacţiune a fost în 2017, când am şi urmat unul dintre cursurile SCA (Specialty Coffee Association – n. red.), apoi am început să învăţ şi despre vin, spirtoase, iar în 2019 am absolvit un modul WSET (Wine & Spirit Education Trust – n. red.).“

Lui Eduard îi place atât de mult ceea ce face, încât nu se vede a fi altceva decât barista în viaţa lui. Cafeaua perfectă pentru el nu depinde de un gust anume, ci mai degrabă de modalitatea de preparare.

„În ultima perioadă, am observat că majoritatea preferă o cafea preparată la filtrul V60, trendul fiind spre cafelele anaerobe sau fermentate, cu un profil foarte fructat, tropical.“

Iar când vine vorba de arta din cafea (latte art), acest detaliu – destul de complex, de altfel – poate conta foarte mult pentru un iubitor al cafelei de specialitate, deoarece adaugă o dimensiune estetică.

„Dar un lucru important pentru mine este să aducem consumatorul aproape de procesul ce se află în spatele fiecărei ceşti de cafea“, adaugă Eduard Oancea.

Aceasta a fost şi dorinţa Lavazza, iniţiatorul acestei competiţii. Lavazza Barista Challenge a fost lansată în Grecia în 2021, cu scopul de a încuraja şi motiva barista să-şi prezinte propria reţetă de espresso folosind cafeaua Lavazza.

„Acest format simplu şi exigent în acelaşi timp a reprezentat o oportunitate pentru barista la început de drum, care vor să-şi demonstreze abilităţile şi creativitatea în faţa unui juriu format din profesionişti din domeniul cafelei. În plus, această competiţie le-a oferit posibilitatea de a se întâlni şi conecta cu alţi pasionaţi de cafea, şi de ce nu, de a deveni campioni“, explică Dionysis Moustis, Lavazza coffee capabilities manager CEMEA.

Ca urmare a feedbackului bun şi a interesului manifestat şi în celelalte pieţe, Lavazza a decis să extindă competiţia la nivel internaţional, invitând mai multe ţări să participe. Astfel, în prezent, 12 state sunt implicate, iar de anul acesta şi România se numără printre ele.

„Mi-a plăcut mult ce am văzut (la ediţia de la Bucureşti – n. red.), toţi participanţii au depus eforturi pentru a prezenta idei interesante, într-un mod cât mai creativ, iar unii dintre ei chiar au avut rezultate remarcabile. În ansamblu, ceea ce am observat a fost promiţător, fără să fie neapărat o surpriză pentru mine, deoarece ştiam că România are o comunitate puternică şi creativă de barista.“

La etapa de la Torino, Lavazza promite o experienţă holistică pentru participanţi, care vor avea ocazia să şi viziteze toate facilităţile principale ale Lavazza, inclusiv Centrul de Formare şi Inovaţie şi Muzeul Lavazza.

„Nivelul de pregătire pe care îl au barista români este unul foarte bun, însă întotdeauna există loc pentru îmbunătăţiri. Privind sectorul românesc de food service şi potenţialul acestuia, cred că numărul specialiştilor barista cu abilităţi excelente va creşte în următorii ani.“

Fondată în 1895 la Torino, Lavazza este un nume-emblemă pentru lumea cafelei, compania fiind deţinută de patru generaţii de familia cu acelaşi nume. Astăzi, grupul are o cifră de afaceri de peste 2,7 miliarde de euro anual, având operaţiuni în 140 de pieţe şi operând opt fabrici. Cele peste 30 de miliarde de ceşti de cafea Lavazza produse în fiecare an duc povestea mai departe către noi culmi.

„Cred că o tendinţă tot mai vizibilă în ultimii ani şi care poate a fost generată de perioada pandemiei este ideea de a fi propriul tău barista. Tot mai mulţi consumatori investesc în echipamente de cafea la domiciliu, dezvoltându-şi cunoştinţele şi dorinţa de a gusta diverse amestecuri şi origini de cafea, fiind deschişi la noi preparate. În această direcţie, putem observa evoluţia aparatelor de cafea pentru consumul la domiciliu“, remarcă Dionysis Moustis.

În ceea ce priveşte România, el spune că a regăsit aici multe similarităţi cu ţara lui natală, Grecia.

„Românii iubesc cafeaua şi poţi găsi o cafenea practic la fiecare colţ. În mod evident, cafenelele cozy sunt o tendinţă pe care o pot remarca, iar restul pieţei urmează principiile de creştere a calităţii în general şi a conştientizării nevoii de barista profesionişti.“

De asemenea, inclusiv cafeaua de tip Freddo şi coffeetailurile – cocktailuri pe bază de cafea – arată că majoritatea consumatorilor caută modalităţi alternative de a se bucura de acest produs, ceea ce poate extinde penetrarea categoriei în ansamblu către un nou public.

„Cafeaua de specialitate nu este legată doar de preferinţa gustului, ci şi de un stil de viaţă şi de o modalitate de socializare, în timp ce te bucuri de o ceaşcă din această băutură, în locuri ce miros minunat a cafea. Aşadar, cred că numeroase comunităţi, precum cele de studenţi, de exemplu, consumatorii tineri şi stilul de viaţă local au dus la o potrivire care a condus la această expansiune în România.“

De asemenea, Dionysis Moustis spune că are foarte mulţi prieteni în domeniul cafelei din România şi le cunoaşte eforturile pe care le fac pentru a creşte nivelul de calitate în acest domeniu, fapt care a jucat un rol important în dezvoltarea segmentului.

„Barista sunt responsabili pentru transformarea unui produs într-o băutură finală, aşa că, fiind ultima za din lanţ, putem înţelege importanţa acestui rol.“ Toată munca făcută înainte ca boabele prăjite să ajungă în mâinile unui barista poate fi influenţată de abilităţile, cunoştinţele şi pasiunea acestuia pentru meseria sa. „În plus, un barista ar trebui să poată înţelege ce înseamnă o cafea bună pentru consumatorul din faţa sa, acţionând ca un consilier care să îl ghideze pe acesta în alegerea băuturii potrivite.“

Pentru că piaţa locală are un potenţial atât de mare, Lavazza are la Bucureşti unul dintre cele peste 50 de centre de formare de la nivel mondial, centre care îşi propun să împărtăşească mai departe cunoştinţele despre cafea profesioniştilor şi nu numai. Aici, clienţii sunt instruiţi conform standardelor internaţionale, pentru cea mai bună şi de calitate cafea în ceaşcă.

„România este o piaţă foarte importantă pentru noi, de aceea suntem fericiţi că va face parte din International Lavazza Barista Challenge începând de anul acesta, într-un efort de a ne apropia de comunitatea locală de barista.“

Ca parte a aceluiaşi demers, Lavazza lansează în această perioadă în segmentul HoReCa o nouă linie de blenduri de espresso numită Tales of Italy, folosind origini inovatoare de cafea care pot reprezenta în ceaşcă arome din oraşele iconice ale Italiei.