Gastronomie

Coffee spot. Alex Răduca a fost timp de mai bine de şase ani ofiţer de marină, ocazie cu care a navigat mult prin Europa. Aşa a ajuns să descopere în Belgia, în timpul voiajelor, ceea ce avea să devină o nişă aparte şi în România – cafeaua de specialitate. De aici până la Dose Cafe nu a mai trecut mult

16 aug 2022 416 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Alex Răduca a fost timp de mai bine de şase ani ofiţer de marină, ocazie cu care a navigat mult prin Europa. Aşa a ajuns să descopere în Belgia, în timpul voiajelor, ceea ce avea să devină o nişă aparte şi în România – cafeaua de specialitate.

I-a plăcut gustul, i-a plăcut experienţa, l-a fascinat procesul de preparare, aşa că, împreună cu un coleg, tot navigator şi tot Alex, a decis să lase puntea şi să transforme plăcerea în proiect antreprenorial, unul care poartă astăzi numele Dose Café şi care a aruncat ancora undeva pe Calea Dorobanţilor din Bucureşti, nu departe de intersecţia cu şoseaua Ştefan cel Mare.

„Dose Café este un proiect care a pornit efectiv în 2016, dar care s-a născut ca idee cu cel puţin doi ani înainte, nu de o viaţă, deşi vin dintr-o familie de mari băutori de cafea. Fireşte, şi de nechezol, nu doar de cafea de specialitate“, po­vesteşte Alex Răduca.

După ce a luat decizia de a trece de pe vas în spatele barului, a făcut cursuri în Belgia, a găsit furnizor pentru cafeaua de specialitate şi a turat motoarele într-un moment în care această nişă începea să ia avânt. Astăzi, Dose Café înseamnă o cafenea şi o terasă în Dorobanţi, organizarea de cursuri de barista, evenimente şi un magazin online. Toate acestea sunt deţinute şi administrate de Alexandru Răduca, după ce partenerul alături de care a pornit acest proiect a decis că îşi doreşte un parcurs de viaţă ceva mai liniştit decât nebunia din antreprenoriatul românesc.

„Investiţia iniţială a fost de 40.000 de euro, iar în primul an am mai adus de acasă încă 20.000. După primul an am reuşit să ne stabilizăm financiar şi să începem să creştem şi să investim constant în noi echipamente, noi produse şi, mai ales, în mărirea echipei cu oameni care să rezoneze cu felul în care am văzut noi de la bun început businessul acesta.“

Prin amenajarea locului, Alex a încercat să obţină funcţionalitate şi pentru echipa Dose, şi pentru clienţi, dar şi senzaţia de „clean and simple“. El a avut o idee despre cum ar trebui să arate spaţiul, câteva repere şi modele, dar ideile au fost puse în practică de arhitecta Lăcrămioara Voinea, care a conceput amenajarea şi care a venit cu soluţiile practice pentru gestionarea locului. Iar când vine vorba de brand...

„... Am ales numele de Dose Café pentru că mi s-a părut cel mai potrivit cuvânt care să descrie ceea ce aveam şi încă am în minte: acel ceva mic, simplu, care să îţi ofere sentimentul de bine, acea gură de cafea care îţi poate schimba starea de spirit într-o zi care n-a început tocmai bine.“

În mod autentic îl inspiră cafeaua de specialitate şi o vede ca pe o experienţă, nu ca pe o băutură.

„Poate că sună cumva ca un clişeu, dar este exact ceea ce cred legat de businessul meu în care, din fericire, învăţ constant şi care mă provoacă să încerc lucruri noi.“

Ideea de bază în acest proiect a fost ca cei doi Alex din spatele Dose Café să poată avea şi acasă parte de experienţa pe care o savurau cu plăcere în străinătate.

„În 2019, am avut ocazia să reprezint România la campionatul mondial de Aeropress, organizat în Australia, la Sydney.“ Acolo a avut posibilitatea să interacţioneze cu oameni atât de diferiţi ca background cultural, social, educaţional, care totuşi erau atât de asemănători în abordarea pe care o aveau legat de cafeaua de specialitate: nu este doar un produs, ci o experienţă completă care porneşte cu alegerea boabelor, a apei, a metodei de preparare şi se încheie cu un gust unic pe care-l poţi adapta după omul din faţa ta sau după starea ta de spirit.

Şi apropo de oamenii cu care interacţionează zi de zi, în mod incontestabil, sunt aceia cărora le place cafeaua. Şi totuşi, poate surprinzător, o parte dintre cei pe care acum Alex îi numeşte clienţi fideli erau total novici la acest capitol atunci când au început - beau cafea, dar nu de specialitate. Astăzi, după ce au descoperit exact ce le place, nu doar că au grijă să-şi ia aproape zilnic de la Dose licoarea care le place, dar au investit în echipamente şi îşi prepară acasă, prin metoda care li se potriveşte, exact băutura preferată.

„Pe scurt, clienţii noştri sunt cei care iubesc cafeaua de specialitate, dar şi cei care doar au auzit despre ea şi sunt dispuşi să afle dacă le place sau nu.“ În fapt, asta este specific Dose Café. „Nu mă aştept când vii la noi să ştii exact ce vrei, ci avem grijă să te ghidăm ca să descoperi care este cafeaua de care chiar te vei îndrăgosti.“ Sau, poate, nu este o cafea, ci una dintre băuturile pe bază de cafea pentru care artizanii locului pun periodic reţete la punct şi pe care le oferă în bar sau pe terasa pe care o au deschisă.

