Auto

Trendul „tiny“ este pretutindeni - inclusiv în Statele Unite, unde tot mai mulţi renunţă la casele de zeci şi sute de metri pătraţi în favoarea locuinţelor mici. Acum, tendinţa ajunge şi în industria auto

13 feb 2020 1413 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Există o „legendă“ potrivit căreia la un drum lung ai nevoie de o maşină cât mai mare - pentru spaţiul portbagajului, pentru interior, confort sau putere. Pe de altă parte, pentru oraş, tot aceeaşi „legendă“ spune că nevoia dictează utilizarea unei maşini cât mai mici prin prisma consumului sau a spaţiului necesar manevrelor.

Dar lucrurile se schimbă, trendul „tiny“ care deja este pretutindeni - inclusiv în Statele Unite, unde tot mai mulţi renunţă la casele de zeci şi sute de metri pătraţi în favoarea locuinţelor mici - ajunge şi în industria auto. În acest domeniu al bolizilor pe patru roţi, creşterea cea mai mare o au SUV-urile mici, adică acele maşini de oraş, de clasă mică, dar cu o gardă la sol mai mare şi un interior care duce mai mult spre segmentul compact.

Şi cum aceasta este tendinţa, americanii de la Ford au introdus la modelul Fiesta versiunea Active - cu o gardă la sol mai mare, spre 16 cm, cu bandouri laterale şi o imagine de „off-roader“. Din punct de vedere tehnic, maşina dispune pe lângă modul Eco şi cel Normal, şi de unul Slippery - pentru atunci când automobilul rulează pe un drum acoperit cu noroi, pietriş sau gheaţă.

La ce ajută toate aceste detalii tehnice? Spre exemplu, fiind mai înaltă maşina, poţi lua loc mai uşor în ea. Tot datorită unei gărzi la sol mai generoase, aceasta poate fi parcată „la bordură“ fără a risca o atingere nedorită cu spoilerul - atunci când călătoreşti, de obicei nu mergi în locuri familiare. În ceea ce priveşte portbagajul de 311 litri, acesta este unul arhisuficient pentru două persoane timp de o săptămână. Unde poţi pleca cu o astfel de maşină dacă vrei să treci „graniţa“ oraşului de reşedinţă?

Budapesta este de obicei o destinaţie pe care mulţi aleg să o viziteze în urma unei călătorii cu avionul. Dar cu maşina? În primul rând, trebuie traversată România, unde chiar dacă numărul kilometrilor de autostradă este tot mai mare, tot există porţiuni dificile cu o bandă pe sens. Traseul arată cam aşa: Bucureşti - Sibiu - Timişoara - Budapesta - Oradea - Cluj-Napoca - Bucureşti. Aproape 2.000 de kilometri - o parte de autostradă, o porţiune de drum cu o bandă pe sens, trasee urbane, câmpie, deal şi munte. Totul inclus până la destinaţie şi retur.

La un astfel de drum intervine suspensia, care reuşeşte să filtreze bine denivelările şi gropile, iar maşina trebuie să fie bine izolată fonic şi termic. De ce este necesar?

Atunci când din diferite motive trebuie comutat sistemul de climatizare în modul recirculare, geamurile din interior nu se aburesc cum se întâmplă în cazul altor maşini - în aceleaşi condiţii, cu aerul condiţionat activat.

Tot la modelul Fiesta versiunea Active, motorul 1,0 EcoBoost 100 CP este unul silenţios la drum lung, iar la o călătorie de 8-10 ore acest lucru contează. În ceea ce priveşte consumul, după 2.000 km computerul de bord a indicat o valoare medie de 6,3 litri/100 km - luând în calcul toate tipurile de drum, inclusiv traseele urbane din Sibiu, Timişoara, Budapesta, Oradea şi Cluj.

Tot ce pare aproape irelevant în cazul unei călătorii scurte în oraş, la drum lung devine important - de la modul în care sunt organizate butoanele pe volan, la sistemul Sync 3 şi desigur Android Auto.

Tot la nivel de tehnologie trebuie amintit sistemul de frânare în caz de urgenţă - cel de pe Fiesta este unul destul de „grijuliu“ - dacă simte o apropiere prea rapidă faţă de maşina din faţă, atunci acesta emite o avertizare vizuală - pe meniul computerului de bord - şi audio. Dacă simte un impact iminent, atunci intervine direct asupra frânelor. Este foarte util deoarece într-un oraş nou celui de la volan i se poate distrage atenţia uşor, iar sistemul poate permite evitarea unor probleme care pot strica concediul.

Nu în ultimul rând, trebuie amintit sistemul de parcare automată, dincolo de camera pentru marşarier şi senzori; toate sunt extrem de utile în cazul parcărilor strâmte din oraşele europene.

Din punctul de vedere al confortului pasagerilor, scaunele ergonomice ajută mult în cazul călătoriilor lungi, iar reglarea volanului pe înălţime şi adâncime permite adaptarea în detaliu a poziţiei şoferului.

Drumurile lungi au puterea de a forma o legătură strânsă între cel de la volan şi maşină. Fiecare buton este acţionat fără a mai lua privirea de la drum, fiecare sunet este cunoscut, iar elementele care odată păreau detalii acum devin lucruri mult mai importante.