Gastronomie

A apus era licorilor tari şi a venit vremea low sau chiar zero alcool? "Ocaziile de băut regulat se schimbă, chiar şi băutorii de alcool conştienţi de sănătatea fizică şi mentală adoptă o politică de moderare, reducând cantitatea sau ocaziile"

06 ian 2021 281 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Se mai sacrifică alcoolul pe altarul plăcerilor vinovate ale muritorilor de rând? Într-o perioadă în care tot mai multă lume este preocupată de sănătate şi bunăstare, alcoolul este uneori privit cu scepticism, ca duşmanul din această luptă. Deşi sunt voci care spun că secretul longevităţii ar fi chiar un pahar de vin pe zi, există şi aceia care demonizează licorile cu multe grade în pahar când vine vorba de sănătate curată. Ei bine, pentru aceştia din urmă, dar şi pentru cei care vor să îşi testeze limitele şi să vadă cum este viaţa fără alcool, am încercat să vedem ce înseamnă asta şi ce alternative sunt.

În oraşul care nu doarme niciodată, la New York, în 2018, într-o vreme în care oamenii ieşeau liniştiţi în oraş, se îmbrăţişau şi schimbau impresii la o cafea sau un pahar de ceva, o româncă, Lorelei Bandrovschi, lansa un concept de bar nonalcoolic de tip pop-up. Deşi au trecut doar doi ani de atunci, pare o poveste din alte vremuri.

„Conceptul a fost inspirat de o provocare. Acum câţiva ani, un prieten m-a provocat să petrec o lună fără să consum băuturi alcoolice. Mi-a plăcut şi am realizat că există o asemenea oportunitate de a crea o viaţă de noapte care nu este legată numai de alcool“, explică Lorelei Bandrovschi.

Totul a pornit cu un bar pop-up ce a durat cinci zile şi care a prins destul de bine la public. Barul cu băuturi nonalcoolice a fost ulterior redeschis în luna ianuarie din 2019, în perioada numită Dry January, în care oamenii iau o pauză de la a mai consuma băuturi alcoolice, după excesul făcut de sărbători. În prima zi circa 500 de oameni au ales să vină la Listen Bar. Au urmat apoi evenimente periodice, iar înainte de pandemie Lorelei se gândea chiar să deschidă un local permanent ori să ia conceptul într-un turneu prin SUA şi chiar Europa. Evenimentele de anul acesta i-au cam dat peste cap planurile, însă ea continuă să creadă în ideea că există viaţă de noapte fără alcool.

Şi Adina Benga, co-owner Pierre Zéro România, este de aceeaşi părere dat fiind că ea a pus pe piaţă un vin cu zero alcool, realizat chiar în patria licorii lui Bacchus. Sacrilegiu? Aparent, nu.

„Totul a început în regiunea însorită Languedoc-Roussillon din sudul Franţei. Doi iubitori de vin şi-au combinat talentele pentru a crea Domaines Pierre Chavin“, spune ea. Fabien Gross este un oenolog care studiază în prezent pentru titlul de Master of Wine, iar Mathilde Boulachin are experienţă în marketingul vinului pe pieţele din Statele Unite, Spania şi Suedia.

Gama de vinuri fără alcool Pierre Zéro, emblema domeniilor Pierre Chavin, s-a născut în urma celor două sarcini succesive ale lui Mathilde. Având în vedere sarcina şi alăptarea, ea a trebuit să se resemneze la patru ani de abstinenţă. Datorită pasiunii sale pentru vin, Mathilde a avut ideea de a crea un produs care să cuprindă tot ceea ce reprezintă un vin de top, dar cu 0% alcool.

Elaborarea vinului vizează păstrarea polifenolilor, a vitaminelor şi a mineralelor conţinute în mod natural în struguri, printr-un procedeu unic de distilare. Vinurile Pierre Zéro - roşii, rosé, albe, liniştite şi spumante - sunt obţi-nute din soiurile Chardonnay şi Merlot şi au fost gama oficială de vinuri fără alcool aleasă pentru festivităţile de decernare a Premiului Nobel în 2018 şi 2019.

O experienţă similară cu cea a lui Mathilde a avut şi Adina Benga. Ea a descoperit brandul Pierre Zéro în urma unei prospectări de concepte pe care o efectua cu scopul de a dezvolta şi comercializa produse destinate femeilor gravide şi mamelor.

„Naşterea primului copil m-a determinat să îmi doresc să dezvolt un business care avea ca scop oferirea unor articole destinate în special mamelor pentru a veni în întâmpinarea propriilor lor nevoi ca femei, în primul rând.“ După ce a născut cel de-al doilea copil, la scurt timp, ea a lansat proiectul la care lucrase aproape doi ani, magazinul online destinat mamelor - Motherful. Comenzile mari obţi-nute pentru Pierre Zéro, de la mame, dar nu numai, au determinat-o să obţină exclusivitatea pe produs, să deschidă un magazin online propriu al brandului în România şi să încerce să intre pe piaţa de HoReCa.

„Pentru a nu mă aventura singură în această călătorie am ales să mă asociez cu Daniela Oancea, somelier cu experienţă internaţională de 12 ani în domeniul vinului.“

Adina spune că decizia ei de a dezvolta Pierre Zéro vine într-o perioadă în care s-au conturat două tendinţe majore care produc schimbări direcţionale pe termen lung în ceea ce priveşte industria băuturilor alcoolice şi nonalcoolice. Prima este legată de „sănătate şi consum etic“, iar cea de-a doua este legată de „Low&No Alcohol“, băuturi cu un volum mai mic de alcool sau chiar 0%.  