În 2016, când Alex Răduca a început acest proiect, îşi aminteşte că în toată România erau mai puţin de 20 de businessuri pe acest segment, iar acum numărul lor a depăşit 200. Totuşi, România este o ţară cu o creştere uşoară a consumului de cafea de specialitate, în comparaţie cu statele nordice şi cu cele din vestul Europei, acolo unde salturile sunt mult mai accentuate. Totuşi, e o piaţă care se tot dezvoltă.

„Din păcate, unele dintre aceste localuri se închid, numărul consumatorilor de cafea de specialitate n-a crescut cu aceeaşi viteză ca numărul de antreprenori.“ Clujul şi Bucureştiul sunt totuşi excepţii, dar România nu înseamnă doar aceste mari oraşe. „Potrivit celor mai recente statistici pe care m-am uitat, la noi 43% dintre cei care beau zilnic cafea o preferă pe cea la ibric, şi nu pe cea de specialitate.“ Totodată, ei aleg un brand care are mare vizibilitate. „E complicat să lupţi cu obişnuinţa. Şi, foarte adevărat, cu toate costurile.“ Cafeaua de specialitate este un produs mai scump, dar nu este doar pentru bogaţi, crede Alex.

„Ţin minte că, după ce am deschis cafeneaua, colegi antreprenori din zona HoReCa ne spuneau că preţurile pe care le avem sunt prea mici, nu-s de Dorobanţi. N-am crezut niciodată într-o astfel de abordare. Şi pare-se că n-am greşit.“

Colegii despre care povesteşte nu mai sunt acum în business, dar el a rămas în acelaşi spaţiu din Dorobanţi, iar numărul clienţilor a crescut şi creşte constant.

Alex Răduca spune că şi-ar dori ca cei care sunt deja pe piaţă să-şi diversifice businessul, să crească şi în România numărul prăjitoriilor, să existe şi mai mulţi furnizori de cafea de specialitate şi să continue procesul de educare a potenţialilor clienţi în direcţia că o cafea de specialitate este una bună, despre care ştii de unde vine, cum a fost prăjită şi transportată şi cum a fost preparată şi că nu este neapărat scumpă.

„Cafea scumpă poate să fie şi cea pe care o iei de la supermarket, dar care nu îndeplineşte restul de criterii pentru a fi autentică.“ Crede că încă există un potenţial fantastic de creştere pe această nişă în România, dar e nevoie de investiţii importante, de un plan de afaceri bine pus la punct şi de parteneri serioşi.

Cum se poate distinge un nume nou în acest flux continuu de cafenele care se închid şi se deschid fără întrerupere? Fondatorul Dose Café crede că două sunt aspectele principale: cafeaua să aibă exact caracteristicile care sunt promise şi la fel şi serviciile oferite. Oricât de bună ar fi, cafeaua nu se prepară singură, iar un blend excelent se poate transforma într-o băutură banală dacă cel care o pregăteşte nu face ceea ce trebuie, cum trebuie şi cu ce trebuie.

„Chiar n-am exagerat când am spus că o cafea de specialitate nu este doar o băutură, ci o experienţă.“ Or, experienţa vine şi din serviciile de calitate pe care un local le oferă. „Şi aş mai menţiona, pentru nou-intraţii pe această piaţă, şi răbdarea.“

E un business în care trebuie să investeşti constant şi timp, şi bani dacă vrei să rămâi pe piaţă şi să creşti.

La modă, pe lângă obiceiul de a bea o cafea bună, este şi ideea de sustenabilitate, de care Dose Café nu se dezice. La cafenea se folosesc pahare, farfurii şi tacâmuri din materiale reciclabile, nu se iroseşte apa, iar Alex spune că ar fi de folos o lege a risipei alimentare cu norme bine definite. Însă sustenabilitatea vine şi din relaţiile de

business sănătoase pe care el şi echipa lui le-au construit în timp.

„Ne asociem cu producători locali, care au respect şi faţă de ceea ce realizează, şi faţă de client, şi faţă de mediu şi care văd lumea cum o vedem noi.“ Relaţiile acestea sănătoase sunt cele care au ajutat businessul să treacă cu bine de pandemie.

„A fost un moment cumplit pentru businessul meu, dar am reuşit să-mi păstrez întreaga echipă, ceea ce pentru mine contează enorm. Sunt oamenii alături de care am construit şi încă mai construiesc un business, care mi-au fost  alături la bine şi cu care am ieşit la liman la greu.“

În acest moment, Dose este în plin proces de expansiune. Cafe­neaua rămâne în Dorobanţi, dar se măreşte cu un spaţiu adiacent, care, dacă totul va decurge conform planului, va fi gata de deschidere în această toamnă şi unde vor fi disponibile şi mai multe produse decât în prezent.

Înainte de pandemie, Alex era la un pas de a deschide un nou spaţiu, însă a abandonat momentan proiectul, cu gândul că e posibil să reia această idee mai târziu. În prezent, echipa de la Dose Café face constant parteneriate şi oferă consultanţă celor care vor s-o apuce pe acest drum, să-şi deschidă un business cu cafea de specialitate în Bucureşti, dar şi în ţară.