Gastronomie

Cum a ajuns voiosul tacos mexican o senzaţie în Bucureşti şi cine sunt cei doi antreprenori care au făcut acest lucru posibil: Ne-a plăcut teribil de mult faptul că e un produs foarte versatil

11 ian 2024 559 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Cristi Dăscăleanu şi Alexandru Iacob sunt amândoi bucătari, dar la un moment dat, adică în urmă cu aproape trei ani şi jumătate, au decis să devină antreprenori. Aşa că au pariat pe un produs relativ nou pe piaţa locală, dar care a generat multă bucurie, tacosul mexican. Primul restaurant deschis de cei doi a fost MAT, iar lucrurile s-au legat atât de bine, ca un sos bun peste o carne de vită afumată, încât anul trecut a mai apărut un frăţior, Al Pastor by MAT, mexican şi el, dar cu ceva nou. Şi cum dacă bine faci, bine găseşti, cel mai probabil Cristi şi Alexandru nu se vor opri aici, spre deliciul nostru, al tuturor.

Cristi Dăscăleanu şi Alexandru Iacob sunt doi bucătari împinşi de pasiunea de a face o mâncare bună, prin care să dea pasiunea lor mai departe. Aşa se caracterizează cei doi. În timp ce Cristi era anterior apropiat de bucătăria nordică, având şi experienţă în regiune, Alexandru era activ pe zona de fine dinning. Până când s-au decis să devină antreprenori şi să urmeze o cale ceva mai festivă.

„Am mers spre HoReCa pentru că asta ştim să facem, e domeniul în care am crescut. Şi am simţit că e momentul să păşim către antreprenoriat. Am vrut să trecem un pic dincolo de limitările pe care le ai ca angajat, care există indiferent de câtă libertate ai din partea angajatorului“, spune acum Alexandru Iacob. Pasul către antreprenoriat i-a adus nu numai într-o nouă etapă a carierei, ci şi într-o zonă gastronomică oarecum diferită de pregătirea lor, produsul pe care cei doi s-au decis să îl facă fiind voiosul tacos mexican.

„Ca background, street food-ul gen tacos nu era ceva în care eram specializaţi, amândoi jucam într-o ligă diferită, dacă pot spune aşa. Dar am hotărât să mergem şi în această direcţie.“ Astfel, în urmă cu trei ani şi jumătate, cei doi au deschis MAT, proiect culinar fidel unui singur produs, tacos-ul mexican.

„Ne-a plăcut teribil de mult faptul că e un produs foarte versatil...  într-o foaie de tacos poţi să pui orice, de la pui la homar. Pe noi, pandemia ne-a împins să ne ducem doar spre tacos.“ Planurile iniţiale erau un pic diferite, cu o bucătărie mexicană în care tacosul să fie piesa centrală, dar limitările perioadei de pandemie s-au dove­dit a fi cartea câştigătoare pentru MAT. „Un tacos bun e un tacos care te lasă cu un zâmbet mare pe faţă după ce îl mănânci şi asta vrem să facem noi cu fiecare client care ne calcă pragul.“

Şi cam aşa a şi fost, astfel că anul trecut cei doi au deschis un frate mai mic pentru MAT, Al Pastor by MAT.

„Povestea MAT are deja 3 ani şi 5 luni, numărăm exact ca la un copil, şi ca orice copil care se face mare, are nevoie de un frate mai mic. MAT a ajuns deja la maturitate, simţeam nevoia de un concept un pic diferit, deviat din cel original, şi aşa a apărut Al Pastor.“

Apariţia Al Pastor a avut loc undeva la începutul toamnei, în urma unei investiţii de circa 100.000 de euro. A rezultat „un spaţiu destul de mic“, sunt 24 de locuri destul de apropiate între ele. „Cum la noi e mereu plin, se creează o atmosferă foarte frumoasă, cu bucătăria deschisă, unde poţi vedea cum îţi e făcută mânca­rea, cu geamuri mari, o zonă vie şi mulţi oameni frumoşi.“

Desigur, lucrurile nu au fost mereu atât de liniştite, au fost şi părţi ceva mai delicate, cum e cu orice „copil“ mic.

„Al Pastor era, ca şi concept, înfiripat în mintea noastră de la început, iar succesul pe care MAT l-a avut ne-a încurajat să grăbim apa­riţia lui.“ Graba a însemnat de fapt un an şi două luni, de la idee şi concept la execuţie şi deschiderea efectivă, o perioadă lungă şi grea din punctul de vedere al investiţiilor făcute... bani, timp, energie“, spune sincer Alexandru. Numele noului spaţiu este de fapt numele produsului pe care îl găsim acolo, Al Pastor fiind tot un fel de tacos, dar mai altfel.

„Am adus ca noutate tacosul Al Pastor, foarte popular în Mexic, care are ca particularitate faptul că modul de gătire al cărnii este similar cu cel de la shaorma.“ În Mexic, în anii 1930, a fost un aflux mare de emigranţi libanezi, care şi-au pus amprenta mai ales în bucătăria locală, adaugă Alexandru. „Din modul de gătire şi tăiere al cărnii, în felii foarte subţiri, şi din alăturarea cu tortilla şi cu salsa mexicană, a apărut tacos al pastor, cel pe care noi îl facem acum.“ Astfel, dacă la MAT accentul este pus pe carne de miel şi vită afumată în casă, pe creveţi gătiţi pe grătar japonez Yakitori şi pe biban de mare, la Al Pastor direcţia este carnea în stil oriental.

„Baza, în schimb, e aceeaşi. Foaia de tacos e făcută de noi, pornind de la porumb. Şi avem şi porumb albastru, şi roşu, şi alb, dar şi galben.“ Mai departe, antreprenorii îl macină într-o moară cu pietre importată din Mexic. „Sosurile sunt făcute tot de noi, cu chilli, de asemenea, aduşi de acolo.“

Şi, la fel ca la MAT, lumea se adună şi la Al Pastor, pe principiul clasic potrivit căruia bine faci, bine găseşti.

„Dăruim pasiune şi primim bunătate, cam asta se întâmplă la Al Pastor. Noul local a fost bine primit şi vom aduce din ce în ce mai multe preparate grozave în meniu, ca să răsplătim feedbackul pe care îl avem acum.“

Între timp, MAT a crescut atât de mare încât se impune găsirea unei noi „case“.

„În clipa de faţă, după ce consolidăm Al Pastor, vom merge în Piaţa Amzei cu MAT. Îl vom muta în prima parte a anului 2024, într-un spaţiu aproape triplu ca număr de locuri, într-o zonă mult mai intensă a Bucureştiului din punctul de vedere al ospitalităţii.“  După aproape patru ani, în care potenţialul acestui bussines a fost limitat de numărul de locuri şi de zona în care se afla, fondatorii au decis că e momentul să facă acest pas.

Iar după ce toate vor fi puse la punct, şi cu MAT şi cu Al Pastor, planul este de a franciza conceptele, astfel încât toată lumea să se poată bucura de un tacos bun.

„Luăm pas cu pas acest bussines. În aceşti aproape patru ani, au fost oferte foarte tentante financiar pentru noi, dar pe care, din diverse motive, le-am declinat sau amânat. Mai departe, ne vom concentra atenţia pe crearea unui concept uşor de operat şi francizat, care să păstreze principiile noastre.“