Auto

Volkswagen a deţinut ani la rând în portofoliu unele dintre cele mai bine vândute automobile din lume. Acum, când industria auto este în plină schimbare, cu ce vine nou producătorul german?

28 ian 2020 1512 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Întâi a fost Broscuţa, cea care a transformat mobilitatea începând cu anul 1938. După aceea a urmat Golf-ul din 1977 care a democratizat automobilul. Acum a venit rândul lui ID.3 să schimbe lumea vehiculelor pe patru roţi.

Volkswagen a deţinut ani la rând în portofoliu unele dintre cele mai bine vândute automobile din lume. Acum, industria auto este în plină schimbare, iar limitările cu privire la emisiile de dioxid de carbon şi noxe din Europa vor pune stop motorului termic, fie acesta cu benzină sau diesel. Ce vine în loc? Motorul electric, iar odată cu acesta, o serie nouă de provocări, de la capacitatea bateriilor la staţiile de încărcare.

Pe de altă parte, odată cu trecerea pe sistemul electric, maşina nu va mai dispune de motor termic format din mii de componente aflate în mişcare şi nici de cutie de viteze – de asemenea unul dintre cele mai complexe agregate dintr-un automobil. Spaţiul suplimentar disponibil oferă posibilitatea pentru o serie de noi facilităţi, precum amplasarea unui sistem de head up display cu realitate augmentată în spatele volanului. S-a vorbit mult timp despre o revoluţie în industria auto. Mulţi au discutat-o, unii au anticipat-o, însă acum revoluţia electrică propusă de Volkswagen se apropie cu paşi rapizi. Ce urmează?

ID.3 1ST, ediţia limitată a celui mai nou model electric de la Volkswagen - ID.3, lansat în septembrie 2019 la Salonul Auto Internaţional de la Frankfurt - se pregăteşte să intre pe piaţa europeană. Modelul este fabricat la Zwickau, în Germania de Est, în prima fabrică auto care a făcut trecerea exclusiv la producţia electrică, cu aproximativ zero emisii de carbon rezultate în urma proceselor de fabricaţie.

Cu ce vine nou pe piaţă această maşină electrică ce poartă semnătura grupului german? Unul dintre principalele avantaje competitive este reprezentat de bateria de 58 kW, care oferă autonomie de 420 km. Cam cât un drum de la Bucureşti la Cluj-Napoca.

Totuşi, Volkswagen ID.3 nu este nici primul automobil electric conceput de la zero şi nici cel cu cea mai mare autonomie. Este însă primul care a fost proiectat din start pentru a ajunge cel mai bine vândut la nivel european, fără îndoială cea mai exigentă piaţă auto din lume. Din acest motiv, ID.3 trebuie să vină şi cu preţul corect, şi cu versiuni de echipare care să se plieze pe cererile clienţilor, şi cu o autonomie care să mulţumească un număr cât mai mare de şoferi şi, desigur, să vină cu un design cât mai atrăgător.

Ce are în comun ID.3 cu Beetle şi Golf - două modele iconice ale casei? A fost conceput de la zero pentru a transforma industria, cu toate că nu a venit cu nimic revoluţionar. Însă, cu toate acestea, revoluţionar a fost „pachetul“ de fiecare dată.

Modelul ID.3 1ST este vârful de lance al ofensivei electrice începută de Volkswagen şi care urmăreşte comercializarea a peste 22 de milioane de autovehicule fără emisii de carbon în toată lumea până în 2028. Acesta va fi disponibil pe piaţa locală în trei variante de echipare.

ID.3 nu va înlocui VW Golf, cel puţin nu pentru moment. Dar când? Jürgen Stackmann, membru în consiliul de conducere al Volkswagen Autoturisme, responsabil de vânzări, marketing şi servicii de post-vânzare, estimează că vor mai exista cel puţin două generaţii de Golf de acum înainte, ceea ce înseamnă că încă 16-17 ani va mai fi şi un compact clasic pe piaţă. Pe de altă parte, după lansarea ID.3, Golf electric va fi scos din producţie, iar singurul alt model care va mai fi electric în afara gamei ID va fi e-up! care a beneficiat de un upgrade al bateriei, astfel încât autonomia să ajungă acum la 260 km.

Odată cu noua gamă ID, VW are în plan să lanseze 20 de noi automobile electrice în următorii cinci ani, interval în care să ajungă la o producţie anuală de 1 milion de maşini electrice. Spre comparaţie, grupul VW (ce cuprinde mărci precum Audi, Seat, Porsche sau Bentley) a vândut anul trecut la nivel mondial 10,8 milioane de maşini, iar marca Volkswagen a livrat în 2018 6,24 de milioane de maşini. În acest context, VW este responsabil de 1% din emisiile mondiale de dioxid de carbon, fiind cel mai mare constructor auto la nivel mondial.

Tocmai de aceea, gigantul auto şi-a propus să reducă cu 50% emisiile de CO2 până în 2025 şi să devină „CO2 neutral“ până în 2050, adică întreg procesul de producţie, transport, utilizare şi încărcare a maşinilor să nu producă niciun gram de dioxid de carbon.

Poate că 2050 pare departe, poate că pare un vis nebunesc acest ţel, dar trecutul dovedeşte că se poate.