„România este aliniată la trendurile internaţionale în ceea ce priveşte această industrie a băuturilor, acesta fiind unul dintre motivele pentru care mi s-a părut oportun să explorez această nişă a vinului fără alcool.“

Ea a efectuat un studiu care i-a relevat faptul că piaţa din România este pregătită să accepte şi vinul fără alcool datorită faptului că publicul era deja obişnuit cu berea fără alcool. Plus că era bine-venită o noutate şi o alternativă la aceasta din urmă.

„De câţiva ani, la nivel global, oamenii sunt preocupaţi să fie mai sănătoşi şi din ce în ce mai mulţi români s-au aliniat acestui trend mondial. Nu mai departe de anul trecut, studiile arată că oamenii au prioritizat investiţiile în zona sănătăţii şi wellbeing-ului“, spune şi Claudia Ancuţa, marketing manager CEE PP Distributors România, unul dintre cei mai mari distribuitori de băuturi de pe plan local.

Românii se preocupă activ să arate mai bine, să fie mai fericiţi, să petreacă mai mult timp cu cei dragi, să facă mai mult sport, să mănânce mai sănătos şi astfel sunt mai atenţi la selecţia produselor pe care le achiziţionează. „Iar în acest an, în mijlocul unei pandemii, oamenii sunt din ce în ce mai motivaţi să se reinventeze.“ Sub umbrela acestei „mişcări“ mondiale intră şi consumul de băuturi alcoolice, spune managerul PP Distributors, companie ce are în portofoliu branduri precum Campari, Johnny Walker şi Baileys.

„Observăm o tendinţă de achi­ziţie a segmentului premium de băuturi alcoolice în ţara noastră. Pe lângă premiumizare, un număr semnificativ de consumatori optează pentru cocktailuri, atât din dorinţa de a experimenta noi gusturi, cât şi din dorinţa de a controla cantitatea de alcool pe care o consumă.“

Băuturile „cuminţi“, spune Claudia, vor câştiga şi mai mult teren, mai ales că oamenii îşi doresc în continuare conexiunea umană, iar trenduri precum „online happy-hours“ şi „quarantinis“ implică activităţi sociale restrânse cu prietenii/familia, în compania unui mix bun.

„Un mix light poate fi savurat absolut oricând, în orice zi a săptămânii, fie că este vorba de un moment de linişte şi răsfăţ la final de zi, fie de o întâlnire restrânsă între prieteni.“

Pot cocktailurile să fie o alternativă în această perioadă? Ele sunt rezultatul mixurilor între băuturi spirtoase şi soft drinks, garnisite cu alte ingrediente şi plante  aromatice.

„În funcţie de preferinţă şi gust, cocktailurile au cel puţin o băutură spirtoasă în compoziţie, dar, într-adevăr, în raport cu cantitatea produsului, concentraţia de alcool scade.“ Alternativele pot fi mixuri pe bază de gin, rom, Aperol sau chiar whisky. Dacă iniţial cocktailurile erau consumate cu precădere în club, fiind considerate o băutură de petrecere, în prezent, ocaziile de consum s-au democratizat mult.

Cocktailurile nu trebuie să aibă însă musai alcool, spun reprezentanţii Pierre Zéro care recomandă un 0% Bellini cu Pierre Zéro sparkling Blanc de Blancs, nectar de piersici şi srenadine cordial (Sirop Grenadine). Există totodată varianta Virgin Cosmo, cu acelaşi vin, 1 cl de suc de lime şi 2 cl de suc de merişoare.

„În prezent românii acordă o importanţă mai mare bunăstării lor personale şi sănătăţii. Digitali­zarea sănătăţii prin device-uri la purtător le permite să îşi monitorizeze permanent progresele şi să obţină sugestii de îmbunătăţire a stilului de viaţă“, spune Adina Benga. S-a produs o schimbare culturală notabilă în atitudinea oamenilor faţă de alcool. Ei practică mai des o activitate sportivă, viaţa socială a acestora este mai intensă ca în trecut, uneori existând ieşiri zilnice pentru socializare, astfel că aceştia au redus consumul de alcool faţă de generaţiile anterioare.

„Ocaziile de băut regulat se schimbă, chiar şi băutorii de alcool conştienţi de sănătatea fizică şi mentală adoptă, în general, o politică de moderare, reducând cantitatea sau ocaziile.“

Adina spune că oferta băuturilor nonalcoolice este reprezentată de multe ori de celebrele mocktails care conţin un nivel ridicat de zahăr fiind compuse în special din siropuri şi sucuri. În contextul în care trendurile din wellness sugerează renunţarea la zahăr, tot mai mulţi clienţi caută alternative.

Managerul PP Distributors România vine cu un exemplu neaşteptat, ginul, despre care se spune că a fost descoperit în secolul al XVIII-lea, când soldaţii englezi i-au observat pe cei olandezi delectându-se cu Jenever, o băutură medicinală din plante, înainte de a se aventura într-o bătălie. Ce nu se ştie, poate, despre gin e că ienupărul din compoziţie are proprietăţi antioxidante, are o cantitate redusă de zahăr şi are foarte puţine calorii (circa 97 de calorii la o cantitate de 25 ml). Nu degeaba ginul tonic e unul dintre cele mai populare cocktailuri din lume în prezent.

„Un alt exemplu de mix surprinzător este whisky-ul care are aceeaşi cantitate de alcool ca orice altă băutură spirtoasă, chiar dacă uneori poate să dea senzaţia că este o băutură mai alcoolizată decât altele sau prea parfumată.“ Un mix pe val în întreaga lume este Johnnie Walker Ginger Highball ce conţine 40 ml Johnnie Walker Black Label Scotch Whisky, 160 ml ginger ale sau bere de ghimbir, o felie de portocală sau lime.

Opţiunile sunt multe, infinite chiar, iar alegerea „no“, „low“ sau alcool e în mâinile consumatorului.