Auto

Mirosul de benzină, „bolborositul“ unui V8, temperamentul unui motor puternic şi demarajul în trombă cândva caracterizau automobilul sport, automobilul emblematic. Acum a venit vremea electricelor. Poate însemna acest lucru şi o dispariţie a emoţiei?

10 mar 2021 326 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Legendele din industria auto au luat naştere în anii ’50 şi ’60, vremuri când V8-ul american făcea legea. Benzina era ieftină, motoarele deveneau tot mai puternice, iar „setea“ de putere era tot mai mare.

Pe atunci, mai exact în 1964, cei de la Ford lansau Mustang. Chevy nu putea sta deoparte, astfel că, doi ani mai târziu, constructorul american punea pe piaţă Camaro. Iar imediat după, în '67, a venit Pontiac Firebird, urmat îndeaproape de Dodge Challenger. Toate aceste modele au devenit adevărate embleme ale industriei auto, motiv pentru care numele lor fie nu a dispărut niciodată din gamă, cum este cazul lui Mustang, fie au fost relansate drept o strategie de marketing pentru brand.

Acum, la aproape 60 de ani de la momentul când Ford a oferit publicului primul Mustang, americanii propun un bolid nou - Mustang Mach E. Acelaşi nume, dar un concept cu totul diferit. Însă, cu acelaşi spirit inovativ. Dacă originalul era un coupé cu  motoare cu şase sau opt cilindri, Mach E propune un motor electric şi are o caroserie de SUV-coupé. Şi vine, desigur, cu un design care aminteşte de original.

În industria auto, pariul pe electric nu e nou, dar devine tot mai vizibil şi tot mai activ, într-o lume în care preocuparea pentru mediul înconjurător este evidentă de la mic la mare. În acest context, puţini sunt constructorii care să nu aibă planuri în această direcţie.

Spre exemplu, cei de la BMW pun acum bazele unei viitoare legende. iX vine să aducă în producţia de serie conceptul BMW Vision iNext.

Mai mult, iX vine cu un design inspirat din cel al lui i3, primul automobil electric proiectat de la zero al bavarezilor. Şi nu doar atât, acum vine sub forma unui automobil de familie. 

Cum arată astfel viitorul în domeniu? Vor deveni motoarele pe benzină şi motorină o amintire?

Mach-E, spre exemplu, nu va înlocui Mustangul aşa cum este acesta cunoscut, ci doar vine ca o completare a gamei. Cu un sistem de propulsie electric, primul SUV din familia Mustang este oferit în varianta cu un singur motor electric, cu tracţiune spate, şi cu două motoare electrice, cu tracţiune integrală. Acesta poate accelera de la 0 la 100 km/oră în 3,7 secunde, un timp comparabil cu cel al supercar-urilor, fiind chiar mai rapid decât Mustang Bulitt cu motor V8 pe benzină. În plus, chiar şi autonomia este semnificativă, ea putând ajunge la 610 kilometri.

Mustang Mach-E va oferi modurile de conducere Whisper, Active şi Untamed, care potrivesc dinamica de conducere şi experienţele senzoriale cu dispoziţia şoferului. De asemenea, SUV-ul cu cinci locuri şi siluetă de coupé va primi constant actualizări Over-the-Air.

„Mustang Mach-E este unul dintre cele mai entuziasmante vehicule lansate vreodată de Ford. Acest vehicul construit special pentru a fi complet electric este unic, este inconfundabil un Mustang, are o autonomie de 610 km şi ajunge exact la momentul potrivit pentru clienţii noştri din Europa“, a declarat Roelant de Waard, vicepreşedinte marketing, vânzări & service pentru Ford Europa.

Platforma în întregime nouă a Mustang Mach-E a fost dezvoltată de echipa Ford Edison pentru a valorifica la maximum îmbunătă­ţirea distribuţiei greutăţii şi cuplului livrat al unui sistem de propulsie complet electric.

Funcţia Autonomie Inteligentă elimină anxietatea autonomiei, estimând mai precis autonomia rămasă pe baza comportamentului anterior al şoferului şi a condiţiilor meteorologice prognozate - valorificând conectivitatea cloud pentru a prezice câtă energie va fi folosită în viitor. Datele obţinute prin crowdsourcing de la alţi clienţi conectaţi care au vehicule electrice Ford şi care aleg să partajeze astfel de informaţii pot îmbunătăţi estimările în mod considerabil.

Tot pe tehnologie - cel mai popular termen al momentului - pariază şi cei de la BMW, pentru care o viziune se transformă în realitate - BMW Vision iNEXT devine modelul de serie BMW iX. Cu aproape un an înainte de lansarea sa pe piaţă şi cu dezvoltarea de serie în derulare, BMW Group oferă o primă imagine a viitorului iX.

Prin designul său nou, minimalist, precis, BMW iX este primul reprezentant al unei generaţii revoluţionare de automobile gata să redefinească experienţa condusului, sentimentul de spaţiu interior şi relaţia dintre maşină şi pasageri.

BMW iX, a cărui lansare pe piaţă va avea loc spre finalul lui 2021, deschide o nouă eră a mobilităţii şi se concentrează pe o interpretare nouă a designului, dezvoltării durabile, plăcerii condusului, versatilităţii şi luxului. Conceput din start pentru mobilitate full electrică, iX arată cum BMW redefineşte conceptul de Sports Activity Vehicle (SAV).

Acest model valorifică cele mai noi inovaţii în domeniile electrificării, condusului automat şi

conectivităţii pentru a oferi o experienţă de mobilitate care pune oamenii mai mult ca oricând în centrul său. Pentru aceasta, designul său a fost dezvoltat din interior spre exterior.

Designul clar şi minimalist al exteriorului se completează cu interiorul care le oferă celor de la bord opţiuni variate pentru a folosi timpul în timpul unei călătorii. Astfel, călătoria nu mai este despre destinaţie, ci despre experienţa de pe drum.

„BMW Group face constant eforturi să se reinventeze. Acesta este un element central al strategiei noastre corporate“, declară Oliver Zipse, preşedintele consiliului de administraţie al BMW AG. „BMW iX exprimă această abordare într-o formă extrem de concentrată.“

BMW i joacă un rol central în cadrul BMW Group ca „atelier pentru viitor“ şi ca vector al inovaţiei în întreaga companie. În acelaşi fel, BMW i3 - conceput pentru a fi propulsat full electric - a oferit o rampă către o mobilitate urbană durabilă. Iar designul vizionar al modelului plug-in hybrid BMW i8 a ajuns să exemplifice tehnologia de vârf a sistemului de propulsie în segmentul premium al maşinilor sport.

Deşi iX are o bază diferită de Mustang Mach-E, ambele continuă cumva tradiţia de a inova. Cei de la Ford vin cu o emblemă cunoscută, cu un simbol, în timp ce bavarezii vor să reinventeze automobilul.