Gastronomie

Cum au ajuns doi români cu experienţă în laboratoarele unor mari cofetării din Anglia şi Norvegia să deschidă o cofetărie în Bucureşti?

28 oct 2022 472 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Pe Cristina Mehedinţeanu şi pe Nicolae Grigore, lumea dulciurilor i-a absorbit ca un burete, făcându-i să lase la o parte timpul petrecut în birouri, la joburi mai puţin creative şi apetisante decât cele din cofetărie. Au studiat, au exersat şi experimentat, iar punctul culminant al carierei lor de până acum l-au atins recent, când au deschis în Bucureşti Zmeur, un laborator de cofetărie cu nume parcă desprins din basme, dar ancorat în realitate.

„Suntem chefi de meserie. Am studiat gastronomia în Bucureşti, la HoReCa School, unde am obţinut certificatul de bucătari. Am lucrat împreună o perioadă în România, dar apoi ne-am separat şi am mers pe drumuri difierite“, povestesc fondatorii Zmeur.

Prin urmare, Cristina a lucrat ca pastry chef în Londra la mai multe restaurante şi cofetării cu nume mari, precum Harrods, Ottolenghi şi Cakes and Bubbles by Albert Adria, în timp ce Nicolae a profesat şi el ca chef şi pastry chef în Norvegia. Au ajuns astfel să acumuleze opt ani de experienţă în domeniul cofetăriei, după ce în trecut lucraseră în domenii complet diferite, având joburi „de birou“.

„Povestea Zmeur a început din pasiune pentru cofetărie.“

A fost un drum lung, cu multe obstacole şi cu multă muncă de-a lungul unor ani petrecuţi în domeniul cofetăriei, care a dus aici, spun cei doi.

„Mai mult, planul de a deschide Zmeur a venit şi din dorinţa de a fi pe cont propriu şi de a aduce propriul stil de cofetărie pe piaţa din România.“

Proiectul unui business de acest gen exista în mintea celor doi antreprenori de câţiva ani, dar s-a concretizat abia în 2022 şi a prins viaţă într-un spaţiu din zona Tineretului din Capitală.

Practic, când doi oameni pasionaţi de gastronomie care se iubesc ajung să iubească şi forfota dintr-un laborator de cofetărie şi îşi unesc forţele, este posibil să creeze ceva care să fie doar al lor. Şi care, în acest caz, poartă numele de Zmeur. Apropo de nume, el a fost ales de Cristina. De ce? Pentru că îi plac foarte mult zmeura şi deserturile cu zmeură, astfel încât s-a gândit să încorporeze acest detaliu şi în brand.

„În plus, sună ca ceva foarte delicat şi drăguţ, precum torturile din meniu.“

Cristina Mehedinţeanu şi Nicolae Grigore au vrut să aibă propria cofetărie ca să poată alege ce prăjituri să facă, dintre cele care le plac cel mai mult. Ca orice angajat cu spirit antreprenorial, şi-au dorit un program mai flexibil de muncă şi libertatea de a crea. Dar au vrut şi să vină cu propria contribuţie în acest domeniu al plăcerilor mai mult sau mai puţin vinovate.

„Ne adresăm tuturor persoanelor pasionate de un desert de calitate, deoarece noi suntem de părere că fiecare merită un desert bun. Ce ne este specific este faptul că Zmeur este o cofetărie deschisă chiar de cofetari.“

Ei oferă torturi personalizate, pentru că au văzut că sunt la mare căutare, şi îşi doresc ca fiecare client să aibă parte de un produs special, personalizat.

Cofetăria Zmeur este un laborator pe comandă, spaţiul fiind prevăzut doar pentru producţie, nu şi pentru servirea şi găzduirea clienţilor. A fost amenajat chiar de Cristina şi Nicolae şi, în afară de câteva detalii estetice, ce şi-au dorit a fost ca spaţiul să fie cât mai practic, bine organizat şi bine utilat.

„Planul nostru pe viitor este să deschidem şi un cake boutique, într-o zonă bună a Bucureştiului, care să fie diferit de ce se găseşte deja pe piaţă.“ Speră să facă acest pas cât mai repede, pentru că lumea deja întreabă, iar fondatorii Zmeur realizează potenţialul unui local cu vânzare.

De altfel, dacă tot a venit vorba de potenţial, Cristina şi Nicolae sunt de părere că domeniul în care au ales să îşi contureze o carieră are un potenţial mai mare decât s-ar părea. Deşi nu toate au făcut faţă testului timpului, au apărut multe cofetării pe piaţă în ultimii ani, iar ceea ce remarcă cei doi maeştri ai prăjiturilor este că există o nişă aparte, în continuă dezvoltare, a businessurilor axate pe un singur produs. Poate să pară atipic pentru o cofetărie, cel puţin în accepţia tradiţională a termenului în România, însă în mod cert este un segment care tot creşte.

„Sunt însă şi multe lipsuri şi aspecte de îmbunătăţit (în piaţa locală - n. red.), dar asta sperăm să se poată schimba în timp.“

Deşi nu are încă posibilitatea de a-şi primi clienţii într-un spaţiu cu vânzare, cofetăria Zmeur şi-a format deja o clientelă, alcătuită majoritar din oameni care urmăresc activitatea Cristinei Mehedinţeanu şi a lui Nicolae Grigore şi care îşi doresc să testeze cu propriile papile gustative un desert realizat de cei doi maeştri. Sunt oameni pasionaţi de deserturi bune. Sau, mai simplu spus, sunt oameni şi atât. Până la urmă, cine poate să reziste unui desert?